Citat:
Ursprungligen postat av
Silverfiskarna
Tack och lov tycks gemene svensk köra sin egen stil.
Jag skulle vilja argumentera att gemene svensk absolut inte kör sin egen stil. De köper det som finns till hands på HM/Lager 157/Dressmann/Sandströms etc utan att fundera så mycket på det.
För dem så är detta de enda herrkläder som finns, det är hela utbudet. De har aldrig reflekterat över olika stilar och/eller mode (mode och stil är två väldigt olika saker). De vill bara ha någonting som fungerar och som frun tycker ser okej ut.
Den stora majoriteten av män saknar stil, i betydelsen att de inte har någon medvetenhet om olika stilar och har ingen preferens. Lite som personer som inte har någon musikstil utan bara passivt lyssnar på vad P3 spelar utan att ha några starka känslor kring låtarna.
Jag tycker definitivt att det ser skitlöjligt ut med vuxna män som klär sig som tonåringar i jeans, huvtröjor och tennisskor. Dessa personer är ofta väldigt defensiva kring detta, och bygger upp murar i still med "Jag bryr mig inte om folk har åsikter, det påverkar inte mig".
Men de kan inte förhindra att omgivningen kommer att ha åsikter, både medvetna och omedvetna (för det kommer de!). En 50-åring som går klädd exakt likadant som sin 15-åriga son ser patetisk ut.
Det finns även argument som kastas runt, som att skjorta och slipa är obekvämt, att man blir strypt. Att "finskor" (ett skymfligt begrepp) är mer obekväma än tennisskor osv. Detta är till stor pga modet med för små skjortor och kostymer som bla Thom Browne är upphovsman till, och dessa män som inte är utbildade i still går i fällan att i stället köpa kläder som följer mode (kom ihåg att modekläder är alltid dåligt och stilkläder alltid bättre).