• 1
  • 2
2021-08-22, 10:39
Medlem
Hej

Jag läser lite här och där; skippa SSRI till varje pris, det är rena råttgiftet mm.

Jag själv har använt SSRI och tycker att det fungerar till viss del. Förmodligen har jag haft turen att det första jag testat faktiskt har fungerat.
Tycker inte jag fått några långvarig biverkningar heller.

Både in och utsättning har varit lite jobbiga men inte mer än så. Det har gått över efter 2v.

Det finns ju hur mycket olika preparat som helst och förstår att min erfarenhet kanske inte kan beskriva verkligheten.

Sen är det ju även den delen att läkare skriver ut det som godis till höger och vänster medan vissa även tjänar själva på det.
Den delen av diskussionen vill jag inte ta upp här dock.

Men varför tycker ni som gör det så illa om just antidep?
Citera
2021-08-22, 10:53
Medlem
Jag har inte provat men har funderat på att prova det ibland.

Men en stor nackdel är väl att de flesta får svårt med sexlivet, svårt att få orgasm och även minskat sug efter sex och onani.
Och sex och onani är ju väldigt viktigt för många så därför kan nog det vara en del av förklaringen.
Citera
2021-08-22, 10:56
Medlem
Turist i tidens avatar
För somliga handlar det förmodligen om att man inte tror på att psykisk ohälsa kan botas med tabletter. Och då kommer tabletterna orsaka mer problem än nytta.
Citera
2021-08-22, 11:06
Medlem
Valsus avatar
Rent objektivt så påverkar de fertiliteten och skapar en biokemisk obalans i kroppen.
En del av de behandlade känner av det och avslutar behandlingen i tid.

Vet inte om de har någon bättre effekt än att de mentalt och fysiskt kastrerar individer som är oönskvärda i samhället. De tar hand om "problemet" så att säga.

Det finns massvis med studier att söka på ämnet om man kan engelska.
Citera
2021-08-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Rent objektivt så påverkar de fertiliteten och skapar en biokemisk obalans i kroppen.
En del av de behandlade känner av det och avslutar behandlingen i tid.

Vet inte om de har någon bättre effekt än att de mentalt och fysiskt kastrerar individer som är oönskvärda i samhället. De tar hand om "problemet" så att säga.

Det finns massvis med studier att söka på ämnet om man kan engelska.
Det där är inte sant.
Citera
2021-08-22, 11:58
Medlem
Pilsnerologs avatar
SSRI har hjälpt mig som fan iallafall.. Testade först Fluoxetin och den hjälpte mig ur en rejäl depression, men tyckte att jag blev lite väl avtrubbad och obrydd av den. Bytte till Sertralin istället och den passade mig mycket bättre. Känner mig inte alls lika obrydd om livet längre.

Ang. sexlivet så stämmer det delvis. Men att det skulle innebära nån form av kemisk kastrering håller jag inte med om. Visst man går inte runt och känner sig kåt direkt, tabletterna blockar ju till viss del starka känslor, men man kan absolut bli upphetsad.

Orgasm kan vara svårare att få, men jag blev snarare imponerad över hur länge man kunde hålla ut i sängen.
Citera
2021-08-22, 12:05
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det där är inte sant.

Jo det är sant.

Kan citera den mest SSRI-vänliga rapporten:

"The existing data show that SSRIs exert a harmful effect on semen quality and rates of DNA fragmentation, as well as increase oxidative stress within reproductive organs. "

Som jag skrev: du behöver bara söka och du skall finna hundratals forskningsrapporter, men du har inte den exekutiva förmågan, då SSRI tagit den förmågan ifrån dig.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...1111/iju.14111
Citera
2021-08-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Hej

Jag läser lite här och där; skippa SSRI till varje pris, det är rena råttgiftet mm.

Jag själv har använt SSRI och tycker att det fungerar till viss del. Förmodligen har jag haft turen att det första jag testat faktiskt har fungerat.
Tycker inte jag fått några långvarig biverkningar heller.

Både in och utsättning har varit lite jobbiga men inte mer än så. Det har gått över efter 2v.

Det finns ju hur mycket olika preparat som helst och förstår att min erfarenhet kanske inte kan beskriva verkligheten.

Sen är det ju även den delen att läkare skriver ut det som godis till höger och vänster medan vissa även tjänar själva på det.
Den delen av diskussionen vill jag inte ta upp här dock.

Men varför tycker ni som gör det så illa om just antidep?
Sömnproblem, impotens, munntorrhet, magproblem, ökad ångest, ”elstötar” i huvudet när medicinen sätts ut….Listan kan göras lång.
Citera
2021-08-22, 12:15
Medlem
Mobscenes avatar
SSRI är råttgift.

Citat:
Ursprungligen postat av realcross
Sömnproblem, impotens, munntorrhet, magproblem, ökad ångest, ”elstötar” i huvudet när medicinen sätts ut….Listan kan göras lång.

Glöm inte depression och ökad risk för självmord.
Citera
2021-08-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Jo det är sant.

Kan citera den mest SSRI-vänliga rapporten:

"The existing data show that SSRIs exert a harmful effect on semen quality and rates of DNA fragmentation, as well as increase oxidative stress within reproductive organs. "

Som jag skrev: du behöver bara söka och du skall finna hundratals forskningsrapporter, men du har inte den exekutiva förmågan, då SSRI tagit den förmågan ifrån dig.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...1111/iju.14111
Det finns garanterat ännu fler forskning som säger att det inte är så.
Citera
2021-08-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene

Glöm inte depression och ökad risk för självmord.
Precis.
Jag hade dött om jag inte fått venlafaxin.
Citera
2021-08-22, 12:40
Medlem
Att det påverkar sexlusten stämmer och de har jag hört av dem flesta men att det skulle vara skadligt för reproduktionen har jag ej hört förut.
Skulle det stämma är det ju en stor anledning till att undvika.

Sen finns det såklart massor med bieffekter som drabbar vissa men inte andra. Det gäller ju all medicin.

Om man får ökad ångest och depression skulle jag också sluta men det är ju en del av insättningsfasen vilken går över om man bara orkar hålla ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in