2021-08-24, 20:21
Medlem
epp1es avatar
Kan tycka att man ska låta folk klä sig som de vill, så kan man selektera bort idioter som insisterar på t-shirt, jeans och gympadojor hela livet samt tills de dör, men också de som överdriver med fladderkostymbyxor och lackiga skor till vardags och skjorta nertryckt i byxorna så att de får extra rund magform på siluetten.

Folk som vet hur man klär sig vuxet utan att överdriva är vanliga människor, men det kan vara svårt att hitta dem.

Men som sagt, som tur är, så klär sig folk som de vill, så man märker på dem hur de är funtade.
Citera
2021-08-24, 20:23
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ts kan ju googla Henrik Arnstad. Han går i propellerhat och skejtkläder.

Hallå, det är faktiskt 2021. Varför detta förakt mot propellerhatt 🤨
Citera
2021-08-24, 20:25
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Fast vad är ungdomskläder? Från vilken ålder får man inte bära en hoodie? Det

Ingen har sagt att man inte får ha en hoodie. Att ha en hoodie är slappt och oanständigt, vilket inte är signaler de flesta vuxna vill sända ut. Att vara slapp och oanständig ses som coolt bland ~ 14-25 åringar, men inte på en 40-50åring.
Citera
2021-08-24, 20:35
Medlem
Citat:
Tack och lov tycks gemene svensk köra sin egen stil.

Jag skulle vilja argumentera att gemene svensk absolut inte kör sin egen stil. De köper det som finns till hands på HM/Lager 157/Dressmann/Sandströms etc utan att fundera så mycket på det.

För dem så är detta de enda herrkläder som finns, det är hela utbudet. De har aldrig reflekterat över olika stilar och/eller mode (mode och stil är två väldigt olika saker). De vill bara ha någonting som fungerar och som frun tycker ser okej ut.

Den stora majoriteten av män saknar stil, i betydelsen att de inte har någon medvetenhet om olika stilar och har ingen preferens. Lite som personer som inte har någon musikstil utan bara passivt lyssnar på vad P3 spelar utan att ha några starka känslor kring låtarna.

Jag tycker definitivt att det ser skitlöjligt ut med vuxna män som klär sig som tonåringar i jeans, huvtröjor och tennisskor. Dessa personer är ofta väldigt defensiva kring detta, och bygger upp murar i still med "Jag bryr mig inte om folk har åsikter, det påverkar inte mig".
Men de kan inte förhindra att omgivningen kommer att ha åsikter, både medvetna och omedvetna (för det kommer de!). En 50-åring som går klädd exakt likadant som sin 15-åriga son ser patetisk ut.

Det finns även argument som kastas runt, som att skjorta och slipa är obekvämt, att man blir strypt. Att "finskor" (ett skymfligt begrepp) är mer obekväma än tennisskor osv. Detta är till stor pga modet med för små skjortor och kostymer som bla Thom Browne är upphovsman till, och dessa män som inte är utbildade i still går i fällan att i stället köpa kläder som följer mode (kom ihåg att modekläder är alltid dåligt och stilkläder alltid bättre).
Citera
2021-08-24, 20:43
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Har genom åren läst (i mina ögon) puckade inlägg som handlar om hur vuxna klär sig. Jeans och hoodie funkar absolut inte om man är 40+. Då är det enligt vissa användare chinos, piké eller skjorta med schyssta lackskor som gäller. I värsta fall föreslås kostym.

Jag kan inte låta bli att undra vid vilken ålder man ska ändra sin klädstil men ännu mera varför man ska ändra den? Anders Bagge tycker jag klär sig ganska snyggt, lika så Jan-Emanuel. De har iaf en stil som passar dom.

En kavaj behöver inte uteslutas i garderoben, men på riktigt? Är det verkligen så hemskt med 50+are och ärligt, vad är det för fel på jeans och en skön hoodie?

Tycker det känns ganska bajsnödigt att 2021 ha åsikter att folk bör klä sig ”vuxet”, vad det nu innebär.

Tack och lov tycks gemene svensk köra sin egen stil. Undrar mest bara vilka människorna som skriver att det är patetiskt att klä sig som man alltid gjort är. Min gissning är att det handlar om personer som alltid varit lillgamla och sedan unga år klätt sig i chinos och pikéer i tron att det är vuxet.

Jag vet inte men jag har absolut inga problem att känna mig stylad med ett par schyssta jeans, sneakers och en hoodie trotts att jag närmar mig 50. Det är trotts allt min stil och att plötsligt ändra min stil känns avlägset.

Vad tycker ni? Är det rimligt att anse att man efter en viss ålder ska klä sig ”elegant” såsom på 30-talet. Är det verkligen så farligt fult med en gubbe i hoodie, jeans och sneakers?

du hittar också en uppsjö trådar med folk som berättar att du prompt måste raka dig med rakniv, laga mat sous vide, och vässa köksknivarna på en japansk slipsten. det betyder inte att dessa råd är gospel.

alla den här sortens forum blir lätt elitistiska. du kommer hitta samma sorts mekanismer på hantverksforum, musikforum, gymforum, bilforum, cykelforum etc
Citera
2021-08-24, 20:44
Medlem
Cameltotems avatar
Låter som du skäms lite?

Du får väl gå i vad du vill. Själv kör jag just såna gubba kläder som kavaj, loafers, snygga tröjor och skjortor.

Om du bara visste vilken bättre service och respons du går på resturang eller i butik hade du också vilja byta kläder.

För inte tala om hur länge kläderna håller. Tidlösa stilar med kvalité, har oxfords som jag har haft i över 6 år och ser helt nya ut.

Sen gillar jag väl att gå min egen väg. Varenda kotte går runt i t-shirt och jeans, hur kul är det?
Citera
2021-08-24, 20:46
Medlem
Personligen så tycker jag att man bör mogna och klä sig vuxet med åldern. Det handlar om att se anständig ut.

Och med vuxet så menar jag väldigt simpla och grundläggande saker så som:

- Ha hela och rena kläder
- Undvika ungdomliga trender och plagg
- Undvika tramsiga tryck och mönster
- Bära kläder efter tillfälle och funktion
- Bära rätt skor efter väder och tillfälle
- Stryka skjortan
- Stoppa in skjortan i byxorna
- Undvik konstiga färgkombinationer

Egentligen skulle jag vilja summera det som att mognadsgrad handlar om att främst bära kläder efter funktion och tillfälle snarare än mode.

Går du skogspromenad i kostym, tränar i jeans eller går runt på jobbet i mjukisbyxor så ser du gravt efterbliven ut.

Såvida du inte är rappare eller skateproffs så kommer du se omogen och töntig ut om du bär en hiphopkeps som 55-åring. Till och med Tony Hawk ser lite töntig ut när han bär stor hoodie som 50+….
Senast redigerad av baltazr 2021-08-24 kl. 20:50.
Citera
2021-08-24, 20:47
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantastisktNamn
Jag är snart halvvägs till 40 och har funderat över detta också. Känner att jag borde uppdatera min klädstil men har ingen aning om mode eller intresset. Har grundskole utbildning och arbetar med bygg.

Klär mig i jeans och de flesta kläder tex hoodies och t shirts är reklam tröjor man fått på jobbet.

Börja enkelt. Köp en ljusblå oxford skjorta. Sen kanske ett par chinos. Sen kan du testa köpa ett par finare skor.

Tricket är att inte gå ut och köpa på sig massa kläder som man inte är bekväm i, typ en hel kostym och slips. Kommer bara kännas som man klär ut sig.

Börja smått och enkelt sen lägger du till med åren och vips så ser du bättre ut än 80% av killarna.
Citera
2021-08-24, 20:50
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Jag skulle vilja argumentera att gemene svensk absolut inte kör sin egen stil. De köper det som finns till hands på HM/Lager 157/Dressmann/Sandströms etc utan att fundera så mycket på det.

För dem så är detta de enda herrkläder som finns, det är hela utbudet. De har aldrig reflekterat över olika stilar och/eller mode (mode och stil är två väldigt olika saker). De vill bara ha någonting som fungerar och som frun tycker ser okej ut.

Den stora majoriteten av män saknar stil, i betydelsen att de inte har någon medvetenhet om olika stilar och har ingen preferens. Lite som personer som inte har någon musikstil utan bara passivt lyssnar på vad P3 spelar utan att ha några starka känslor kring låtarna.

Jag tycker definitivt att det ser skitlöjligt ut med vuxna män som klär sig som tonåringar i jeans, huvtröjor och tennisskor. Dessa personer är ofta väldigt defensiva kring detta, och bygger upp murar i still med "Jag bryr mig inte om folk har åsikter, det påverkar inte mig".
Men de kan inte förhindra att omgivningen kommer att ha åsikter, både medvetna och omedvetna (för det kommer de!). En 50-åring som går klädd exakt likadant som sin 15-åriga son ser patetisk ut.

Det finns även argument som kastas runt, som att skjorta och slipa är obekvämt, att man blir strypt. Att "finskor" (ett skymfligt begrepp) är mer obekväma än tennisskor osv. Detta är till stor pga modet med för små skjortor och kostymer som bla Thom Browne är upphovsman till, och dessa män som inte är utbildade i still går i fällan att i stället köpa kläder som följer mode (kom ihåg att modekläder är alltid dåligt och stilkläder alltid bättre).

Jaa det är väldigt synd hur dålig koll folk har vid första anblick. En skjorta vill man ju helst ha måttsydd alt en storlek som faktiskt passar och det känns som alla väljer för mycket slim fit nu för tiden.

Slips är ju heller aldrig ett problem utan skjortan som sitter dåligt runt halsen, men de förstår ju inte folk heller.
Citera
2021-08-24, 20:51
Medlem
Mr.Nesss avatar
Ha på dig vad du vill. Jag är 30+ och kör bandmerch och vanliga jeans. Skjorta (inte nedstoppad) vid rätt tillfälle. Var den du är
Citera
2021-08-24, 20:54
Medlem
Ser ju så jävla skämmigt ut med män runt40 som vill va 20
Citera
2021-08-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Låter som du skäms lite?

Du får väl gå i vad du vill. Själv kör jag just såna gubba kläder som kavaj, loafers, snygga tröjor och skjortor.

Om du bara visste vilken bättre service och respons du går på resturang eller i butik hade du också vilja byta kläder.

För inte tala om hur länge kläderna håller. Tidlösa stilar med kvalité, har oxfords som jag har haft i över 6 år och ser helt nya ut.

Sen gillar jag väl att gå min egen väg. Varenda kotte går runt i t-shirt och jeans, hur kul är det?

Upplever ingen skillnad på bemötande med sådana kläder vs bra sittande jeans och t-shirt, allt annat lika, frisyr, hygien etc...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in