• 1
  • 2
2021-08-22, 21:40
Medlem
Vad är det som gör vanliga herrkläder generellt dyrare än damkläder ? Utbudet är katastrofal dåligt dessutom... Är det så över hela Sverige eller bara i Stockholm ?
Vad är det som ligger bakom detta fenomen egentligen...?

Priserna har skjutit i taket jämfört med för några år sen.. allt kostar det dubbla, en vanlig vettig t shirt kostar från 500 och uppåt och fyndar man något runt 300 klassen så är den defekt i smyg... Typ inte jämt sydd på bredden eller längden. Vi ska inte prata om tröjor, jeans, byxor eller mjukis byxkor. Vanliga mjukis byxor från addidas och nike kostar 700kr och högre per del (byxan eller tröjan) så att köpa ett sett är man uppe i kostym priser.. Hur kan det bli såhär ??

Företagen tillverkar billigt i Turkiet eller andra fattiga länder och säljer det 10 dubbla här ?

Hur ser det ut i Europa, synnerhet Spanien, Tyskland, Holland och England, är det bättre herr utbud där ?
Var hittar man vettiga mäns kläder som inte kostar 10 gånger mer än vad de kostar i Stockholm.

Känns inte värt och spendera sina pengar här längre, man får bara skit kvalité för att företag ska omsätta sina miljoner.
Senast redigerad av RR- 2021-08-22 kl. 22:11.
Citera
2021-08-22, 21:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Vad är det som gör vanliga herr kläder generellt dyrare än dams kläder ? Utbudet är katastrofal dåligt dessutom... Är det så över hela Sverige eller bara i Stockholm ?

Priserna har skjutit i taket jämfört med för några år sen.. allt kostar det dubbla, en vanlig vettig t shirt kostar från 500 och uppåt och fyndar man något runt 300 klassen så är den defekt i smyg... Typ inte jämt sydd på bredden eller längden. Vi ska inte prata om tröjor, jeans, byxor eller mjukis byxkor. Vanliga mjukis byxor från addidas och nike kostar 700kr och högre per del (byxan eller tröjan) så att köpa ett sett är man uppe i kostym priser.. Hur kan det bli såhär ??

Företagen tillverkar skiten i billigt i Turkiet eller andra fattiga länder och säljer det 10 dubbla här ?

Hur ser det ut i Europa, synnerhet Spanien, Tyskland, Holland och England, är det bättre herr utbud där ?
Var hittar man vettiga mäns kläder som inte kostar 10 gånger mer än vad de kostar i Stockholm.

Känns inte värt och spendera sina pengar här längre, man får bara skit kvalité för att företag ska omsätta sina miljoner.

Tillgång efterfrågan
Citera
2021-08-22, 21:56
Medlem
Wallahabibiis avatar
Herrkläder kostar mer eftersom de flesta varumärken som möjliggör billig shopping i stora volymer främst tillgodoser kvinnor. Av den anledningen finns det få billiga butiker för herrkläder och färre återförsäljare i allmänhet, vilket gör det möjligt för var och en att ta ut högre priser.
Citera
2021-08-22, 22:14
Medlem
mikaelss avatar
Tischor, jeans, mjukisar är inte 'vanliga herrkläder', bara luffare går runt klädda i sånt. Varför fråga i forumet för kläder och skor: klassisk stil?
Här skulle jag tro att de flesta anser vanliga herrkläder vara skjortor, kanske chinos, kavaj, kostym, polo/piké i bomull/siden, ullrock/jacka, dvs inte mjukiskläder för hemmabruk.

Sådana kan du ju köpa på Dressman eller ICA Maxi, mjukisar som mjukisar, liksom.
Citera
2021-08-22, 22:57
Medlem
Parisarens avatar
Citat:

Det ar inget nytt. Bra herrkläder i Sverige har alltid varit dyrt. I dina nämnda lander, finns massor, och har alltid funnits butiker som salt korrekta herrkläder (sitter ratt, bra tyg, moderiktig variation osv)
Citera
2021-08-23, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tischor, jeans, mjukisar är inte 'vanliga herrkläder', bara luffare går runt klädda i sånt. Varför fråga i forumet för kläder och skor: klassisk stil?
Här skulle jag tro att de flesta anser vanliga herrkläder vara skjortor, kanske chinos, kavaj, kostym, polo/piké i bomull/siden, ullrock/jacka, dvs inte mjukiskläder för hemmabruk.

Sådana kan du ju köpa på Dressman eller ICA Maxi, mjukisar som mjukisar, liksom.
Du har rätt, tänkte inte på sub forum.
Kan admin flytta tråden till kläder och skor: allmänt eller köpråd ?
Citera
2021-08-23, 08:19
Medlem
Män köper oftast vad de behöver och inte lika mycket som kvinnor. Planerar man väl utifrån sin livstil så behöver det inte bli så dyrt trots att prisnivåerna på kläder är väldigt högt jämfört med tillverkningskostnaderna.

Främst orsaken till det är nog alltför höga lokalkostnader.

Män har mycket annat i sin budget som kostar så kläder har en mer begränsad plats i budgeten än vad den har för kvinnor. Vilket i sin tur påverkar vad butikerna satsar på.

Ett fåtal kläder till männen och jättestort urval till kvinnorna. Mycket handlar om att männens möjligheter att variera sin klädsel är betydligt mer begränsad.

Varför dyrare?

1. Massproduktion sänker kostnader rent generellt sett. Fördel kvinnor.
2. Mäns kläder är mer gedigna än kvinnors. Tjocklek på tyg, val av material, praktiska detaljer, ska hålla längre etc
3. Män är större, storlekskillnaden är påtaglig, det går åt mer tyg och arbete.
4. Mäns plånbok anses större, man tar ut det pris man kan när mannen väl köper nåt.
5. Dålig konkurrens. Betydligt färre butiker, mindre utbud etc, tyvärr, det leder till högre priser.
Citera
2021-08-23, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parisaren
Det ar inget nytt. Bra herrkläder i Sverige har alltid varit dyrt. I dina nämnda lander, finns massor, och har alltid funnits butiker som salt korrekta herrkläder (sitter ratt, bra tyg, moderiktig variation osv)
Salt är också låg kvalité.. iafl i Sverige.
Företagen importerar med avsikt skit kvalité och säljer det i butiken för att kunna sälja normalt kvalité plagg dubbelt så dyrt, som konsument har man inget val än att gilla läget och förlora sina pengar. Det måste bli slut på företag fusket liksom, nog är nog.
Citera
2021-08-23, 08:56
Medlem
Citat:
Vad är det som gör vanliga herrkläder generellt dyrare än damkläder ? Utbudet är katastrofal dåligt dessutom... Är det så över hela Sverige eller bara i Stockholm ?

Företagen tillverkar billigt i Turkiet eller andra fattiga länder och säljer det 10 dubbla här ?

Vad du betalar för är märket, i princip betalar du för att göra reklam för ett företag.
Citera
2021-08-23, 09:20
Medlem
Nu verkar du handla på extremt dyra ställen?
Men lite generellt, så har det nog med hur kvinnor/män konsumerar kläder.
Ser på mig och frugan jag köper några par byxor och skortor per år. Men de flesta av mina kläder håller många år. Skulle säga att mina kläder håller i genomsnitt 10år. Medan frugan byter nog ut hela hennes garderob vart annat år.
Så Herrkläder verkar vara av bättre kvalitet, dessutom i alla fall historiskt har män varit mindre intresserade i att köpa kläder vilket gjort att de är beredda att betala lite mer för att få kvalitet.
Medan damer verkar vara mer intreserade att byta garderob oftare.
Sen kan jag hålla med om att jag saknar en del utbud i sverige, Historiskt har jag handlat mycket i Tyskland/UK och USA. Då jag uppfattat att prisnivån och utbudet varit bättre där.
Citera
2021-08-23, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Vad du betalar för är märket, i princip betalar du för att göra reklam för ett företag.
Det har du väldigt fel, märket har inte med saken att göra.. du kan täcka för märket och jämföra med billig plagg hur färg, tygkvalite ser ut.. hur det är sytt... ja det är dag och natt på plaggen.
Jag skulle kunna skära ut märket på plaggen bara jag får det fina tyget och passformen etc för en normal pris och inte de dyra priserna som tvingas på vanlig konsument idag, inte konstigt att man hittar förstörde plagg för att företagen hellre förstör det än låter folk ha det så de kan sälja och omsätta miljoner varje år.
Citera
2021-08-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu verkar du handla på extremt dyra ställen?
Men lite generellt, så har det nog med hur kvinnor/män konsumerar kläder.
Ser på mig och frugan jag köper några par byxor och skortor per år. Men de flesta av mina kläder håller många år. Skulle säga att mina kläder håller i genomsnitt 10år. Medan frugan byter nog ut hela hennes garderob vart annat år.
Så Herrkläder verkar vara av bättre kvalitet, dessutom i alla fall historiskt har män varit mindre intresserade i att köpa kläder vilket gjort att de är beredda att betala lite mer för att få kvalitet.
Medan damer verkar vara mer intreserade att byta garderob oftare.
Sen kan jag hålla med om att jag saknar en del utbud i sverige, Historiskt har jag handlat mycket i Tyskland/UK och USA. Då jag uppfattat att prisnivån och utbudet varit bättre där.
nej inte alls, bara vanliga butiker i centrala stockholm. jag har slutat handla där för länge sen, minst några år iafl. inte värt pengarna utan det är som man misstänkt Sp, UK och tyskland som gäller framöver. här är det dött om man inte tjänar 30-50k netto varje månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in