2021-08-23, 07:27
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag kan förstå det smidiga med Swish, om man snabbt ska föra över pengar. Men ditt exempel lät mest konstlat. Jag loggar in på banken ca två gånger i månaden och pröjsar räkningar och det tar fem minuter per gång. Kan inte se den stora vinsten i fritid. Och om man verkligen har behov av att pröjsa sina e-fakturor på jobbet så går det att ta med bankdosan dit, så bankid behövs inte.

Jag får ett SMS och e-post när en faktura dyker upp, för att jag har bara E-Fakturor, då blir man ju nyfiken vad detta är och lägger fakturan i månadskön direkt eller så betalar man den direkt, de tar bara någon minut att göra, visst kan man göra som du att betala alla i slutet av månaden, Bankdosan behöver man inte ta med till jobbet om man har en smartphone med Mobilt Bank-ID.Bankdosan använder jag väldigt sällan, sist jag använde detta var när jag skulle ha en aktiveringskod till Mobilt Bank-ID och då måste man logga in med dosan...
Citera
2021-08-23, 07:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag får ett SMS och e-post när en faktura dyker upp, för att jag har bara E-Fakturor, då blir man ju nyfiken vad detta är och lägger fakturan i månadskön direkt eller så betalar man den direkt, de tar bara någon minut att göra, visst kan man göra som du att betala alla i slutet av månaden, Bankdosan behöver man inte ta med till jobbet om man har en smartphone med Mobilt Bank-ID.Bankdosan använder jag väldigt sällan, sist jag använde detta var när jag skulle ha en aktiveringskod till Mobilt Bank-ID och då måste man logga in med dosan...
Fast nu är ju premissen att TS verkar vilja klara sig utan bankid. Så om man nu verkligen har för avsikt att betala på jobbet så är det ju ett alternativ att släpa med sig dosan. Personligen föredrar jag att inte bry mig om fakturor mer än två gånger i månaden.

Det finns bra anledningar till att skaffa bankid, men det här var inte ett av dem. Det handlar ju mest om att du har blivit beroende av att kunna göra saker snabbt som egentligen kan vänta. Däremot så underlättar bankid väldigt många andra saker. Såsom att logga in på 1177 för att kunna kolla sina recept. Är även rätt vanligt idag att det krävs bankid när man köper något online och vill ha det på faktura.
Citera
2021-08-23, 07:37
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Misstänker att de flesta med Bank-id försett sig med båda typerna, har du en dator hemma, vilket flertalet numera har, så är ett Bank-id i datorn absolut enklast att använda, dock finns det ställen där endast den mobila varianten går att nyttja, men för att betala räkningar och mycket annat så är det smidigast med Bank-id i datorn.

Jag har bägge delarna Bank-ID på fil och Mobilt Bank-ID
Citera
2021-08-23, 08:07
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakron
Sverige ligger väl före när det gäller teknisk utveckling just med bank-id, men jag undrar om man har tappat bort de som av olika anledningar inte kan (eller vill) vara uppkopplade på det sättet. Jag tänker t.ex. på de äldre som inte kan använda en dator på den nivån eller en nyare telefon. (Bor själv utomlands där något liknande bank-id inte finns).
När man läser om bank-id så får iaf jag känslan att det är mer eller mindre obligatoriskt i Sverige och det kräver en hyfsad tekniknivå.

Jag tycker tvärtom att man gjort så gott man kan för att de ska ha alternativ till bank-id, utvecklingen går framåt och man kan inte tänka på de som inte vill/kan hänga med och bara därför bromsa utvecklingen. Däremot så ska de inte struntas i, vilket inte sker i Sverige då man kan klara sig utan bank-id. Man kan fortfarande betala räkningar utan internet och släpa med sig en sedelbunt till ICA.
Citera
2021-08-23, 08:26
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag personligen hade inte klarat mig utan mobilt bank-id. Jag loggar in mycket på sidor genom nätet, typ 1177, Försäkringskassan, Apoteket, Banken mm som jag inte ens vet om man kommer in på utan bank-id överhuvudtaget. Har du inte det behovet är det möjligt att du klarar dig. Det märker du.
Citera
2021-08-23, 09:00
Medlem
Beroendet av bankid har ökat väldigt snabbt och det jobbiga är när man ska in i systemet från början, dvs det är ganska stängt om man inte har klart med id-kort, bankkonto, mobiltelefon och telefonnr.

Det finns oftast alternativa sätt att kommunicera med myndigheter och företag för att få eller utföra tjänster, men det förvånansvärt lätt att hamna i moment22 situationer utan bankid.

Framförallt märker man hur tidsödande det blir utan bankid vilket samtidigt ju är en av fördelarna jämfört med tidigare. Det går så mycket snabbare och smidigare.

Men det kan gå trögare än det gått tidigare också. För nu är man i marginalen och har inte alls samma rika utbud av tjänster som tidigare. Det mesta är automatiserat och även tjänstemän man når med telefon kommer att vilja utföra arbetsmoment i dialog med dig som kräver, just det bankid.
Citera
2021-08-23, 09:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Nej, det går bra att klara sig utan om man vill.
Det beror på vem man är och vad man behöver tjänsten till. Använder till:

• Bank 1
  • Bank 2
  • Aktiemäklare 1
  • Aktiemäklare 2
  • Klarna
  • Kivra
  • 1177
  • Apoteket (recept)
  • Internetköp
  • Bostadsbolaget (uppdatera bostadskö)

Klart man kan klara sig utan, det gick ju bra förr när man använde skriftligt Bankgiro och då och då besökte ett bankkontor, men visst tusan underlättar det, enormt för min del.
Senast redigerad av constant 2021-08-23 kl. 09:25.
Citera
2021-08-23, 09:37
Medlem
Det finns ingen normal människa idag som inte har BankID. Bara bakåtsträvare, troligen samma klick av människor som har kontanter under madrassen hemma.
Citera
2021-08-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Bankid har väl dom flesta banker idag. Kan man ens klara sig utan? Hur betalar du dina räkningar?

Som jag förstått så går det inte ens att komma i kontakt med Arbetsförmedlingen idag utan ett Bank-id. I grund och botten beror det på så många olika typer av bedrägerier överallt som man försöker styra upp med Bank-id, så det kommer snarare bara att bli allt mer problematiskt utan Bank-id.
Citera
2021-08-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är ett Bank-ID viktigt att man måste ha det? Eller kan man klara sig utan ett Bank-ID

Ni som har Bank-ID kan ni förklara vad fördelen är med det och nackdelen? Är det lättare att vara slösaktig då?

bankid för att logga in skatteverket, banken, digital brevlada hos kivra... livet utan verkar suga.
Citera
2021-08-23, 10:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noixdecoco
bankid för att logga in skatteverket, banken, digital brevlada hos kivra... livet utan verkar suga.
Just, glömde "deklarera".
Citera
2021-08-23, 13:02
Medlem
Herblaws avatar
Går det att använda sig av Bank-Id, utan att det kostar pengar?

Idag måste du använda dig av en storbank med en prenumeration som kostar pengar för att få tillgång till bank-id?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in