Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-04, 23:20
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivea2022
Denna dagen har allt varit komisk. Hittade lite saker som tråden verkar ha missat.

https://www.expressen.se/nyheter/annas-sambo-hangdes--ut-av-dumpen-tog-sitt-liv/

Om någon undrar varför Sara inte skärmdumpar o delar expressen-artikeln som hon gjorde med den från SvD;

Slutsatser man kan dra från bara det ovan;

Dumpen har vid ett tillfälle hjälpt en pedofil komma undan med sitt brott.
Dumpen motarbetar rättvisan för potentiella offer.
Dumpen lämnar inte ifrån sig allt material till polisen och därmed motarbetar utredningar. Undrar varför?

Dumpen lämnar väl inte ifrån sig materiallet till polisen för de vet väl av egen erfarenhet att det händer väl inget. Fallen blir väl nedlagna.

När samhället inte går in och skyddar våra medborgare skapas denna typ av lynch och egna domstolar. Vad tror ni får bäst effekt, att förövaren får dom och sitter en tid i fängelset och sen begår nya brott eller en uthängning där omvärlden får veta vem de är?
Citera
2022-07-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om man blir gripen innan man har hunnit avbryta planerna så är det en annan sak. Ingen har hävdat något annat. Menar du att rättskällan som jag länkade till är betydelselös?

Haha! Jo, du har gjort det. Du påstår ju att det borde vara så att inget brott har begåtts förrän "man har den inne". Så i din värld ska det inte vara ett brott att bestämma träff med ett barn i sexuellt syfte och ta med sig barnet hem. Brottet begås först i din värld när "man har den inne".

Därmed anser du att det inte bör vara ett brott om man inte ångrat sig ända upp till ögonblicket då våldtäkten äger rum vilket är en helt skev syn, och dina "argument" och liknelser du presenterat är ju rena skämtet.

Citat:
Kan du inte bara inse att det finns flera hinder för att personerna som dumpen hänger ut skall anses skyldiga?

Vad menar du? Personerna Dumpen hänger ut ÄR oskyldiga i lagens mening eftersom inget brott begåtts då lagstiftningen är helt skev, vilket är hela problemet. Lagstiftningen måste ändras och där håller jag med Dumpen, däremot har jag en del kritik mot deras sekteristiska beteende och metoder, men eftersom att rättsväsendet inte tar tag i problemet så finns det ett behov för såna som Dumpen. Det bästa hade givetvis varit om rättsväsendet tog tag i det här.

Citat:
Det största problemet är givetvis att det inte finns några ungdomar, men även om det vore så räcker det inte med att bädda bilen. Möjligtvis om polisen stannar personen på vägen till platsen, men annars inte.

Du flyttar återigen målstolparna och blandar bort korten i syfte att förvilla. Om du bäddar bilen i kombination med annan bevisning i form av att du dyker upp på en plats för att träffa ett barn i sexuellt syfte och det finns chatloggar så finns det inga tvivel.

Förberedelse till annan typ av brottslighet är redan brottsligt, och det bör även vara det i här fallet. Sådan lagstiftning finns redan i många länder.
Citera
2022-07-04, 23:26
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Dumpen lämnar väl inte ifrån sig materiallet till polisen för de vet väl av egen erfarenhet att det händer väl inget. Fallen blir väl nedlagna.

När samhället inte går in och skyddar våra medborgare skapas denna typ av lynch och egna domstolar. Vad tror ni får bäst effekt, att förövaren får dom och sitter en tid i fängelset och sen begår nya brott eller en uthängning där omvärlden får veta vem de är?
Självklart så är det mer effektivt att kasta rättssystemet i papperskorgen och köra som på häxornas tid. Vi måste dock ställa oss frågan om det är ett sådant samhälle vi vill ha. Kan du vara säker på att du inte pekas ut av någon visgosse i ett sådant samhälle?
Citera
2022-07-04, 23:31
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Haha! Jo, du har gjort det. Du påstår ju att det borde vara så att inget brott har begåtts förrän "man har den inne". Så i din värld ska det inte vara ett brott att bestämma träff med ett barn i sexuellt syfte och ta med sig barnet hem. Brottet begås först i din värld när "man har den inne".

Därmed anser du att det inte bör vara ett brott om man inte ångrat sig ända upp till ögonblicket då våldtäkten äger rum vilket är en helt skev syn, och dina "argument" och liknelser du presenterat är ju rena skämtet.

Vad menar du? Personerna Dumpen hänger ut ÄR oskyldiga i lagens mening eftersom inget brott begåtts då lagstiftningen är helt skev, vilket är hela problemet. Lagstiftningen måste ändras och där håller jag med Dumpen, däremot har jag en del kritik mot deras sekteristiska beteende och metoder, men eftersom att rättsväsendet inte tar tag i problemet så finns det ett behov för såna som Dumpen. Det bästa hade givetvis varit om rättsväsendet tog tag i det här.

Du flyttar återigen målstolparna och blandar bort korten i syfte att förvilla. Om du bäddar bilen i kombination med annan bevisning i form av att du dyker upp på en plats för att träffa ett barn i sexuellt syfte och det finns chatloggar så finns det inga tvivel.

Förberedelse till annan typ av brottslighet är redan brottsligt, och det bör även vara det i här fallet. Sådan lagstiftning finns redan i många länder.
Jag har aldrig hävdat att förberedelsebrott inte existerar. Jag säger bara att det inte spelar någon roll vad en person gör för att förbereda sig så länge som han eller hon självmant avbryter innan brottet är begånget. Att bli stoppad av polisen på väg till den tilltänkta brottsplatsen är inte att avbryta själv, och därmed ett helt annat scenario än det vi har diskuterat ikväll.

Rättsväsendet kan inte bara "ta tag" i saker, så det du säger är att det egentligen är en politisk fråga. Vad bra, då får väl de som vill ha en förändring rösta på ett parti som också vill det. Fram till att det sker så får vi förhålla oss till den lagstiftning som vi har.
Citera
2022-07-04, 23:42
Medlem
Citat:
Jag har aldrig hävdat att förberedelsebrott inte existerar. Jag säger bara att det inte spelar någon roll vad en person gör för att förbereda sig så länge som han eller hon självmant avbryter innan brottet är begånget. Att bli stoppad av polisen på väg till den tilltänkta brottsplatsen är inte att avbryta själv, och därmed ett helt annat scenario än det vi har diskuterat ikväll.

Herregud, ge dig nu. Du skrev ju för helvete bara för en stund sedan att det inte var ett brott att planera att döda någon och åka hem till personen om man avbröt först när man stod utanför dörren.

Citat:
Om någon förbereder sig för att mörda någon, men någonstans på vägen bestämmer sig för att strunta i det, då är det inget brott. Till exempel om någon tar med sitt vapen hem till det tilltänkta offret, men ändrar sig när han står utanför dörren och istället väljer att återvända hem.

Nu hävdar du plötsligt tvärtom att det ÄR brott om man blir tagen på väg till brottsplatsen.

Detta hävdade du i någon sorts bisarr liknelse att det inte är ett brott att dyka upp på platsen där man bestämt en träff med ett barn i ett sexuellt syfte. Hur ska du ha det?

Citat:
Rättsväsendet kan inte bara "ta tag" i saker, så det du säger är att det egentligen är en politisk fråga.

No shit, Sherlock. Att du vill att det ska förbli lagligt att stämma träff med barn i sexuellt syfte är också helt uppenbart. Dina ordval och ditt sätt att beskriva det hela som en "dejt" avslöjar dig.
Citera
2022-07-04, 23:44
Medlem
Citat:
Självklart så är det mer effektivt att kasta rättssystemet i papperskorgen och köra som på häxornas tid. Vi måste dock ställa oss frågan om det är ett sådant samhälle vi vill ha. Kan du vara säker på att du inte pekas ut av någon visgosse i ett sådant samhälle?

Gällande pedofili kan jag garantera dig att jag inte kommer pekas ut och hängas ut. Hur ser det ut själv? Är du orolig att pekas ut som pedofil så får du nog se över vad du gör för något.

Som Reiwa skriver något inlägg ovan så är det lagstiftningen det är fel på. Befinner man sig på platsen där man bestämt träff med ett barn är ju något fel.
Citera
2022-07-04, 23:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Rättsväsendet kan inte bara "ta tag" i saker, så det du säger är att det egentligen är en politisk fråga. Vad bra, då får väl de som vill ha en förändring rösta på ett parti som också vill det. Fram till att det sker så får vi förhålla oss till den lagstiftning som vi har.

I väntan på att en förändring ska ske så är det bra att Dumpen finns.
Problemet med dessa Gäddor är nu uppmärksammade i media och ett samarbete med SVT är pågång. Storsteg för Dumpen!
Citera
2022-07-04, 23:49
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Herregud, ge dig nu. Du skrev ju för helvete bara för en stund sedan att det inte var ett brott att planera att döda någon och åka hem till personen om man avbröt först när man stod utanför dörren.

Nu hävdar du plötsligt tvärtom att det ÄR brott om man blir tagen på väg till brottsplatsen.

Detta hävdade du i någon sorts bisarr liknelse att det inte är ett brott att dyka upp på platsen där man bestämt en träff med ett barn i ett sexuellt syfte. Hur ska du ha det?

No shit, Sherlock. Att du vill att det ska förbli lagligt att stämma träff med barn i sexuellt syfte är också helt uppenbart. Dina ordval och ditt sätt att beskriva det hela som en "dejt" avslöjar dig.
Skrev jag om någon polis som stoppade personen på väg hem till det tilltänkta offret i mina tidigare inlägg? Nej, just det. Vi talar alltså återigen om ett helt annat scenario.

Det är lite intressant att förberedelsebrott kan göras ogjorda så länge som man inte har åkt fast för dem, men så är det. Så länge som den inte är inne så är det på sin höjd förberedelse, och detta brott går att göra ogjort genom att till exempel lämna träffen. Helt rimligt om du frågar mig. Vill du att personen inte ska ha något att vinna på att inte avbryta?

Jag skiter väl i om det är olagligt eller inte att dejta ungdomar.
Citera
2022-07-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Problemet med dessa Gäddor är nu uppmärksammade i media och ett samarbete med SVT är pågång. Storsteg för Dumpen!

Givetvis! I dagarna nu läste jag även att Ebba Busch (KD) vill se "25 års fängelse för grov våldtäkt, kastrering som villkor för frigivning och livstids fängelse för grov våldtäkt mot barn."

https://www.svd.se/a/qW0wgm/kd-kastrera-valdtaktsman-och-hoj-straffen

Om jag får säga det själv så har dumpen skapat nyhetsrubriker som har fått Sverige att se på sexuella övergrepp på barn i en annan vinkel.
Citera
2022-07-04, 23:54
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du är mycket naiv om du tror att SVT kommer att ge Dumpen en bra vinkel. Lagen och sändingstillståndet säger bland annat att "programverksamheten ska präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer", vilket rimmar mycket illa med att framställa Dumpen i någon slags positiv dager. Räkna med slakt av Dumpen, och jag frågar mig om de ens kommer att nämnas vid namn.

https://kontakt.svt.se/guide/sa-arbetar-vi-med-public-service
Citera
2022-07-04, 23:58
Medlem
Citat:
Skrev jag om någon polis som stoppade personen på väg hem till det tilltänkta offret i mina tidigare inlägg? Nej, just det. Vi talar alltså återigen om ett helt annat scenario.

Det är lite intressant att förberedelsebrott kan göras ogjorda så länge som man inte har åkt fast för dem, men så är det. Så länge som den inte är inne så är det på sin höjd förberedelse, och detta brott går att göra ogjort genom att till exempel lämna träffen. Helt rimligt om du frågar mig. Vill du att personen inte ska ha något att vinna på att inte avbryta?

Jag skiter väl i om det är olagligt eller inte att dejta ungdomar.

Vet inte om du inte har förstått men dumpen har ingenting med Svea rikes lag att göra. De riktiga brott som de har begått anmäler dumpen men annars så går de ju på om gäddorna befinner sig på platsen eller ej.

Du skiter i om det är olagligt eller inte att dejta ungdomar (barn)? Det är ju det som diskuteras i denna tråden, varför lägger du så stor vikt i det annars då?
Citera
2022-07-04, 23:59
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Givetvis! I dagarna nu läste jag även att Ebba Busch (KD) vill se "25 års fängelse för grov våldtäkt, kastrering som villkor för frigivning och livstids fängelse för grov våldtäkt mot barn."

https://www.svd.se/a/qW0wgm/kd-kastrera-valdtaktsman-och-hoj-straffen

Om jag får säga det själv så har dumpen skapat nyhetsrubriker som har fått Sverige att se på sexuella övergrepp på barn i en annan vinkel.
Även om KD mot all förmodan skulle få gehör för sin idé om kastrering (eller ens driva den själva) efter valet så återstår det lilla problemet med att grundlagen uttryckligen förbjuder kroppsliga ingrepp och bestraffningar. Dumparna får vänta i minst fyra år, vilka givetvis kommer visa sig att vara betydligt längre än så (läs aldrig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in