2023-02-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Mänskligheten har genomlidit krig och elände ända in i modern historia och ändå kunnat leva vettiga liv i efterhand.

Dumpen riskerar i vissa fall att uppmuntra ett ältande hos vuxna om är osunt och skapar svaga människor.

Ja vafan, alla lider väl av PTSD i nån jävla form. Men normalt funtade människor sitter inte och beklagar sig 10-tals år efter en jobbig händelse.
Hur många av Dumpens porrnoveller visar någon som berättar hur de fått hjälp och kommit över händelsen och gått vidare och konstaterar att händelsen kan göra sig påmind ibland utan att påverka livet nämnvärt?
Nej. De sitter och ojar sig i sin hemstickade offerkofta fortfarande efter alla dessa år och förväntar sig att folk ska tycka synd om dem. Det är ju löjligt för fan.
En sak om händelsen ligger i närtid. Men 10-tals år. Då får man ta mig fan skylla sig själv.
Citera
2023-02-14, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Har du ens öppnat en historiebok? Har du läst om första världskriget, andra världskriget, Vietnamkriget, konflikten i Kongo, Jugoslavien osv... Du kan knappt läsa en mening innan du stöter på soldater med PTSD som fått hela sina liv förstörda på grund av traumat de utsatts för. Tror du att det var annorlunda under 30 åriga kriget eller Napoleonkrigen? Tror du inte de få soldaterna som återvände drömde mardrömmar och hade ångest?

Trauman leder till psykisk ohälsa. Att du pratar om att "älta" är bara för att du vill förminska människor som lider. De svenska soldaterna med PTSD från kongokonflikten, skall de också sluta älta?

PTSD är inte en livslång diagnos. Mår man dåligt efter en traumatisk upplevelse så söker man hjälp och får stöd och behandling. Och de allra flesta av soldaterna du pratar om har gjort just detta och lever ganska normala liv idag. Även om traumat kan göra sig påmint ibland.
Det de inte gör är att sitta på nätforum och gnälla om det för att få sympati.
Citera
2023-02-14, 11:20
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Det är bra att du påpekar din åsikt. Fortsätt med det. Personligen är jag ganska mottaglig för fakta och statistik. Flum och oseriöst tyckande är sådan som går bort direkt. Tyvärr är det mycket sådant man läser på Dumpen. Därför läser jag inget inte där längre.
Det är det oproffesionella hos Dumpen som är den stora svagheten.
Citera
2023-02-14, 11:23
Avslutad
Citat:
Trauman leder till psykisk ohälsa. Att du pratar om att "älta" är bara för att du vill förminska människor som lider. De svenska soldaterna med PTSD från kongokonflikten, skall de också sluta älta?
Precis, tack Mindbreath för att du bemöter alla tyckande och gissande gubbar som verkar köra med byggbaracksjargong och som troligen lever sina svenssonliv som "duktiga" arbetare. Den som har lite allmänbildning och kanske även personlig erfarenhet i ämnet vet att Du har rätt. 💚
Citera
2023-02-14, 11:25
Medlem
goofers avatar
Har bara läst ett tag nu och läst mycket på dumpen.
Det som slår en är att alla medverkande i och utanför dumpen, alla som skriver om sina övergrepp de blivit utsatta för delar en gemensam faktor.

De är alla i eller har varit i missbruk.
Dumpen enar inte utsatta, de enar missbrukare som vill hitta en ursäkt till sitt missbruk.

Några av historierna låter inte trovärdiga helt enkelt.
Nu vet jag också att många har blivit utsatta för övergrepp men de allra flesta går vidare i livet utan missbruk eller andra problem.

Dumpens gemensamma nämnare är missbruket och en förklaring de söker för att de blivit missbrukare.

Jag köper inte den förklaringen, det är bara ett svepskäl. De missbrukar av andra anledningar och nu vill de göra upp med sig själva och kan inte se att det är deras eget fel och deras egna val att missbruka.

Nej en missbrukare vill alltid skylla på någon annan.
Här har ett gäng missbrukare samlats i tron att de blivit utsatta, en kommer inte ens ihåg om de varit utsatta men i någon hashdimma har fått för sig att de blivit utsatta och det är därför de drogar.

Groming skall stoppas och jag hoppas polisens nya regler och nya lagar kan öka på polisens arbete med att verkligen LAGFÖRA förövarna och inte hänga ut dem för swishpengar.
Citera
2023-02-14, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inget.internet
Precis, tack Mindbreath för att du bemöter alla tyckande och gissande gubbar som verkar köra med byggbaracksjargong och som troligen lever sina svenssonliv som "duktiga" arbetare. Den som har lite allmänbildning och kanske även personlig erfarenhet i ämnet vet att Du har rätt. 💚

Så, de du håller med pratar fakta och de du inte håller med sitter och gissar. Got it.
Citera
2023-02-14, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Qstar
Så, de du håller med pratar fakta och de du inte håller med sitter och gissar. Got it.
Nej inte riktigt. De jag håller med stämmer bättre överens med verkligheten. Saknar man själv erfarenhet av olika trauman och ptsd så kan det vara svårt att föreställa sig och leva sig in i hur besvärligt livet kan vara för en människa med den erfarenheten. Och hur länge psykiska problem kan sitta i, även om man får regelbunden psykoterapi. Det är inget nedvärderande mot de som tror sig veta hur det är, bara ett krasst konstaterande.
Citera
2023-02-14, 11:34
Medlem
Citat:
Ja, många män med åsikter i den här tråden. Och som sagt, jag hyser inga illusioner att kunna omvända någon. Men jag måste ändå dela med mig av mina ERFARENHETER från verkligheten som en motpol mot alla "åsikter".

Dina erfarenheter är bara dina. Andras erfarenheter kan du inte tala för. Så det du pratar om är precis lika mycket ”åsikter” som alla andra här.
Citera
2023-02-14, 11:34
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
PTSD är inte en livslång diagnos. Mår man dåligt efter en traumatisk upplevelse så söker man hjälp och får stöd och behandling. Och de allra flesta av soldaterna du pratar om har gjort just detta och lever ganska normala liv idag. Även om traumat kan göra sig påmint ibland.
Det de inte gör är att sitta på nätforum och gnälla om det för att få sympati.

I många fall finns det ett stigma kring PTSD som gör att man inte söker hjälp. Detta stigma späs på av folk som dig som tycker att folk skall bita ihop, sluta älta och bara gå vidare. Jag sökte inte hjälp för jag skämdes. Jag tänkte som dig. Det är bara att bita ihop och gå vidare, sluta älta det där. Du är inte den enda som varit med om det här. Osv. Men det tärde och jag fick mer och mer ångest ju mer jag bet ihop. Ju mer jag försökte att inte älta.

Citat:
Dina erfarenheter är bara dina. Andras erfarenheter kan du inte tala för. Så det du pratar om är precis lika mycket ”åsikter” som alla andra här.

Som sagt, jag har träffat otaliga människor på gatan, i parker, i kvartar, på kåken osv... Som delar mina erfarenheter.
Citera
2023-02-14, 11:35
Medlem
Citat:
Nej inte riktigt. De jag håller med stämmer bättre överens med verkligheten. Saknar man själv erfarenhet av olika trauman och ptsd så kan det vara svårt att föreställa sig och leva sig in i hur besvärligt livet kan vara för en människa med den erfarenheten. Och hur länge psykiska problem kan sitta i, även om man får regelbunden psykoterapi. Det är inget nedvärderande mot de som tror sig veta hur det är, bara ett krasst konstaterande.

Jag tror ingen saknar erfarenhet av trauman.
Och verkligheten du pratar om är begränsad till dig själv. Skillnad på vekligheten och ”din verklighet”
Citera
2023-02-14, 11:36
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Har bara läst ett tag nu och läst mycket på dumpen.
Det som slår en är att alla medverkande i och utanför dumpen, alla som skriver om sina övergrepp de blivit utsatta för delar en gemensam faktor.

De är alla i eller har varit i missbruk.
Dumpen enar inte utsatta, de enar missbrukare som vill hitta en ursäkt till sitt missbruk.

Några av historierna låter inte trovärdiga helt enkelt.
Nu vet jag också att många har blivit utsatta för övergrepp men de allra flesta går vidare i livet utan missbruk eller andra problem.

Dumpens gemensamma nämnare är missbruket och en förklaring de söker för att de blivit missbrukare.

Jag köper inte den förklaringen, det är bara ett svepskäl. De missbrukar av andra anledningar och nu vill de göra upp med sig själva och kan inte se att det är deras eget fel och deras egna val att missbruka.

Nej en missbrukare vill alltid skylla på någon annan.
Här har ett gäng missbrukare samlats i tron att de blivit utsatta, en kommer inte ens ihåg om de varit utsatta men i någon hashdimma har fått för sig att de blivit utsatta och det är därför de drogar.

Groming skall stoppas och jag hoppas polisens nya regler och nya lagar kan öka på polisens arbete med att verkligen LAGFÖRA förövarna och inte hänga ut dem för swishpengar.

Det är bara missbrukaren själv som kan sluta med sitt missbruk om hen vill. Trauman ska givetvis bearbetas och ofta är det inte lätt, men inget blir bättre så länge den enskilde inte gör det personliga valet att inte ta flaskan till munnen eller inte sticka nålen i armvecket.

Dumpen borde nog rikta in sig mer på hjälp till självhjälp än detta ständiga grottande.
Citera
2023-02-14, 11:37
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Tycker din inställning du har till duktiga byggarbetare och personer som lever svenssonliv och arbetar är otroligt korkad och primitiv. Dessutom har du en väldigt överlägsen attityd mot dessa grupper. Att gemene man känner till PTSD och hur mänskan fungerar av trauma är fullkomligt fel och det hör definitivt inte till någon allmänbildning. Möjligtvis att man känner till begreppen men inte hur symtomen yttrar eller sig hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in