• 1
  • 2
2021-08-25, 07:36
Medlem
Förstår man behöver det om man bor i hus eller bostadsrätt om kylen går sönder, men om man bor i hyresrätt där fastighetsvärden löser sånt?
Citera
2021-08-25, 07:38
Medlem
mingtians avatar
Ja.
Citera
2021-08-25, 07:39
Medlem
aTIVeLTos avatar
Det kan ju vara bra oavsett. Kan ju alltid vara någon ny pryl man behöver/vill köpa. Datorn slutar fungera, måste köpa nytt grafikkort kanske, bara där går lätt 5000.

Hålla på med avbetalning är trams.
Citera
2021-08-25, 07:42
Moderator
Briasccas avatar
Om du med buffert tänker "allmän livsbuffert", så behöver alla människor en sådan för plötslig arbetslöshet och andra livsförändringar som kostar pengar och som det allmänna inte ersätter dig för.

Tänker du "hyreslägenhetsbuffert" så behöver du en mindre sådan för skador du orsakar på lägenheten och som hyresvärden kräver dig på. Du kan också behöva en buffert för sådant som inte ingår i hyresvärdens ansvar. Den bufferten är förstås mycket mindre än om du bor i ägd lägenhet eller ägt hus men behövs också.
Citera
2021-08-25, 07:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Absolut, att leva från lön till lön är inte bra för någon, även om du hyr så betalar du dator, tv, möbler och mycket annat själv, du kanske har ett fordon ja då behöver man lägga undan pengar för underhåll o reparationer.
Citera
2021-08-25, 07:47
Medlem
Självklart, väldigt liten del av min buffert används för boendet. Den finns där för att jag inte skall behöva sälja aktier bara för att jag vill köpa något större, åka iväg på längre resa imorn eller säga upp mig. Helt enkelt för att ha pengar till att göra det jag vill när jag vill det utan att behöva tänka på aktiemarknaden.
Citera
2021-08-25, 07:47
Medlem
Neeej, fyfan. Det är ju bara ta lån ifall du behöver stålar, räntan kommer ALDRIG att gå upp. I alla fall inte på 40 år. ALDRIG.
Citera
2021-08-25, 07:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyPlayerTwo
Förstår man behöver det om man bor i hus eller bostadsrätt om kylen går sönder, men om man bor i hyresrätt där fastighetsvärden löser sånt?

Skulle du bli av med jobbet så kan det ta någon månad innan du får ersättning från akassan exempelvis.
Så en buffert så att du klarar hyra, räkningar och mat i 2 månader kan vara bra.

Har du bil, så kan det vara bra att ha en buffert för den ifall den går sönder.
Citera
2021-08-25, 08:04
Medlem
Henriksss avatar
Du ska alltid se till att ha råd att begrava dig själv. Den kostnaden ska inte dina efterlevande behöva stå för.
Citera
2021-08-25, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Du ska alltid se till att ha råd att begrava dig själv. Den kostnaden ska inte dina efterlevande behöva stå för.

Nu behöver man inte göra det oavsett.

Kommunen betalar den kostnaden ifall det inte finns medel för det i dödsboet.

OnT; håller med många här, inte lika akut med buffert men jag tycker alla ska ha det ifall man bli arbetslös eller man behöver köpa något dyrare som går sönder.
Citera
2021-08-25, 09:32
Medlem
Som de flesta skriver! En buffert är en trygghet om något händer. Bra att kunna spara lite var månad för framtida behov.
Citera
2021-08-25, 09:35
Medlem
1. Buffert ja självklart, men även 2. hemförsäkring. Hemförsäkringen får man inte glömma om något händer tvister m.m. sånt som händer och kostar mer än en buffert.
Better safe than sorry
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in