Citat:
Ursprungligen postat av
CartelMode66
Men jag tror tältets funktion bara är att kapsla in lukten det behövs inte om du bara ska odla vanliga kryddor då räcker det med lampor. Eller är det några superexotiska kryddor du ska odla vad för kryddor talar vi om här?
Basilika, Mejram, Citronmeliss, Kryddtimjan, Rosmarin, Mynta…sådana grejer. De flesta kryddor luktar ju en del, men ja, visst, det kanske är overkill även om det kanske vore praktiskt att kunna dölja viss lukt i framtiden beroende på hur mycket det doftar. Kanske blir lite väl intensivt?
Det kan ju tilläggas att jag aldrig hanterat mer än dekorativa krukväxter innan. Jag gillar dock att pyssla med teknik och gå all-in på nörderier, såatte. Optimeringsfreak liksom, vissa kanske tycker det är onödigt, men jag tycker själva optimerandet i sig kan vara kul. Jag vill få fram kvarterets bästa basilika och leker gärna labbråtta för att nå dit. Lite sådant mindset. Go hard or go home.
Grejen är att om man googlar odlingstält så är nästan alla resultat antingen sådana där jag länkade, eller jättestora som verkar vara avsedda för utomhusbruk.
Sen läste jag en blogg där den personen använde just sådana där tält för att odla en jävla massa kryddor i och för sig. Så visst finns det folk som gör det.
De har ju inte bara funktionen att dölja lukt. Den reflekterande insidan sprider ljuset från lampan så ljuset hamnar på alla blad, och att det är ljusisolerande lär väl också ha en effekt om man har växter som gärna har ”natt”-perioder.
Nu kanske inte det jag listade kräver just det, men i framtiden kanske man vill odla nåt som gör det.
Hur som helst var inte ämnet OM jag vill/bör göra det, utan var man kan hitta bra tält. Jag har ingen jättelust att beställa från de där sidorna, läste på andra forum här att vissa fått hembesök av farbror blå när de gjort det. Nu kommer jag ju vara oskyldig, men skulle finna det jävligt obehagligt ändå. Tänkte om det kanske fanns andra sidor där de inte säljer kompletta paket som uppenbarligen är avsedda för cannabisodlingar.