2025-02-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Hur funkar det med GrapheneOS och nyare Pixeltelefoner med inbyggd hårdvaru-AI? Är det inte väldigt stor risk för client-side scanning då?

Bara för att Google adderat ett chip till Pixel telefonen betyder ju inte att Graphene OS kan använda det. Tvärtom.

Förmodligen är koden som driver chipet stängd källkod.
AI utvecklingen är i sin linda och det är inte säkert att Google är sugna på att göra den öppen i nuläget.

Dessutom måste du som användare ta hem appar som använder AI funktioner, installera och dela ut tillstånd för att apparna ska få tillgång till vissa saker på telefonen.
Det är alltså flera steg som du som användare aktivt måste ta.

Jag är mest intresserad av Pixel 8 och tänker inte aktivera eventuella AI funktioner.
Citera
2025-03-21, 22:35
Medlem
Frågor angående Pixel och hemliga tvångsmedel. Har inget simkort i pixeln och jag delar internet från min iphone. Kan dem komma in i den genom HDA?

Antar ju också att polisen kan lyckas spegla min privata iphone och ifall jag delar internet till pixeln innebar det en stor säkerhetsrisk? Kan dem genom att jag delar internet från iphone till pixeln bli ett sätt för dem att komma in i den och spegla hela innehållet (HDA)? Om så är fallet, vad ska jag göra för att undvika det? Mobilt bredband med kontantkort? Eller är det för långsökt att dem ska komma in i och spegla en pixel bara för att man delar internet från sin privata?
Citera
2025-04-03, 20:08
Medlem
Pojkekorvs avatar
Hur har ni lagt upp GrapheneOS angående olika profiler och private space?

Vad har ni på adminprofilen, Google play?
Citera
2025-04-23, 15:14
Medlem
Phobiazis avatar
Vilken tur det fanns en tråd. En bekant till mig har detta till sin Pixel 9, hans huvudskäl är förhindra aina från att komma in i den främst, sedan även inte kunna avlyssna o läsa meddelanden...

Vad man kan läsa sig till är den väl "bäst" även om jag rekommenderar att hålla allt sånt känsligt på annan enhet än en mobiltelefon om man vill vara säker. Jag har lusläst lite och såg ju rätt okej ut, ska kolla hans inställningar sen bara men han verkar ju ha blivit av med allt dumt som fingeravtryck, platstjänst, ingen metadata på bilder och sen kollade jag ju så hans wifi verkligen fungerade etc.. bara snabb överblick men än lät den väl så säker det går att bli om man ställer in saker rätt.

Men då jag redan har massa "jobb" när det kommer till kryptering och hur man gör vissa saker med datorer så tänkte jag det är lättare att fråga här; Är den så säker som den sägs vara på exempelvis reddit och de flesta sidor jag skummat igenom?

Att polis inte kan ta sig in kan han nog köra pixels egna heldiskcrypt med för att undvika, men resterande vet jag inte, jag gav han bara tips om saker att absolut aldrig göra och tänka jävligt noga på vad man pratar om på en telefon, ta det irl.

Så tänkte det kanske går lite snabbare för mig att få en uppfattning genom att fråga här helt enkelt? För att de inte kommer in i luren är jag väl rätt säker på då jag inte känner någon som det hänt om de ej gett dem kod eller haft fingeravtryck/face-id idioti, men resterande?

Jag är inte insatt i telefoner alls, jag kan en del om antiforensik och kryptering online men telefoner är jag inte särskilt intresserad av, jag kör bara full disk encrypt och sunt förnuft om jag vill undvika något. Bara intresserad av hur tusan man låser upp Samsung telefoner som är låsta och än så länge har det mest inneburit "Ladda ned denna trojan eller keylogger" att finna. För att förtydliga ifall det är regelbrott: Jag har inga planer på att låsa upp nån samsung, jag är bara väldigt intresserad av att lära mig saker, det är så intressant att lära sig grejer om elektronik och säkerthet

Förlåt lite långradigt, är lite stressad då jag multitaskar med några laptops och usbn samtidigt som jag skriver detta. Happy reading
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in