2021-08-22, 22:41
Medlem
Jag tänkte höra lite om de är någon som har erfarenhet av de här med att ta Bolån. Det är nämligen så att jag har ett jobb med fastanställning, men med en lön som inte ger särskilt generöst bolån.

Min bror har eget företag och har erbjudit sig att ge mig en "falsk" anställning med en högre lön på pappret och då kanske betala ut en sådan i 3 månader för att ha något slags intyg till banken. Men tanken med denna anställning är endast att jag ska få ta ett större bolån.

Hur noga är bankerna vid bolån och hur lättlurade är dem med den här typen av anställningar.
Citera
2021-08-22, 22:57
Medlem
Rent juridiskt sett skulle det nog klassas som bedrägeri (9 kap. 1 § Brottsbalken), där fängelse upp till 2 år finns på straffskalan. Det kan också vara en fråga om grovt bedrägeri, och då kan fängelsestraffet bli upp till 6 år. Detta förutsatt att banken väljer att polisanmäla då. (källa).

Min första tanke är att banken kommer ha frågor angående din årsinkomst och vad du har för inkomst enligt lönespecifikationerna. Så frågan är vad du tjänade 2020 och vilken lön du planerar att ha på denna "anställning".
Citera
2021-08-22, 23:00
Medlem
Men kommer du att orka betala det för höga lånet med din för låga lön?

Skaffa dam o dubbla inkomsten o sök lånet ärligt
Citera
2021-08-22, 23:01
Medlem
Termos99s avatar
Det är kanske så att du inte ska ha ett generöst bolån om du inte har en tillräcklig inkomst för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in