• 1
  • 2
2021-08-24, 14:28
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Banken vill att jag frågar mäklaren/fastighetsägaren om vad de har för lån för föreningen.

Om priset överstiger 15 000 kronor så är min bank tvungna att begära en kontantinsats på 30 % istället för 15 %.

Jag fattade inte riktigt vad de menar... någon som kan förklara?
Citera
2021-08-24, 14:35
Medlem
Antar att de menar om brf:ens skuld överstiger 15000 per kvadratmeter sätt till brf:ens totala bostadsyta.
Citera
2021-08-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouSchweizer
Banken vill att jag frågar mäklaren/fastighetsägaren om vad de har för lån för föreningen.

Om priset överstiger 15 000 kronor så är min bank tvungna att begära en kontantinsats på 30 % istället för 15 %.

Jag fattade inte riktigt vad de menar... någon som kan förklara?

När du köper en bostadsrätt så köper du en andel i en förening som äger och förvaltar en fastighet. När fastigheten byggdes finansierades detta med lån, alternativt att föreningen tagit ett nytt lån pga renovering eller liknande. I vilket fall som helst så har de flesta bostadsrättsföreningar lån. Det du behöver göra är att ta reda på storleken på alla lån som BRF har och dela på antal kvadratmeter bostadsrättsyta för att få belåningen per kvadratmeter. Du är alltså medansvarig för detta lån.

Exempel: En BRF har 10k/lån per kvadratmeter. För enkelhets skull så antar vi att du äger en bostadsrätt i föreningen som är 10kvm. Då är du ansvarig för 100k av föreningens totala lån. Om räntan på föreningens lån skulle öka från 1 till 2 % så ökar din månadskostnad med 1%*100k = 83kr per månad.
Citera
2021-08-24, 17:58
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
När du köper en bostadsrätt så köper du en andel i en förening som äger och förvaltar en fastighet. När fastigheten byggdes finansierades detta med lån, alternativt att föreningen tagit ett nytt lån pga renovering eller liknande. I vilket fall som helst så har de flesta bostadsrättsföreningar lån. Det du behöver göra är att ta reda på storleken på alla lån som BRF har och dela på antal kvadratmeter bostadsrättsyta för att få belåningen per kvadratmeter. Du är alltså medansvarig för detta lån.

Exempel: En BRF har 10k/lån per kvadratmeter. För enkelhets skull så antar vi att du äger en bostadsrätt i föreningen som är 10kvm. Då är du ansvarig för 100k av föreningens totala lån. Om räntan på föreningens lån skulle öka från 1 till 2 % så ökar din månadskostnad med 1%*100k = 83kr per månad.
De flesta nyproduktioner ligger väl under 15 000 kronor per m², eller?
Citera
2021-08-24, 18:01
Medlem
Citat:

Nej. De flesta nyproduktioner ligger runt 15 och över.
Citera
2021-08-24, 18:09
Medlem
Citat:

Som Einzel skriver ligger nyproduktioner ofta högt i skuld. Gamla föreningar har dels lägre lån pga att allt var billigare när huset byggdes samt att de hunnit amortera mycket under årens lopp.

Sen är det viktigt att föreningen inte enbart amorterar och struntar i att underhålla fastigheten, eftersom det är fastigheten som är själva värdet för föreningen.

Har för mig att man brukar säga att lån per kvadratmeter på 0-5000kr är utmärkt, 5000-10 000 är bra, 10-15 är okej osv. för att göra det enkelt. Kolla föreningens årsredovisning och ta reda på om några stora renoveringar ligger i närtid (vilket det troligtvis inte gör i en nyproduktion).
Citera
2021-08-24, 18:13
Medlem
KTM_s avatar
Fick du ingen broschyr när du gick på visningen?
Citera
2021-08-24, 18:17
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Som Einzel skriver ligger nyproduktioner ofta högt i skuld. Gamla föreningar har dels lägre lån pga att allt var billigare när huset byggdes samt att de hunnit amortera mycket under årens lopp.

Sen är det viktigt att föreningen inte enbart amorterar och struntar i att underhålla fastigheten, eftersom det är fastigheten som är själva värdet för föreningen.

Har för mig att man brukar säga att lån per kvadratmeter på 0-5000kr är utmärkt, 5000-10 000 är bra, 10-15 är okej osv. för att göra det enkelt. Kolla föreningens årsredovisning och ta reda på om några stora renoveringar ligger i närtid (vilket det troligtvis inte gör i en nyproduktion).
Problemet är att det inte finns någon förening för närvarande. De har inte ens börjat bygga lägenheterna. Eller menar du företagets årsredovisning generellt?
Citera
2021-08-24, 18:17
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Fick du ingen broschyr när du gick på visningen?
Nej, vad ska det stå i en broschyr?
Citera
2021-08-24, 18:19
Medlem
Citat:
Problemet är att det inte finns någon förening för närvarande. De har inte ens börjat bygga lägenheterna. Eller menar du företagets årsredovisning generellt?

Ja då är det givetvis svårt, eftersom det inte går att läsa nåt som inte finns. Men nån form av prospekt för föreningen borde väl finnas? Mitt svar förutsatte en befintlig förening.
Citera
2021-08-24, 18:20
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Nej, vad ska det stå i en broschyr?

Lånen
Citera
2021-08-24, 20:41
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Då bör det finnas en ekonomisk plan där man kan se hur mycket som lånats. För redan existerande föreningar finns allt i årsredovisningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in