• 1
  • 2
2021-08-22, 19:29
Medlem
Jag vill lägga en ny participation på H-disken. Så att jag kan installera Windows på den.

Har testat med G-parted och disk utility.

Jag kommer alltså behöva minska storleken på Ubuntu participation som jag kör datorn på.

Är de ens möjligt?
Citera
2021-08-22, 19:30
Medlem
Hur många diskar är det som ska delta i sammankomsten?
Citera
2021-08-22, 19:52
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Jag vill lägga en ny participation på H-disken.

Partition skulle jag säga på svenska.

Vad är en H-disk, i Ubuntu?
Citera
2021-08-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Hur många diskar är det som ska delta i sammankomsten?

Jag har en disk där Ubuntu ligger, en liten bott participation. Och en tredje participation som är tom och som ligger på någram megabyte.

De alltså den tredje participationen som jag vill förstora upp.
Citera
2021-08-22, 21:01
Medlem
Jag funderar på om man kan använda ett bottbart usb med ubuntu. Och på så sätt komma in i installationsprogrammet och modifera diskar därifrån?
Citera
2021-08-22, 22:13
Moderator
vhes avatar
Citat:
Jag kommer alltså behöva minska storleken på Ubuntu participation som jag kör datorn på.

Är de ens möjligt?

Det beror på vilket filsystem det är.
Citera
2021-08-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det beror på vilket filsystem det är.

Intressant

Ubuntu ligger på ext4 och den lilla participation som jag vill förstora upp är fat32. Självklart går de bra att ta bort den lilla participation och lägga in en ny om de enklare.
Citera
2021-08-23, 11:39
Medlem
Jag antar att problemet är att operativsystemet körs på den participation som jag vill dela upp.

Finns de nån väg runt de här?

Man skulle kunna spara ner de jag har på operativsystem men de är naturligtvis onödigt krångligt. Om de går att göra en ny participation.
Citera
2021-08-23, 13:37
Moderator
Siegfrids avatar
Om du har en ren Linux (Ubuntu) installation och vill kunna installera Windows vid sidan av så ska du minska befintlig Linux partition så att du får ett oanvänt utrymme på hårddisken, tillräckligt stort för Windows och dina behöv. Skapa inte någon ny partition!
Sedan använder du Windows installationsmedia och där väljer du att använda det oanvända utrymmet på disken. Annars kapar Windows åt sig hela disken.
Windows kommer då att partitionera och formatera det oanvända utrymmet så att det passar Windows.
Sen när det är klart så uppdatera Grub så hittar grub Windows och lägger till det som alternativ för boot. Detta är den bästa metoden för samexistens Windows-Linux. Då får Windows en egen partition och en egen boot-partition och blandas alltså inte in med Linux.
Citera
2021-08-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Sedan använder du Windows installationsmedia och där väljer du att använda det oanvända utrymmet på disken. Annars kapar Windows åt sig hela disken.
Windows kommer då att partitionera och formatera det oanvända utrymmet så att det passar Windows.
Sen när det är klart så uppdatera Grub så hittar grub Windows och lägger till det som alternativ för boot. Detta är den bästa metoden för samexistens Windows-Linux. Då får Windows en egen partition och en egen boot-partition och blandas alltså inte in med Linux.

Så långt är jag med!

De är detta som är problemet:

Citat:
Om du har en ren Linux (Ubuntu) installation och vill kunna installera Windows vid sidan av så ska du minska befintlig Linux partition så att du får ett oanvänt utrymme på hårddisken, tillräckligt stort för Windows och dina behöv. Skapa inte någon ny partition!.

Hur minskar man storleken på Ubuntu participation. Jag testade med G-parted och disk disk utilaty. De går inte jag misstänker att de är för att jag kör datorn från den participation jag vill modifera.
Citera
2021-08-23, 16:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Så långt är jag med!

De är detta som är problemet:

Hur minskar man storleken på Ubuntu participation. Jag testade med G-parted och disk disk utilaty. De går inte jag misstänker att de är för att jag kör datorn från den participation jag vill modifera.
Precis, du måste alltså starta datorn från en USB med någon live-distribution. Då blir hårddisken inaktiv och du kan modifiera partitionerna som du vill, alltså minska (shrink) den.
Här finns en användbar: SystemRescue
Citera
2021-08-23, 19:04
Medlem
Citat:
Precis, du måste alltså starta datorn från en USB med någon live-distribution. Då blir hårddisken inaktiv och du kan modifiera partitionerna som du vill, alltså minska (shrink) den.
Här finns en användbar: SystemRescue

Tackar så hemskt mycket! För denna optimal lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in