2023-05-11, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 60minuter
Jag är nog beredd att hålla med dig till viss del, att det finns nog ingen större ondska än att förgripa sig på försvarslösa barn(om det verkligen är barn vi snackar om) eller förståndshandikappade individer. Däremot kan jag inte se att någon är en hemsk människa för att man söker efter unga tjejer.

Oavsett vad lagen säger eller vad samhällets normer säger så tror jag faktiskt inte att ”gäddorna ” förlorar några karma poäng genom att söka efter unga tjejer förutsatt att det är samtycke i från båda hållen.

Möjligen Off Topic, men beträffande karma:

https://www.expressen.se/nyheter/ny-undersokning-fyra-av-tio-tror-pa-overnaturliga-formagor/

Behöver jag nämna, att jag inte tror på något "övernaturligt" – sådant är ju nämligen inte "naturligt"...

Citera
2023-05-11, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Den sista meningen är en varningssignal och en riskfaktor som är typisk hos gäddor/pedofiler.

Nej
Citera
2023-05-11, 23:08
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Gäddan begår väl just det det brottet, förberedelse till grooming.
? Grooming är förberedelse, du skriver förberedelse till förberedelse alltså. Skriv lämpligen förberedelse till cild grooming.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2023-05-11 kl. 23:11.
Citera
2023-05-11, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Vilka oskyldiga har blivit uthängda som gäddor?

Alla som inte har blivit dömda enligt svensk lagstiftning. (Kan det vara så svårt?) Hur många av de uthängda har blivit det?
Citera
2023-05-11, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
? Grooming är förberedelse, du skriver förberedelse till förberedelse alltså. Skriv lämpligen förberedelse till cild grooming.

Eller på svenska (och rättstavat): gromning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gromning
Citera
2023-05-11, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 60minuter
Jag är nog beredd att hålla med dig till viss del, att det finns nog ingen större ondska än att förgripa sig på försvarslösa barn(om det verkligen är barn vi snackar om) eller förståndshandikappade individer. Däremot kan jag inte se att någon är en hemsk människa för att man söker efter unga tjejer.

Oavsett vad lagen säger eller vad samhällets normer säger så tror jag faktiskt inte att ”gäddorna ” förlorar några karma poäng genom att söka efter unga tjejer förutsatt att det är samtycke i från båda hållen.

Nu har vi en gräns satt för vad som anses vara barn. Går man under den så får man skylla sig själv.
Dumpen hänger även ut massor med pedofiler som vill våldta riktigt små barn. Länkats många exempel i tråden redan.

Här är till exempel en gädda som ville våldta en 1.5 åring, samt även ta med sin egen bebis att våldta och förgripa sig på tillsammans:

https://dumpen.se/2022/05/05/10689/

Här har vi en gädda som vill blanda in hundar i våldtäkten och låta de ha sex med barnen:

https://dumpen.se/2022/07/15/mannen-med-hunden-hamnade-i-arrest-napp-120-lysekil/

Det här är livsfarliga individer som måste hängas ut och varnas för i samhället.
Senast redigerad av ManAvOrdning 2023-05-11 kl. 23:27.
Citera
2023-05-11, 23:33
Avslutad
Citat:
Det är försök eller uppsåt att grooma ett barn som inte är olagligt, man försöker men hittar inget barn.
Grooming är när du har faktisk kontakt med ett barn med syfte att begå ett sexualbrott mot barnet.

Dom två ligger nära varandra kan man tycka.

Du är uppenbarligen desperat i ditt sökande –i efterhand– att finna något exempel på dina utsagor. Hur "groomar" man ett barn som man inte hittar?
Citera
2023-05-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Vilka oskyldiga har blivit uthängda som gäddor?
Juridiskt oskyldiga? Alla. Moraliskt? Ingen av de.
Skrev dock ANHÖRIGA...
Citera
2023-05-11, 23:37
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad menar du att "försök till grooming" skulle vara? Kan du ge ett exempel? Jag har rätt svårt att se hur man skulle misslyckas med det.

Ge ett konkret exempel på en handling som skulle bli olaglig om detta ändrades.

Citat:
Det är försök eller uppsåt att grooma ett barn som inte är olagligt, man försöker men hittar inget barn.
Grooming är när du har faktisk kontakt med ett barn med syfte att begå ett sexualbrott mot barnet.

Dom två ligger nära varandra kan man tycka.

Groomingregeln innehåller rekvisitet ”barnet”, det vill säga ett specifikt barn, ett enskilt brottsoffer. Som har påpekats i tråden kan det då juridiskt inte bli fråga om försök i Dumpen-situationerna, då fara för brottets fullbordan aldrig förelåg (inget riktigt barn) och sådan fullbordan var heller inte utesluten av ren tillfällighet (var aldrig någonsin ett barn inblandat i chatten).

Att försöksregeln är utformad på det viset har med rättssäkerhets- och rättseffektivitetsskäl att göra, liksom legitimitet: Om det vore straffbelagt att försöka föröva ett brott som inte går att föröva (såsom vi känner världen), rör vi oss i riktning mot att kriminalisera tankar.

Exempelvis skulle det vara straffbelagt mordförsök att söka mörda någon genom att blott knäppa med fingrarna framför vederbörande (om man nu i sanning är så knäpp att man på riktigt tror att det är möjligt att mörda någon på det sättet - man har ju då uppsåt). Det tror jag inte ligger i linje med det allmänna rättsmedvetandet.

Det Dumpen vill åt är kriminalisering av själva sökandet efter barn, vilka som helst. Det vill säga, det ska inte krävas ett enskilt brottsoffer (specifikt barn). Lagtekniskt skulle det gå att omformulera dagens groomingregel så att sökandet i sig blir straffbelagt, alltså att det skulle vara ett fullbordat brott (glöm försök!) att ens ge sig ut på nätet och söka efter barn i sexuellt syfte.

Ett konkret exempel på agerande som då skulle vara ett brott i sig är att höra sig för i ett forum om någon forummedlem kan tipsa om något barn att få kontakt med - det vore att söka efter barn (vilket som helst). Vidare skulle gäddornas chattande kunna ses som brottsliga - de agerar ju på ett sätt som innebär ett sökande i objektiv mening och de har uppsåt i förhållande till detta objektiva sökande, alltså fullbordat brott (om lagen skulle omformuleras, som sagt).
Senast redigerad av Lessler 2023-05-11 kl. 23:55.
Citera
2023-05-11, 23:52
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
.
Om Dumpens avsikt vore att "uppfostra" de förmenta "pedofilerna" till att inte sexchatta med barn, skulle väl "fiskarna" inte uppmuntra till ett möte? Det finns ju vittnesmål här i tråden om, att någon "gädda" har avstått eller uteblivit från ett möte och därefter "jagats" för att få till ett möte. Allt för den heliga uthängningen med åtföljande swish...

Många personer har jagats på det sättet, en tog till och med livet av sig.
Dumpen respekterade inte, att han inte ville mötas och hängde ut honom ändå inför hela hans familj och arbetsgivare. Han hade alltså ENDAST fantisera om att ligga med en 14-15 åring.

Dock publicerade dom aldrig honom men var på väg att göra det, för dom har som policy att inte publicera människor som begått självmord, alternativt dom plockar ner uthängningen efter det har kommit till kännedom.

Men det är fruktansvärt att dom hetsar en annan människa till döden, och hota om att lägga ut honom på nätet om han inte ställer upp på ett fysiskt möte. Det enda rätta i det scenariot från Dumpen sida, hade varit att avbryta, eftersom dom aldrig fick till ett fysiskt möte.

Vi tar det en gång till för alla dumplingar i tråden, det är INTE olagligt att fantisera om en 14-15 åring, inte ens om det är sexfantasier.

Dumpen drivs enbart av att få till fler Swishdonationer, tro inget annat.
Citera
2023-05-11, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Groomingregeln innehåller rekvisitet ”barn”, det vill säga ett specifikt barn, ett enskilt brottsoffer. Som har påpekats i tråden kan det då juridiskt inte bli fråga om försök i Dumpen-situationerna, då fara för brottets fullbordan aldrig förelåg (inget riktigt barn) och sådan fullbordan var heller inte utesluten av ren tillfällighet (var aldrig någonsin ett barn inblandat i chatten).

Att försöksregeln är utformad på det viset har med rättssäkerhets- och rättseffektivitetsskäl att göra, liksom legitimitet: Om det vore straffbelagt att försöka föröva ett brott som inte går att föröva (såsom vi känner världen), rör vi oss i riktning mot att kriminalisera tankar.

Exempelvis skulle det vara straffbelagt mordförsök att söka mörda någon genom att blott knäppa med fingrarna framför vederbörande (om man nu i sanning är så knäpp att man på riktigt tror att det är möjligt att mörda någon på det sättet - man har ju då uppsåt). Det tror jag inte ligger i linje med det allmänna rättsmedvetandet.

Det Dumpen vill åt är kriminalisering av själva sökandet efter barn, vilka som helst. Det vill säga, det ska inte krävas ett enskilt brottsoffer (specifikt barn). Lagtekniskt skulle det gå att omformulera dagens groomingregel så att sökandet i sig blir straffbelagt, alltså att det skulle vara ett fullbordat brott (glöm försök!) att ens ge sig ut på nätet och söka efter barn i sexuellt syfte.

Ett konkret exempel på agerande som då skulle vara ett brott i sig är att höra sig för i ett forum om någon forummedlem kan tipsa om något barn att få kontakt med - det vore att söka efter barn (vilket som helst). Vidare skulle gäddornas chattande kunna ses som brottsliga - de agerar ju på ett sätt som innebär ett sökande i objektiv mening och de har uppsåt i förhållande till detta objektiva sökande, alltså fullbordat brott (om lagen skulle omformuleras, som sagt).

Lyssa till Leffler! (Oavsiktligt inrim). Hen har besparat mig åtskilliga rader, då hen ger intryck av att veta vad hen talar om – och kan dessutom framföra det på ett pedagogiskt sätt. Det är inte så vanligt bland fack-kunniga...
Citera
2023-05-11, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Många personer har jagats på det sättet, en tog till och med livet av sig.
Dumpen respekterade inte, att han inte ville mötas och hängde ut honom ändå inför hela hans familj och arbetsgivare. Han hade alltså ENDAST fantisera om att ligga med en 14-15 åring.

Dock publicerade dom aldrig honom men var på väg att göra det, för dom har som policy att inte publicera människor som begått självmord, alternativt dom plockar ner uthängningen efter det har kommit till kännedom.

Men det är fruktansvärt att dom hetsar en annan människa till döden, och hota om att lägga ut honom på nätet om han inte ställer upp på ett fysiskt möte. Det enda rätta i det scenariot från Dumpen sida, hade varit att avbryta, eftersom dom aldrig fick till ett fysiskt möte.

Vi tar det en gång till för alla dumplingar i tråden, det är INTE olagligt att fantisera om en 14-15 åring, inte ens om det är sexfantasier.

Dumpen drivs enbart av att få till fler Swishdonationer, tro inget annat.

Beklagar att jag inte har mer att komma med än att jag bara kan hålla med – men jag kan bara hålla med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in