Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Funderade på varför Partiotsystemet heter 103 i Sverige.
De senare luftvärnsrobotsystemen har kallats 70, 77, 90, 97.
Där är 90 och 97 en sorts vidareutveckling av 70 och 77, och deras nummer antyder ungefär när man började fundera på dem.
Sedan finns ett LV-system som heter 23 och ett som heter 98.
Mot sjömål finns robot 15, som ersatte 12, och 17, som är i en helt annan storleksklass.
Flygplanen verkar enkla, efter 37 kom 39. 38 verkar ha blivit stoppad.
Nuvarande stridsvagn heter 122.
Det har funnits standarder, men man har generellt sett varit usel på att följa dem.
På robotar så var t.ex. 00- och 10-serien från början sjömåls och attackrobotar, 20-serien jaktrobotar, 50-serien pvrobotar och 60-serien luftvärnsrobotar. Under 1970-talet fick både jakt (Rb 71, 72, 73 och 74), attack (Rb 75) och luftvärnsrobotar (Rb 70 och 77) 70-nummer och under 1990-talet 90-nummer.
Citat:
Ursprungligen postat av
saltochsyrlig
Det fetade. Det är lite roligt att det blir otydligt om du håller med mig eller inte, eftersom de specifika individerna stegade upp ett nummer.
Det var fler skillnader mellan 81 och 101 än kanonen så det var nog bäst att göra 102 av dem. 104 hade en annan drivlina med annat drivmedel.
Ett ytterligare exempel på nummervåld är Bandkanon 1 som hette Artillerikanonvagn 151 under prototypfasen, och hoppet från J 35F till J 35J.
Ja eller våra pansarbandvagnar Pbv 301, Pbv 302, Strf 90400, Pbv 401, Pbv 501, Bv 308, Bv 309 och Bv 410.
Vad gäller hoppet från J35F till J35J, så fanns det förslag på en 35G (attackversion) och en 35H (exportversion till Schweiz), så det var "I" som man hoppade över.
Kanske för att "I" kunde blandas ihop med "1", eller för att den användes om den mera ambitiösa uppgraderingen (som tidigt verkar ha övervägts istället för J-versionen). Den med ny yttervinge, nosvinge och kapacitet till RB-15.
Sedan fanns det även 35S (exportversion till Finland) och 35Ö (exportversion till Österrike), men de danska exportmaskinerna kallades 35XD.
Citat:
Ursprungligen postat av
orvaren
Så var det med minan! Tack!
Vart fick jag HK 81 från? 😄
Måhända var det HK.s interna beteckning?
Citat:
Ursprungligen postat av
orvaren
Men (rätta mig gärna om jag har fel! Igen..😄

den (Ak4) härstammar väl i olika led och utvecklingar från stg44?
Nej, HK G3 utvecklades ur Stg 45 (M), som mekaniskt är totalt olik Stg 44.
Citat:
Ursprungligen postat av
orvaren
Och Ak5 från Galil?
Nej, däremot så vann Ak5 mot FFV 890, som var utvecklad ur Galil. Ak5 är snarare utvecklad ur FN CAL, som i sin tur är utvecklad ur FN FAL.
Citat:
Ursprungligen postat av
saltochsyrlig
Det där gnager mig. När jag smög i skogen var Ak4B en Ak4 med annan kolv och Hensoldt-sikte i snabbfäste.
Skarpskytteversionen av Ak4 hette Ak4 OR.