Citat:
Barn kan ge samtycke, men det ger ingen frisedel.
Om de inte kan ge samtycke, finns det ingen skillnad om de gett det eller om det sker mot deras vilja. Det "måste" var skillnad och då gör ett "samtycke" skillnad. Helt sjukt om det skulle värderas lika juridiskt.
Folk har svårt för språket, det blir lite som när man kallar saker utan våld för våld.
Lagstiftaren har skapat förvirring, då utbildning i svenska språket inte verkar krävas för att vara lagskrivare.
Blir lite som att säga, du kan inte ladda ner filmer "för" det är olagligt, jag kan visst ladda ner filmer fast det är olagligt. Och det är först när jag tittar på dem det eventuellt kan vara olagligt.
Om de inte kan ge samtycke, finns det ingen skillnad om de gett det eller om det sker mot deras vilja. Det "måste" var skillnad och då gör ett "samtycke" skillnad. Helt sjukt om det skulle värderas lika juridiskt.
Folk har svårt för språket, det blir lite som när man kallar saker utan våld för våld.
Lagstiftaren har skapat förvirring, då utbildning i svenska språket inte verkar krävas för att vara lagskrivare.
Blir lite som att säga, du kan inte ladda ner filmer "för" det är olagligt, jag kan visst ladda ner filmer fast det är olagligt. Och det är först när jag tittar på dem det eventuellt kan vara olagligt.
Du bidrar med nyansering här, för visst spelar samtycke roll på det sätt du beskriver. Det är värre att med hot, våld etc. tilltvinga sig sex med en 14-åring än att ha sex utan att sådant förekommer. Det kommer att visa sig vid straffmätningen.
Så 14-åringar kan rent psykologiskt ge samtycke till sex.
Det är bara det att detta samtycke är juridiskt irrelevant beträffande frågan olagligt/lagligt; det är alltid brottsligt att ligga med en 14-åring, såvida inte undantagsregeln om mycket liten åldersskillnad kan tillämpas.
Däremot kan detta ”psykologiska samtycke” vägas in vid såväl brottsrubricering som straffmätning. Jag läste om en dom i höstas, i vilken hovrätten dömde för sexuellt utnyttjande av barn, men det var åtalat för våldtäkt mot barn.
Hovrättens motivering var att den underåriga bedömdes mogen för sin ålder och hennes samtycke till samlaget vägdes därför in i bedömningen, varför hovrätten valde i just detta mål den lindrigare rubriceringen sexuellt utnyttjande av barn.
Det här med våld, språk och så vidare, anledningen till att våldtäkt inte förutsätter våld är en rättsutveckling där lagstiftaren har breddat vad som kan betraktas som våldtäkt.
Att rubriceringen våldtäkt ändå är kvar får nog tillskrivas dels tradition (en gång i tiden krävdes våld), dels politikens önskan om att signalera allvaret i en rad handlingar som anses vara så klandervärda att de bör innefattas i våldtäktsbegreppet.
Det följer av en övergripande trend under 2000-talet, där synen på sexualbrott successivt har skärpts, såväl i samhällsdebatten som i riksdagen.
Vi får helt enkelt leva med den ordning vi har och jag tror inte heller att man ska dra alltför stora växlar på den eventuella förvirring detta kan skapa hos folk.
Klart står hursomhelst att Dumpen drar nytta av lagspråket och kan med legitimitet påstå att gäddan är på platsen för att våldta ett barn, trots att fiskaren har signalerat vilja/samtycke, det vill säga något påtvingat våld var det inte tal om.
Att ha sex med någon under 15 år är och förblir nämligen som utgångspunkt och huvudregel att bedöma som våldtäkt mot barn, alldeles oavsett, så på det viset är Dumpen rätt ute när de fäller sitt påstående om våldtäkt.
Senast redigerad av Lessler 2025-07-05 kl. 23:12.
Senast redigerad av Lessler 2025-07-05 kl. 23:12.