2021-08-22, 07:50
Medlem
Generalanderssons avatar
Fick ett tips från en norrbagge om att testa våffla med ägg o bacon.. låt inte så frestade, men av ren nyfikenhet så provade jag. Var riktigt gött

Passa bara på att stek äggen bra på båda sidor.
Citera
2021-08-22, 07:58
Medlem
Germanofils avatar
Jag skulle vilja påstå att våfflor (och pannkakor) med icke-söta tillbehör i allmänhet är underskattat. Brukar äta detta hyfsat regelbundet.
Citera
2021-08-22, 08:03
Medlem
constants avatar
Här en annan våffelklassiker (i alla fall i Mellerud):
Citat:
Vad gör man om man har en korvkiosk och korvbröden tar slut? Då steker man våfflor istället. Detta kom en kvicktänkt kvinna i Mellerud på, någon gång på 1950-talet. Tiderna har förändrats i takt med att en rad gamla brukssamhällen har gått i graven, men vissa saker vägrar att försvinna. Våffelspecialen, en halv special med våffla, är en av dem. Kombinationen kan tyckas märklig – men är faktiskt riktigt god. Särskilt om man väljer en finare varmkorv och serverar med hemlagat mos, ketchup och senap.
https://www.recept.com/vaffelspecial/
Citera
2021-08-22, 08:09
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Våfflor ingenting jag äter ofta och med ägg&bacon till har aldrig provat då jag tycker våfflor är mer passande som efterrätt. Lite vispad grädde,sylt eller varför inte en kula glass om man är på rätt humör det är kalas!
Citera
2021-08-22, 08:28
Medlem
VoktorDodkas avatar
En av huvudingredienserna i våfflor är ägg så man borde kunna skippa äggen, kanske ta potmos istället. Sen kan man fritera de färdiga våfflorna innan man fyller dom, eller kanske linda in bacon i våfflor innan man friterar, eller varför inte byta ut bacon mot snickers. Vill man vara rikigt äventyrlig kan man byta ut våfflorna mot pannkaka, likadan smet men lättare att hantera.
Senast redigerad av VoktorDodka 2021-08-22 kl. 08:31.
Citera
2021-08-22, 08:51
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
En av huvudingredienserna i våfflor är ägg så man borde kunna skippa äggen, kanske ta potmos istället. Sen kan man fritera de färdiga våfflorna innan man fyller dom, eller kanske linda in bacon i våfflor innan man friterar, eller varför inte byta ut bacon mot snickers. Vill man vara rikigt äventyrlig kan man byta ut våfflorna mot pannkaka, likadan smet men lättare att hantera.
Jag var jävligt skeptiskt till att äta våffla med ägg o bacon. Men det visade sig att vara riktigt gott faktiskt.

Lägg till smör på våfflan, och stek ägget på båda sidor, stek baconet så att det blir lite krispigt.
Citera
2021-08-22, 09:09
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Fick ett tips från en norrbagge om att testa våffla med ägg o bacon.. låt inte så frestade, men av ren nyfikenhet så provade jag. Var riktigt gött

Passa bara på att stek äggen bra på båda sidor.

Skillnaden mot fläskpannkaka är ju inte så stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in