2021-08-24, 21:08
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akimb0
Hej. Behöver hjälp att navigera min situation.

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart ett år och under det senaste halvåret har han behadlat mig riktigt illa. För att nämna några saker har han knuffat in mig i möbler, greppat tag i mig, jämfört mig med andra tjejer och yttrat att han saknar sitt ex som dessutom misshandlade honom. Utöver det har han kallat mig många mindre bra saker såsom hora, slampa, bitch, billig osv osv.. Oftast under påverkan av alkohol.

Även om jag inte är perfekt har jag aldrig behandlat honom så dåligt. När jag konfronterat honom är det alltid orelevanta ursäkter. Dock har han erkänt att det är hans osäkerhet som spökar vilket gör att han trycker ned mig. Han gråter sig fram till en ursäkt - det går ett tag - och det händer igen..

Nu för någon vecka sedan fick jag nog och lämnade honom i några dagar. När jag kom hem igen landade vi på samma ruta men denhär gången bestämde vi oss för ingen mer alkohol och inga flera bråk. Sedan jag satt ned foten har han varit jättefin och inte bråkat alls, trots att vi hamnat i situationer som annars skulle orsaka skik och djävulskap. Jag vill vara i en relation med denna man då vi har mycket fint gemensamt och jag gillar honom som person.

Till frågan - hur fan ska jag kunna förlåta honom? Även om vi har trevligt tillsammans kan jag inte släppa allt skit han har gjort. Är jag dum i huvudet som fortfarande är tillsammans med denna person?

Ursäkta ev slarvfel, tidigare nämnd person har pajat tangentbordet.. Tack.
Ja, du är helt dum i huvudet som fortfarande är ihop med honom. Jag köper att det inte är lätt att lämna, men du vet bättre någonstans därinne att du är ute på djupt vatten och det är därför du skriver här. Men vi kan inte fatta besluten åt dig. Gör dig själv den tjänsten och lämna honom. Han har redan passerat gränsen, även om han förändrats sen du sagt ifrån. Men fortsätter du med honom har du bara dig själv att skylla om han återgår till det gamla.

Lycka till och var rädd om dig!
Citera
2021-08-24, 21:10
Medlem
Mobscenes avatar
Detta är fan groteskt.
Lämna och håll dig undan från honom.
Citera
2021-08-24, 21:15
Medlem
Tepexs avatar
Som andra skriver blir det inte bättre med tiden, han kommer smeka och sedan slå igen.
Det bästa du kan göra är att lämna.
Citera
2021-08-24, 21:15
Medlem
radfittans avatar
Citat:

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart ett år och under det senaste halvåret har han behadlat mig riktigt illa. För att nämna några saker har han knuffat in mig i möbler, greppat tag i mig, jämfört mig med andra tjejer och yttrat att han saknar sitt ex som dessutom misshandlade honom. Utöver det har han kallat mig många mindre bra saker såsom hora, slampa, bitch, billig osv osv.. Oftast under påverkan av alkohol.

Även om jag inte är perfekt har jag aldrig behandlat honom så dåligt. När jag konfronterat honom är det alltid orelevanta ursäkter. Dock har han erkänt att det är hans osäkerhet som spökar vilket gör att han trycker ned mig. Han gråter sig fram till en ursäkt - det går ett tag - och det händer igen..

Nu för någon vecka sedan fick jag nog och lämnade honom i några dagar. När jag kom hem igen landade vi på samma ruta men denhär gången bestämde vi oss för ingen mer alkohol och inga flera bråk. Sedan jag satt ned foten har han varit jättefin och inte bråkat alls, trots att vi hamnat i situationer som annars skulle orsaka skik och djävulskap. Jag vill vara i en relation med denna man då vi har mycket fint gemensamt och jag gillar honom som person.

Till frågan - hur fan ska jag kunna förlåta honom? Även om vi har trevligt tillsammans kan jag inte släppa allt skit han har gjort. Är jag dum i huvudet som fortfarande är tillsammans med denna person?

Lämna omedelbart. Han kan inte bli bättre bara sådär. Han försöker bara manpulera dig och när du känner dig trygg blir det som vanligt igen. Du ska inte förlåta sånt. Lämnar du inte nu blir det bara svårare med tiden.
Citera
2021-08-24, 21:18
Medlem
Som en känd tysk en gång sade, NEIN.
Citera
2021-08-24, 21:24
Medlem
CC75s avatar
Jag håller med övriga i tråden men skulle även säga att om han är villig att arbeta med sina problem, dvs gå i terapi (han kommer aldrig klara det själv - vad han än säger), då kanske du ska ge honom en chans. Skaffa dock INTE barn förrän du verkligen har sett en förändring.

Till sist vill jag bara att du ska veta en sak. En kille som gillar sin flickvän, beter sig inte så och det oaktat alkohol. Dvs om jag var du skulle jag starkt ifrågasätta om han verkligen gillar dig. Att han säger det betyder inte ett skit. Det är vad han gör - hur han behandlar dig - som är det avgörande.

// CC
Citera
2021-08-24, 21:38
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Jag vill vara i en relation med denna man då vi har mycket fint gemensamt och jag gillar honom som person.

Det låter som du skulle må bra av att få bolla de tankarna med någon professionell som har erfarenhet av våld i nära relationer. Vad är det som gör att du vill vara i relation med någon som så uppenbart, i ord och handling, inte vill ha dig, inte respekterar dig och inte älskar dig? Varför är just en sån person värd att kämpa för? Vad har ni gemensamt som är värt att ta stryk för? Vad gör honom till en så bra person att du inte hellre träffar nån som får dig att må bra, även när han är full?
Citera
2021-08-24, 21:40
Medlem
PommesOchKebabs avatar
TS vad hade du sagt till din dotter/syster om den berättade detta för dig?

Kvinnor som dig som tyvärr blir ihjälslagna en vacker dag.

// PoK
Citera
2021-08-24, 21:40
Medlem
Känner mig korkad att jag inte lämnade direkt. Nu har vi ju en ”fin” period och kan inte komma på hur jag skall släppa bomben, igen… Vi har ju bestämt oss för att inte börja bråka igen, hahaha.

Tack för alla svar, min magkänsla håller med er alla.
Citera
2021-08-24, 21:56
Moderator
Maviels avatar
Läs din egen text och tänk dig att det handlar om en av dina bästa vänner, en syster, eller dylikt. Vad hade du rått den personen?

Tillit får förtjänas. Jag har svårt att tänka mig att han bara slutar dricka helt, håller det och slutar upp.
Citera
2021-08-24, 21:58
Medlem
xposures avatar
Citat:
Känner mig korkad att jag inte lämnade direkt. Nu har vi ju en ”fin” period och kan inte komma på hur jag skall släppa bomben, igen… Vi har ju bestämt oss för att inte börja bråka igen, hahaha.

Tack för alla svar, min magkänsla håller med er alla.

Inget att oroa sig för, bråken kommer att återvända snarast, det märks ju tydligt.
Detta vet jag av egen erfarenhet när jag dejtat galna fruntimmer och de fått en ny chans bara för att man ska vara säker på sin sak.

Ta dig samman och lämna för i helvete innan detta går snett.
Citera
2021-08-24, 22:01
Medlem
Citat:

Lämna idioten han kommer döda dig en dag rök bakåt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in