Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-24, 17:37
  #1
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Har genom åren läst (i mina ögon) puckade inlägg som handlar om hur vuxna klär sig. Jeans och hoodie funkar absolut inte om man är 40+. Då är det enligt vissa användare chinos, piké eller skjorta med schyssta lackskor som gäller. I värsta fall föreslås kostym.

Jag kan inte låta bli att undra vid vilken ålder man ska ändra sin klädstil men ännu mera varför man ska ändra den? Anders Bagge tycker jag klär sig ganska snyggt, lika så Jan-Emanuel. De har iaf en stil som passar dom.

En kavaj behöver inte uteslutas i garderoben, men på riktigt? Är det verkligen så hemskt med 50+are och ärligt, vad är det för fel på jeans och en skön hoodie?

Tycker det känns ganska bajsnödigt att 2021 ha åsikter att folk bör klä sig ”vuxet”, vad det nu innebär.

Tack och lov tycks gemene svensk köra sin egen stil. Undrar mest bara vilka människorna som skriver att det är patetiskt att klä sig som man alltid gjort är. Min gissning är att det handlar om personer som alltid varit lillgamla och sedan unga år klätt sig i chinos och pikéer i tron att det är vuxet.

Jag vet inte men jag har absolut inga problem att känna mig stylad med ett par schyssta jeans, sneakers och en hoodie trotts att jag närmar mig 50. Det är trotts allt min stil och att plötsligt ändra min stil känns avlägset.

Vad tycker ni? Är det rimligt att anse att man efter en viss ålder ska klä sig ”elegant” såsom på 30-talet. Är det verkligen så farligt fult med en gubbe i hoodie, jeans och sneakers?
Citera
2021-08-24, 17:41
  #2
Avstängd
styckets avatar
Givetvis ligger det något i det. Men med det sagt är det också skitsnack.

Det handlar om att folk inte har en egen stil, att man inte vågar vara sig själv.

Sen kan det ju också vara så att man faktiskt gillar chinos och piké tröjor men att alla skulle göra det tyder ju bara på att folk följer grupptrycket.
Citera
2021-08-24, 17:45
  #3
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Har genom åren läst (i mina ögon) puckade inlägg som handlar om hur vuxna klär sig. Jeans och hoodie funkar absolut inte om man är 40+. Då är det enligt vissa användare chinos, piké eller skjorta med schyssta lackskor som gäller. I värsta fall föreslås kostym.

Jag kan inte låta bli att undra vid vilken ålder man ska ändra sin klädstil men ännu mera varför man ska ändra den? Anders Bagge tycker jag klär sig ganska snyggt, lika så Jan-Emanuel. De har iaf en stil som passar dom.

En kavaj behöver inte uteslutas i garderoben, men på riktigt? Är det verkligen så hemskt med 50+are och ärligt, vad är det för fel på jeans och en skön hoodie?

Tycker det känns ganska bajsnödigt att 2021 ha åsikter att folk bör klä sig ”vuxet”, vad det nu innebär.

Tack och lov tycks gemene svensk köra sin egen stil. Undrar mest bara vilka människorna som skriver att det är patetiskt att klä sig som man alltid gjort är. Min gissning är att det handlar om personer som alltid varit lillgamla och sedan unga år klätt sig i chinos och pikéer i tron att det är vuxet.

Jag vet inte men jag har absolut inga problem att känna mig stylad med ett par schyssta jeans, sneakers och en hoodie trotts att jag närmar mig 50. Det är trotts allt min stil och att plötsligt ändra min stil känns avlägset.

Vad tycker ni? Är det rimligt att anse att man efter en viss ålder ska klä sig ”elegant” såsom på 30-talet. Är det verkligen så farligt fult med en gubbe i hoodie, jeans och sneakers?

Svenska människor är påtagligt konforma i sina klädval. Inga utsvävningar!
Citera
2021-08-24, 17:47
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna

Tycker det känns ganska bajsnödigt att 2021 ha åsikter att folk bör klä sig ”vuxet”, vad det nu innebär.


Vad är egentligen värst? Att se bajsnödig ut eller att se nedskiten ut?

/Johan
Citera
2021-08-24, 17:47
  #5
Medlem
Jan Emanuel har snygg stil?

Seriöst, ett av de fulaste kombinationer är kostym med sneakers i hopp om att se dressad och avslappnad ut samtidigt. Det stinker bara osäkerhet av såna personer. Antingen kör man helt dressat, eller så kör man joggingkläder så enkelt är det. Är ju rätt bajsnödigt med hoodie och jeans och sneakers också i hopp om att se alldaglig och relaxad ut. Du fattar inte att din stil är lika bajsnödig som om du skulle haft en fin kostym på dig, för att folk med hoodie och jeans vill ge INTRYCKET AV att de INTE bryr sig om vad de har på sig och försöker se avslappnade ut, men det är ni som bryr er mest om stil för ni köper märken som tiger of sweden på jeansen och andra sketna subtila märken i hopp om att nån ska upptäcka att ni bär subtila avslappnade märkeskläder. Hellre att man visar upp vad man bär än att försöka dölja det som ni gör. Tycker det är schyst med rätt klassisk stil, skjorta, en pullover, väst, jeans och finskor.

Det finns 2 typer av Hoodie, jeans och sneakersbärare. Pundarna som köper kläderna på H&M, och ni - medelklassen som vill smälta in men ändå vill ha lite coola märken, så ni köper kläderna på volt, design only osv. Ni hade egentligen velat se dressade ut till vardags men ni vågar inte sticka ut.
__________________
Senast redigerad av Gladgubbe1234 2021-08-24 kl. 17:54.
Citera
2021-08-24, 17:49
  #6
Medlem
SittFints avatar
Det kommer alltid att finnas folk som tycker att man inte får ha vissa intressen eller klädstil efter en viss ålder. Bara att ignorera.
Citera
2021-08-24, 18:01
  #7
Medlem
Huvudsaken är att man inte pratar som en idiot när man fyllt 40. Det heter munkjacka, huvtröja och gympaskor.
Citera
2021-08-24, 18:01
  #8
Medlem
Rätt plagg vid rätt tillfälle. Är det så svårt att förstå?

Kavaj på jobbet.
Skjorta på stan.
T-shirt på gymmet.
Hoodie och blåjeans på lantstället.
Citera
2021-08-24, 18:03
  #9
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladgubbe1234
Jan Emanuel har snygg stil?

Seriöst, ett av de fulaste kombinationer är kostym med sneakers i hopp om att se dressad och avslappnad ut samtidigt. Det stinker bara osäkerhet av såna personer. Antingen kör man helt dressat, eller så kör man joggingkläder så enkelt är det. Är ju rätt bajsnödigt med hoodie och jeans och sneakers också i hopp om att se alldaglig och relaxad ut. Du fattar inte att din stil är lika bajsnödig som om du skulle haft en fin kostym på dig, för att folk med hoodie och jeans vill ge INTRYCKET AV att de INTE bryr sig om vad de har på sig och försöker se avslappnade ut, men det är ni som bryr er mest om stil för ni köper märken som tiger of sweden på jeansen och andra sketna subtila märken i hopp om att nån ska upptäcka att ni bär subtila avslappnade märkeskläder. Hellre att man visar upp vad man bär än att försöka dölja det som ni gör. Tycker det är schyst med rätt klassisk stil, skjorta, en pullover, väst, jeans och finskor.

Kan erkänna att jag mestadels har märkeskläder, men det är inte riktigt det tråden handlar om. Jag undrar när sådana som du anser att man ska gå över till ”klassisk stil”? För min del funkar klädstilen du beskriver bra om vi bortser från västen (dunväst exkluderat). Anser inte att en hoodie och jeans är att jämföra med joggingkläder.

Märkeskläder är ett gissel men eftersom du nämner Tiger får man ändå påtala att det i regel är kvalitet.

Är ändock mest fundersam på det här med chinos och kostymer.
Citera
2021-08-24, 18:05
  #10
Medlem
Quandmemes avatar
Googlar man Hoodie så är det första man får upp Junkyard och Stayhard av modellerna att döma är åldern för att bära dessa plagg ca 18-20 år och man ska helst åka skateboard.

Kanske ingenting för 50-åringar med andra ord.
Citera
2021-08-24, 18:07
  #11
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Rätt plagg vid rätt tillfälle. Är det så svårt att förstå?

Kavaj på jobbet.
Skjorta på stan.
T-shirt på gymmet.
Hoodie och blåjeans på lantstället.

Skulle vilja se en betongare eller målare i kavaj ens på väg till jobbet.

Vad är det för fel på en schysst t-shirt ute på stan? Eller en värmande hoodie nu när hösten nalkas?
Citera
2021-08-24, 18:07
  #12
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Googlar man Hoodie så är det första man får upp Junkyard och Stayhard av modellerna att döma är åldern för att bära dessa plagg ca 18-20 år och man ska helst åka skateboard.

Kanske ingenting för 50-åringar med andra ord.

Hur gammal är Tony Hawk?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback