• 1
  • 2
2021-08-23, 16:20
Medlem
Halloj!

Jag har sedan i förrigår haft en irriterande låt som spelas i huvudet (90-tals klassiker), jag vaknade med det. Mycket irriterande, och när jag tänker på en annan låt istället, så är det den som fastnar och den andra försvinner. Är ganska hypokondriskt lagt och nojar nu att det skulle vara tecken på psykos eller hallucination?

Naturligtvis vet jag att det är i huvudet, och kommer ifrån mig själv (automatiskt/undermedvetet naturligtvis) och inte ifrån någon extern källa, typ radio eller "grannen".

Har googlat och fann termen "öronmask", när en låt fastnat i huvudet, men då avser man väl inte att man HÖR musiken spela i huvudet, som en slags radio light (som jag gör)?! Tack och lov försvinner det mer eller mindre när jag läser, eller t.ex. går och lägger mig på kvällen.

Bör man vara orolig, eller anses det vara normalt?
Vänliga hälsningar, Charlie
Senast redigerad av charlie80 2021-08-23 kl. 17:09.
Citera
2021-08-23, 16:22
Medlem
bravehs avatar
Vad händer om du växlar? Alltså tänker på den ena låten i 15 sekonder och sedan tänker på den andra låten i 15 sekunder och fortsätter så?
Citera
2021-08-23, 16:24
Medlem
Har ej provat att växla fram och tillbaka, men tänkte t.ex. (som test) på en av Lady gaga's låtar och då var det den som repeterades i huvudet sedan istället, ha ha.

Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Vad händer om du växlar? Alltså tänker på den ena låten i 15 sekonder och sedan tänker på den andra låten i 15 sekunder och fortsätter så?
Citera
Medlem
Citat:
Upplevelsen är vanlig, i stort sett alla människor är förtrogna med den. Öronmasken brukar vara aktiv i timmar eller något dygn – ibland flera dygn. Öronmasken betraktas inte som en hallucination eller annan sjukdomsyttring. Det rör sig snarare om en minnesfunktion som hakat upp sig, ungefär som när vi medvetet repeterar exempelvis ett telefonnummer för att behålla det i arbetsminnet tills vi kan anteckna. Man kan säga att arbetsminnet tillfälligt automatiserats.

Det vanligaste skälet till att man får en öronmask är, föga förvånande, att man nyligen hört låten. Men associationer – musikliknande ljud, en viss situation förknippad med låten, sångtext, bilder av musiker eller musikinstrument – kan också vara utlösande.

Något samband med sömnbrist finns inte beskrivet i de rapporter jag tagit del av. Däremot har några individer vittnat om samband med känsloläge, stress och situationer med sänkt uppmärksamhet. Efter sömnbrist är hjärnan i flera avseenden inte i bästa trim, så öronmaskar efter dålig sömn kanske hänger samman med dessa faktorer – men det är en spekulation från min sida.

/Jan Fagius, docent, överläkare och amatörmusiker, Neurologkliniken, Akademiska sjukhuset i Uppsala

Slut citat.

https://fof.se/tidning/2015/4/artike...-sanker-garden
Citera
Medlem
Haft det hela livet till och från! Delar av musikstycken som går på repeat i huvudet, ofta väldigt detaljerat (precis som om man lyssnade på musiken i verkligheten). Det är inget farligt i sig och jag utgår från att det händer alla människor.

Däremot är det ganska irriterande när det händer (speciellt när man försöker somna och det aldrig blir tyst "där inne").
Citera
2021-08-23, 16:27
Medlem
Ja exakt så, man hör det i den mån att man, t.ex. på en buss, t.om. kan njuta av låten i skallen man hör, o "trumma med" på ett säte med händerna, eller via tänderna om du förstår vad jag menar.

Är fullt medveten om att detta kommer ifrån mitt eget inre, men blir obehagligt när det sker utan att jag kan styra det, liksom som en jukebox i skallen lol. Trodde detta föll inom ramen för hörselhallucinationer även om jag vet att det klassiska är röster. osv

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Haft det hela livet till och från! Delar av musikstycken som går på repeat i huvudet, ofta väldigt detaljerat (precis som om man lyssnade på musiken i verkligheten). Det är inget farligt i sig och jag utgår från att det händer alla människor.

Däremot är det ganska irriterande när det händer (speciellt när man försöker somna och det aldrig blir tyst "där inne").
Senast redigerad av charlie80 2021-08-23 kl. 16:31.
Citera
2021-08-23, 16:27
Medlem
-=Damian=-s avatar
haha så har jag det varje morgon.. så fort jag vaknar har jag en låt i huvudet som jag sedan går och nynnar på i 10 minuter.. imorse var det faded med alan walker..

nu älskar jag musik i övrigt och är väl en allätare.. är väl hip-hop / rap som inte är min stil alls så det dyker inte upp.. men kan vakna med någon jävla Beethoven symfoni i skallen någon morgon.. en annan är det arch enemy.. så jävla random
Citera
2021-08-23, 16:30
Medlem
Men jag hör det i huvudet, det är inget jag frivilligt aktivt framkallar, står jag och diskar spelar det i skallen som bakgrundsmusik typ, även om jag vet att bara är jag i mitt inre som hör/upplever det.

Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
haha så har jag det varje morgon.. så fort jag vaknar har jag en låt i huvudet som jag sedan går och nynnar på i 10 minuter.. imorse var det faded med alan walker..

nu älskar jag musik i övrigt och är väl en allätare.. är väl hip-hop / rap som inte är min stil alls så det dyker inte upp.. men kan vakna med någon jävla Beethoven symfoni i skallen någon morgon.. en annan är det arch enemy.. så jävla random
Citera
2021-08-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Ja exakt så, man hör det i den mån att man, t.ex. på en buss, t.om. kan njuta av låten i skallen man hör, o "trumma med" på ett säte med händerna, eller via tänderna om du förstår vad jag menar.

Är fullt medveten om att detta kommer ifrån mitt eget inre, men blir obehagligt när det sker utan att jag kan styra det, liksom som en jukebox i skallen lol. Trodde detta föll inom ramen för hörselhallucinationer även om jag vet att det klassiska är röster. osv
Haha, ja, detta oroade mig med i min ungdom och även jag funderade på om jag höll på att bli galen. Men precis som du så frågade jag försiktigt runt och upptäckte då att det är helt normalt.

Däremot tror jag det säkerligen skiljer sig från person till person hur pass detaljerad och "hög" musiken är. I mitt fall tar det liksom över helt i mitt medvetna (om jag fokuserar på det) och jag hör bokstavligen inte vad jag själv tänker Du och jag kanske har mera intensiva ljudupplevelser än andra men som sagt; inget du behöver vara orolig över!
Citera
2021-08-23, 16:40
Medlem
Ja. Jag tänkte först att detta vågar jag ej berätta för en psykiater för då blir man väl tvångsintagen!

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Haha, ja, detta oroade mig med i min ungdom och även jag funderade på om jag höll på att bli galen. Men precis som du så frågade jag försiktigt runt och upptäckte då att det är helt normalt.

Däremot tror jag det säkerligen skiljer sig från person till person hur pass detaljerad och "hög" musiken är. I mitt fall tar det liksom över helt i mitt medvetna (om jag fokuserar på det) och jag hör bokstavligen inte vad jag själv tänker Du och jag kanske har mera intensiva ljudupplevelser än andra men som sagt; inget du behöver vara orolig över!
Citera
2021-08-23, 17:11
Medlem
kyrkstockens avatar
Det heter earworm och är vanligt bland musiker. Nu försvinner de dagen efter för mig.
Bästa rådet är faktiskt att spela en annan låt. Nu verkar det inte funka för dig.

monotona motorljud typ flygmotor kan ge samma effekt.
Citera
2021-08-23, 17:16
Medlem
Jag har ändå svårt att förstå att det anses normalt att man faktiskt hör musiken tydligt spela av sig själv i huvudet. Jag menar alltså inte att man bara fått en fix idé om en låt utan att man spontant hör låten, fast i huvudet, istället för när man slår på radion.

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det heter earworm och är vanligt bland musiker. Nu försvinner de dagen efter för mig.
Bästa rådet är faktiskt att spela en annan låt. Nu verkar det inte funka för dig.

monotona motorljud typ flygmotor kan ge samma effekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in