2025-07-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Precis, så är det ju. Det överstiger näppeligen någon vettig människas horisont, att Dumpen med den frontande duon i spetsen är på det klara med vad de företar sig. De håller sig med sin egen etik, och den är inte medieetikens. De anser det vara värt att gå matchen, och även förlora den, i rättssalen. De hävdar att ändamålen helgar medlen - eller rättare sagt:

De medel Dumpen använder, tycker de själva är rätt och riktiga; Sara lär sova gott om natten, därför att hon menar sig handla etiskt korrekt enligt Dumpenetiken. Hon förnekar brott i det aktuella förtalsmålet. Hon anser sig alltså agera lagenligt.

Men om hon fälls är hon, som du skriver, beredd att ta straffet för det hon tror på. Hon kommer likväl hävda att det är feldömt, då hon bestrider ansvar.

Så i den bemärkelsen är uttrycket "ändamålen helgar medlen" måhända inte optimalt med Dumpenögon sett, eftersom det brukar väl oftast uttalas av den som förvisso inser att man är ute på ett moraliskt gungfly beträffande sitt beteende, men att detta anses, trots allt, vara välsignat av ett högre, ädlare syfte som liksom botar (vad man själv tycker är) det etiskt betänkliga i handlandet som sådant.

Dumpenetiken är med andra ord mer av pliktetik (jämför Kants kategoriska imperativ) än effektetik.
Intressant, jag skulle kanske snarare se det som sinnelagetik, de menar väl oavsett hur det blir så är deras avsikt god och därmed har de viss ansvarsfrihet. Pliktetikern tolkar jag som betydligt mer angelägen, om inte helt dedikerad till, att följa regelboken såsom andra utformat den.
Citera
2025-07-01, 12:42
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Men då är det ändå bättre att dumpen avslöjar dessa individer än att vi ska riskera att dom får kontakt med ett riktigt barn

För finns dessa fantasier hos dessa störda individer så finns riskerna att det går utöver riktiga barn oavsett om det sker enbart digitalt eller fysiskt (eller både och)
Då skillnaden på 14 24 34 44 osv är liten så är alla potentiella pedofiler, kanske bara viljestyrkan skiljer åt vilka som fastnar i Dumpens smörande på dem.

Jag tror fast och fullt på att Dumpen skapar pedofiler av svaga och dåligt mående personer (och just män).

Sedan är det absolut så att de fångar sådana som redan gått över gränsen, men motiverar det den risken att de skapar andra?
Citera
2025-07-01, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Då skillnaden på 14 24 34 44 osv är liten så är alla potentiella pedofiler, kanske bara viljestyrkan skiljer åt vilka som fastnar i Dumpens smörande på dem.

Jag tror fast och fullt på att Dumpen skapar pedofiler av svaga och dåligt mående personer (och just män).

Sedan är det absolut så att de fångar sådana som redan gått över gränsen, men motiverar det den risken att de skapar andra?

Dumpen skapar inga pedofiler genom att de groomar fram gubbar som sen får vara med det obehagliga att konfronteras och hängs ut (avslöjas).
Citera
2025-07-01, 13:17
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Dumpen skapar inga pedofiler genom att de groomar fram gubbar som sen får vara med det obehagliga att konfronteras och hängs ut (avslöjas).

För dig är gubbar 22 +.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2025-07-01 kl. 13:19.
Citera
2025-07-01, 13:18
Avslutad
Citat:

Motivera det från Dumpens sätt att "arbeta".
Citera
2025-07-01, 13:31
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Motivera det från Dumpens sätt att "arbeta".
Om du läser de s. k. dumparna, från början kan de tydligt utrycka att de är för unga, men fiskarna kör ändå på, och observera att en del gäddor har de bearbetat i år eller mer, (enligt Dumpens hemsida). De bygger upp ett intresse under lång tid, ibland i år, en hjärntvätt av person som har ett starkt behov av det som erbjuds.

Vissa är starka andra är svaga och faller för Dumpens försäljningsknep, Dumpen använder klassiska försäljningsknep på svagsinta. Trots att de inte gått i skola kan de marknadsföring på den ultima gränsen.

Sedan finns det andra de fångar som redan är där i skiten, det har jag absolut insikt i.
Citera
2025-07-01, 13:36
Avslutad
Citat:
Om du läser de s. k. dumparna, från början kan de tydligt utrycka att de är för unga, men fiskarna kör ändå på, och observera att en del gäddor har de bearbetat i år eller mer, (enligt Dumpens hemsida). De bygger upp ett intresse under lång tid, ibland i år, en hjärntvätt av person som har ett starkt behov av det som erbjuds.

Vissa är starka andra är svaga och faller för Dumpens försäljningsknep, Dumpen använder klassiska försäljningsknep på svagsinta. Trots att de inte gått i skola kan de marknadsföring på den ultima gränsen.

Sedan finns det andra de fångar som redan är där i skiten, det har jag absolut insikt i.

Du menar skapar som i att grooma fram dom ? Det håller jag med om. Men de skapar inte pedofiler av någon som inte haft dragning till minderåriga eller barn men inte agerat ut sitt intresse.
Citera
2025-07-01, 13:45
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Du menar skapar som i att grooma fram dom ? Det håller jag med om. Men de skapar inte pedofiler av någon som inte haft dragning till minderåriga eller barn men inte agerat ut sitt intresse.
Kan erkänna att jag kan tycka en 14 är snygg, därmed har jag ett intresse. Tycker att andra mäns fruar är snygga, därmed har jag ett intresse. Men jag väljer att inte ta intresset vidare så länge de är gifta.

Men, om frun stöter på mig enormt vet jag inte hur jag kommer att reagera då jag inte varit utsatt för detta. Jag vet inte heller hur jag reagerar om 14 stöter enormt på mig, men jag tror jag klarar mig, jag hoppas det.
Citera
2025-07-01, 13:51
Avslutad
Citat:
Kan erkänna att jag kan tycka en 14 är snygg, därmed har jag ett intresse. Tycker att andra mäns fruar är snygga, därmed har jag ett intresse. Men jag väljer att inte ta intresset vidare så länge de är gifta.

Men, om frun stöter på mig enormt vet jag inte hur jag kommer att reagera då jag inte varit utsatt för detta. Jag vet inte heller hur jag reagerar om 14 stöter enormt på mig, men jag tror jag klarar mig, jag hoppas det.

Du har fortfarande inte förklarat och motiverat ditt påstående att Dumpen skapar pedofiler.

Andra mäns fruar och ex ger man fan i. Det handlar om moral och vanligt folkvett. Och om en fullt utvecklad 13-14 åring är utmanande mot mig vilket har hänt så bryr jag mig inte om det. De vill testa sin attraktionsförmåga. Kanske till och med få kontakt med någon som kan skaffa fram sprit eller knark gratis. Men det skulle inte falla mig in att göra annat än prata lite med henne eller dem om de tar kontakt. Prata lite med ungdomar kan man göra. Skräcken för att bli utpekad som pedofil ska inte hindra det.
Citera
2025-07-01, 13:53
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Du har fortfarande inte förklarat och motiverat ditt påstående att Dumpen skapar pedofiler.

Andra mäns fruar och ex ger man fan i. Det handlar om moral och vanligt folkvett. Och om en fullt utvecklad 13-14 åring är utmanande mot mig vilket har hänt så bryr jag mig inte om det. De vill testa sin attraktionsförmåga. Kanske till och med få kontakt med någon som kan skaffa fram sprit eller knark gratis. Men det skulle inte falla mig in att göra annat än prata lite med henne eller dem om de tar kontakt. Prata lite med ungdomar kan man göra. Skräcken för att bli utpekad som pedofil ska inte hindra det.
Gratulerar till din moral och motståndskraft.

Går inte förklara för någon som inte förstår vad jag skriver.
Citera
2025-07-01, 13:58
Avslutad
Citat:
Gratulerar till din moral och motståndskraft.

Går inte förklara för någon som inte förstår vad jag skriver.

Du behöver inte göra vågen. De flesta män fungerar så vadad gäller minderåriga. Hur det är med andras fruar och ex låter jag vara osagt. Men jag tror att moralen är väldigt dålig där. Det är snarare du som inte kan förklara det du skriver så att någon förstår. Eller så går det inte vilket jag är säker på. Det är ett så konstigt resonemang och en så konstig slutsats.
Citera
2025-07-01, 14:04
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Intressant, jag skulle kanske snarare se det som sinnelagetik, de menar väl oavsett hur det blir så är deras avsikt god och därmed har de viss ansvarsfrihet. Pliktetikern tolkar jag som betydligt mer angelägen, om inte helt dedikerad till, att följa regelboken såsom andra utformat den.

Det är sant, intressant vinkel med sinnelagsetik. Så kan man mycket väl tolka Dumpenetiken också: Ansvarsfrihet på grund av samvetsfrihet, ungefär.

Förvisso, men som jag har läst Kant har han inga problem med att även en norm man själv ställer upp och vill handla efter är moraliskt riktig, så länge man godtar att den upphöjs till allmän lag och därmed gäller alla.

Det är så jag primärt har förstått Dumpenetiken. Sara och Dumpen verkar ju kunna leva med att det Dumpen gör skulle kunna vara den nya medieetieken - och bokstavligen upphöjt till lag, eftersom hon bestrider förtalsansvar.

För jag utgår ifrån att Sara menar att det Dumpen gör i publiceringsväg, borde andra också få göra utan etiskt eller juridiskt klander.
Senast redigerad av Lessler 2025-07-01 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in