• 1
  • 2
2021-08-22, 14:28
Medlem
Hej, är det någon som använder ett sådant där odlingstält? Jag hade mestadels tänkt odla kryddor av olika slag. Och jag tycker det är kul att kombinera odling med teknik eftersom jag är en tekniknördjävel av rang.

Har ni något ni kan rekommendera? Och var köper ni dem? Jag hittar mest webshopar där de verkar riktade mot cannabisodlare...och mitt flashbacknamn till trots så är jag inte ute efter att odla något sådant Eller är det där ni köper dem?
Citera
2021-08-22, 16:19
Medlem
Jag tror du får bättre svar om du säger mer om vad för typ av tält du tänker på och vilken typ av yta du ska sätta upp det på.
Jag hade ett fibertält över en pallkrage där jag har kryddor men nu har jag en glastopp istället. Båda fungerar för att komma igång tidigare på våren men med glastoppen blir det så mycket enklare att ha den kvar och öppna / stänga under sommaren också.
Tekniskt funderar jag på hur jag ska få till automatiskt bevattning eftersom jag inte har någon vattenkran i närheten och utan att det kostar för mycket och som kanske fryser sönder på vintern. Jag vet också att man kan få till automatik öppning via värmekänsliga gaskolvar.
Citera
2021-08-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Jag tror du får bättre svar om du säger mer om vad för typ av tält du tänker på och vilken typ av yta du ska sätta upp det på.
Jag hade ett fibertält över en pallkrage där jag har kryddor men nu har jag en glastopp istället. Båda fungerar för att komma igång tidigare på våren men med glastoppen blir det så mycket enklare att ha den kvar och öppna / stänga under sommaren också.
Tekniskt funderar jag på hur jag ska få till automatiskt bevattning eftersom jag inte har någon vattenkran i närheten och utan att det kostar för mycket och som kanske fryser sönder på vintern. Jag vet också att man kan få till automatik öppning via värmekänsliga gaskolvar.

Absolut, ska försöka, jag är så ny med detta dock så jag vet knappt vad jag frågar efter. Men jag gör ett försök.

Något åt det här hållet. https://www.hydrogarden.se/odlingsta...agator-120-rev

Tog bara ett exempel, själva storleken måste jag nog räkna ut lite mer noggrant längre fram.

Ett tält med sådan där reflekterande insida.
Fästen för lampor.
Ljusisolerat så jag själv kan bestämma antalet "soltimmar".
Stöd för ventilation (behöver inte ha stöd för kolfilter dock, jag har verkligen inget emot att det luktar mynta i lägenheten liksom :))
Luftfuktare, osäker på om detta har något med själva tältet att göra dock, eller om det mest handlar om utrymme för en fristående luftfuktare.

Kort och gott vill jag ha ett tält där jag får så god kontroll över det konstgjorda klimatet som möjligt, och som är helt oberoende av årstid eftersom allt sker inomhus i en vanlig lägenhet. Jag har planer på att göra det hi-tech med olika mätare och styrning över internet osv.

Bevattning vore ju faktiskt riktigt häftigt också, då behöver man ju inte be vänner komma hem och vattna ens 50 växter, men...det kanske får vänta. Vad jag läst ska man inte leka med sådant då det (obviously) kan leda till fuktskador på bostaden, samt el-bränder, om man har ett slarvigt byggt sådant. Måste nog bli lite mer bekväm med odlandet och tekniken först. :)
Senast redigerad av reallyhighwizard 2021-08-22 kl. 17:19.
Citera
2021-08-22, 21:33
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reallyhighwizard
Hej, är det någon som använder ett sådant där odlingstält? Jag hade mestadels tänkt odla kryddor av olika slag. Och jag tycker det är kul att kombinera odling med teknik eftersom jag är en tekniknördjävel av rang.

Har ni något ni kan rekommendera? Och var köper ni dem? Jag hittar mest webshopar där de verkar riktade mot cannabisodlare...och mitt flashbacknamn till trots så är jag inte ute efter att odla något sådant Eller är det där ni köper dem?

Har du tänkt odla låga växter som kryddor så kan det finnas alternativ på Ikea.
Exempelvis: https://www.ikea.com/se/sv/p/hyllis-...ent-s99291745/
Citera
2021-08-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CartelMode66
"Reallyhighwizard " Ja det tror jag ju verkligen på.. Varför ska du ha tält för. Räcker väl med lampor om det bara är kryddor du ska odla

Hade du läst vad jag skrivit så hade du fått svar på din fråga.

Det är möjligt att det räcker med lampor. Det går även att odla dem i en trädgård. Man kan även köpa dem på Hemköp, det är väl allra enklast. Men vad har det med saken att göra? Nu var jag ju ute efter en viss sak för en viss anledning. Det kallas en hobby. Så knip käft nu.

Men jag antecknar här i min lilla bok vad du tycker och tänker om saken. Sådär, nu kommer jag aldrig glömma det.
Senast redigerad av reallyhighwizard 2021-08-22 kl. 21:50.
Citera
2021-08-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Har du tänkt odla låga växter som kryddor så kan det finnas alternativ på Ikea.
Exempelvis: https://www.ikea.com/se/sv/p/hyllis-...ent-s99291745/

Cool! Tack!
Citera
2021-08-22, 22:18
Bannlyst
Citat:
Hade du läst vad jag skrivit så hade du fått svar på din fråga.

Det är möjligt att det räcker med lampor. Det går även att odla dem i en trädgård. Man kan även köpa dem på Hemköp, det är väl allra enklast. Men vad har det med saken att göra? Nu var jag ju ute efter en viss sak för en viss anledning. Det kallas en hobby. Så knip käft nu.

Men jag antecknar här i min lilla bok vad du tycker och tänker om saken. Sådär, nu kommer jag aldrig glömma det.

Men jag tror tältets funktion bara är att kapsla in lukten det behövs inte om du bara ska odla vanliga kryddor då räcker det med lampor. Eller är det några superexotiska kryddor du ska odla vad för kryddor talar vi om här?
Citera
2021-08-22, 23:28
Medlem
Citat:
Men jag tror tältets funktion bara är att kapsla in lukten det behövs inte om du bara ska odla vanliga kryddor då räcker det med lampor. Eller är det några superexotiska kryddor du ska odla vad för kryddor talar vi om här?

Basilika, Mejram, Citronmeliss, Kryddtimjan, Rosmarin, Mynta…sådana grejer. De flesta kryddor luktar ju en del, men ja, visst, det kanske är overkill även om det kanske vore praktiskt att kunna dölja viss lukt i framtiden beroende på hur mycket det doftar. Kanske blir lite väl intensivt?

Det kan ju tilläggas att jag aldrig hanterat mer än dekorativa krukväxter innan. Jag gillar dock att pyssla med teknik och gå all-in på nörderier, såatte. Optimeringsfreak liksom, vissa kanske tycker det är onödigt, men jag tycker själva optimerandet i sig kan vara kul. Jag vill få fram kvarterets bästa basilika och leker gärna labbråtta för att nå dit. Lite sådant mindset. Go hard or go home.

Grejen är att om man googlar odlingstält så är nästan alla resultat antingen sådana där jag länkade, eller jättestora som verkar vara avsedda för utomhusbruk.

Sen läste jag en blogg där den personen använde just sådana där tält för att odla en jävla massa kryddor i och för sig. Så visst finns det folk som gör det.

De har ju inte bara funktionen att dölja lukt. Den reflekterande insidan sprider ljuset från lampan så ljuset hamnar på alla blad, och att det är ljusisolerande lär väl också ha en effekt om man har växter som gärna har ”natt”-perioder.

Nu kanske inte det jag listade kräver just det, men i framtiden kanske man vill odla nåt som gör det.

Hur som helst var inte ämnet OM jag vill/bör göra det, utan var man kan hitta bra tält. Jag har ingen jättelust att beställa från de där sidorna, läste på andra forum här att vissa fått hembesök av farbror blå när de gjort det. Nu kommer jag ju vara oskyldig, men skulle finna det jävligt obehagligt ändå. Tänkte om det kanske fanns andra sidor där de inte säljer kompletta paket som uppenbarligen är avsedda för cannabisodlingar.
Senast redigerad av reallyhighwizard 2021-08-22 kl. 23:40.
Citera
2021-08-22, 23:48
Bannlyst
Citat:
Basilika, Mejram, Citronmeliss, Kryddtimjan, Rosmarin, Mynta…sådana grejer. De flesta kryddor luktar ju en del, men ja, visst, det kanske är overkill även om det kanske vore praktiskt att kunna dölja viss lukt i framtiden beroende på hur mycket det doftar. Kanske blir lite väl intensivt?

Det kan ju tilläggas att jag aldrig hanterat mer än dekorativa krukväxter innan. Jag gillar dock att pyssla med teknik och gå all-in på nörderier, såatte.

Grejen är att om man googlar odlingstält så är nästan alla resultat antingen sådana där jag länkade, eller jättestora som verkar vara avsedda för utomhusbruk.

Sen läste jag en blogg där den personen använde just sådana där tält för att odla en jävla massa kryddor i och för sig.

De har ju inte bara funktionen att dölja lukt. Den reflekterande insidan sprider ljuset från lampan så ljuset hamnar på alla blad, och att det är ljusisolerande lär väl också ha en effekt om man har växter som gärna har ”natt”-perioder.

Nu kanske inte det jag listade kräver just det, men i framtiden kanske man vill odla nåt som gör det.

Hur som helst var inte ämnet OM jag vill/bör göra det, utan var man kan hitta bra tält.

Jag menar bara att det inte är nödvändigt att investera i tält om man odlar vanliga kryddor , då tror jag att det räcker med "stöd " lampor bara för att de ska må lite bättre under vinterhalvåret. Men om du vill ha större mängder årsproduktion av kryddor så visst, då kan du ju investera i ett tält.. Det beror ju lite på hur mycket örter du konsumerar. Men vi ser går det åt . Alltid trevligt med nåt grönt
Citera
2021-08-23, 12:37
Medlem
Citat:
Jag menar bara att det inte är nödvändigt att investera i tält om man odlar vanliga kryddor , då tror jag att det räcker med "stöd " lampor bara för att de ska må lite bättre under vinterhalvåret. Men om du vill ha större mängder årsproduktion av kryddor så visst, då kan du ju investera i ett tält.. Det beror ju lite på hur mycket örter du konsumerar. Men vi ser går det åt . Alltid trevligt med nåt grönt

Ja, det räcker säkert för de som är ute efter något annat än det jag är ute efter. Att det egentligen inte behövs ett odlingstält har jag förstått hela tiden.
Citera
2021-08-23, 12:45
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Absolut, ska försöka, jag är så ny med detta dock så jag vet knappt vad jag frågar efter. Men jag gör ett försök.

Något åt det här hållet. https://www.hydrogarden.se/odlingsta...agator-120-rev

Tog bara ett exempel, själva storleken måste jag nog räkna ut lite mer noggrant längre fram.

Ett tält med sådan där reflekterande insida.
Fästen för lampor.
Ljusisolerat så jag själv kan bestämma antalet "soltimmar".
Stöd för ventilation (behöver inte ha stöd för kolfilter dock, jag har verkligen inget emot att det luktar mynta i lägenheten liksom )
Luftfuktare, osäker på om detta har något med själva tältet att göra dock, eller om det mest handlar om utrymme för en fristående luftfuktare.

Kort och gott vill jag ha ett tält där jag får så god kontroll över det konstgjorda klimatet som möjligt, och som är helt oberoende av årstid eftersom allt sker inomhus i en vanlig lägenhet. Jag har planer på att göra det hi-tech med olika mätare och styrning över internet osv.

Bevattning vore ju faktiskt riktigt häftigt också, då behöver man ju inte be vänner komma hem och vattna ens 50 växter, men...det kanske får vänta. Vad jag läst ska man inte leka med sådant då det (obviously) kan leda till fuktskador på bostaden, samt el-bränder, om man har ett slarvigt byggt sådant. Måste nog bli lite mer bekväm med odlandet och tekniken först.
Tältet är bara för att skapa ett luktfritt membran, samt hålla luftfuktigheten. Du kan utan problem odla i en garderob. Rimligen vill du investera i LED, då dessa är enklare att hantera, mindre risk att knäcka lampan och värmeutvecklingen blir låg.
Citera
2021-08-23, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Tältet är bara för att skapa ett luktfritt membran, samt hålla luftfuktigheten. Du kan utan problem odla i en garderob. Rimligen vill du investera i LED, då dessa är enklare att hantera, mindre risk att knäcka lampan och värmeutvecklingen blir låg.

Ah, I see. Ja, om jag har en garderob till övers sen så kan ju det vara ett simpelt alternativ! Tack för info.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in