2021-08-22, 00:22
Medlem
movsds avatar
Scannat ntet en del.

Skningar ger bara hjlp hur man hanterar ormar eller nr man blir huggen. Ex. Ha stvlar p dig etc.

Jag har brjat vandra en del, stter p orm d och d. S jag tnkte att de borde finnas tjocka strumpor etc fr syftet. S tjocka att gaddarna frn en huggorm ej gr igenom eller ngot annat frhindrande material. Kan ej g med stvlar hela tiden. Har varit ormrdd sedan barnsben d jag nstan hade handgemng med en stor huggorm s har respekt och vill skydda mig mera medans jag trnar bort rdslan.

Vad har ni fr tips.
Citera
2021-08-22, 00:32
Bannlyst
finns inget vad jag vet , s gummistvlar r det sim gller

gillar inte huggorm heller hr
Citera
2021-08-22, 00:40
Medlem
Ha hgstrumpor p dig. Och under drar du p ett varv med tjock och bred eltejp..

Hga strumpor slipper folk frga vadfan du har tejpat benen fr.

Huggormens tnder r skitsm, tar sig nog knappast igenom vanliga friluftsbyxor.
r man rdd s r man, du reagerar vrre om du blir stucken av en geting
Citera
2021-08-22, 00:40
Medlem
Benskydd?
Citera
2021-08-22, 00:46
Bannlyst
alternativ om man kan tillverka n benskydd av hrdpapp och silvertape , det lr inte ormens huggtnder klara

kan funka
Citera
2021-08-22, 00:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Scannat ntet en del.

Skningar ger bara hjlp hur man hanterar ormar eller nr man blir huggen. Ex. Ha stvlar p dig etc.

Jag har brjat vandra en del, stter p orm d och d. S jag tnkte att de borde finnas tjocka strumpor etc fr syftet. S tjocka att gaddarna frn en huggorm ej gr igenom eller ngot annat frhindrande material. Kan ej g med stvlar hela tiden. Har varit ormrdd sedan barnsben d jag nstan hade handgemng med en stor huggorm s har respekt och vill skydda mig mera medans jag trnar bort rdslan.

Vad har ni fr tips.

Jag tror det r bttre med gummistvlar om du vill vara riktigt sker. Blir lttare att slappna av d. Har personligen haft mycket kontakt med ormar nu under pandemin, som tur r bara snokar. Hll p att trampa p en hromdagen, vi blev lika rdda bda tv nda tills jag sg att det var en snok. Snoken gjorde en panikexit.

Edit
Det r rtt lskigt att st ga mot ga med en orm i vatten, nda tills man inser att det r en snok. Ja, huggormar kan hugga i vatten, om du tar tag i den.
Citera
2021-08-22, 08:53
Medlem
Styltor kanske vore ngot fr dig? D kan ormen inte hugga dig annat n dina metallben.
Riddarrustning r vldigt skert o s blir du vldigt stark efter ett tag. Dock vldigt vldigt opraktiskt att bullra runt i en sdan i fjllen.
Har du tjocka benkldnader s lr det bli vldigt varmt.
Om ni gr i grupp s hll dig lngst bak i gruppen. D har ormen redan blivit varnad av de framfr dig o troligen ringlat ivg alternativ s har den frsta i gruppen blivit huggen och inte du

Hur mnga blir ormbitna varje r? Det r ca 200 stycken om ret.
200 st av hur mnga miljoner som gr i skogen?
Behandla din ormrdsla istllet fr att kl skott fr den. Det r mitt serisa rd.
Citera
2021-08-22, 09:03
Medlem
Isnatts avatar
Kommer ihg nr farmen afrika gick och dom hade som damasker runt underbenen, mot ormar trodde jag men det r vl mot frn och skit egentligen.
Men ts, sk p Gaiters och du kommer nog hitta vad du sker.
Jag mtte sjlv en huggorm p tomten i somras och den fick smaka kpp

https://www.widforss.se/gaiters-och-damasker
Citera
2021-08-22, 11:46
Medlem
vadsadusadus avatar
Damasker/gaiters r typ som benskydd mot ormbett och svr terrng (om du mste g genom ett nsselsnr eller liknande). Funkar med dina vanliga skor, bara att ta p och av beroende p vad du vill under din proemnad, du r allts inte lst till tex gummistvlar eller knhga hga kngor utan kan vlja nr du vill ha dem p dig.
Citera
2021-08-27, 10:18
Medlem
movsds avatar
Tack fr alla tips, serisa som annat.

Blir tjocka hga strumpor eller liknande tills man fr in vanan med mnga ormar och ser hur de reagerar. Har redan lrt mig mycket om de sm liven frn videos jag orkat mig igenom. Exempelvis att det var en myt att sm huggormar har med potent gift n de strre, men de r mer bengna att vara aggressivare.
Citera
2021-08-27, 10:23
Avstngd
448s avatar
Citat:
Tack fr alla tips, serisa som annat.

Blir tjocka hga strumpor eller liknande tills man fr in vanan med mnga ormar och ser hur de reagerar. Har redan lrt mig mycket om de sm liven frn videos jag orkat mig igenom. Exempelvis att det var en myt att sm huggormar har med potent gift n de strre, men de r mer bengna att vara aggressivare.

Dom r oerfarna o lgger allt gift i ett bett.

Strre kan skita helt i slsa med gift i ett sjlvfrsvarslge o spara det
Citera
2021-08-27, 11:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Scannat ntet en del.

Vad har ni fr tips.

Jag funderade en stund p benlindor, och om dessa fanns i kevlar. Hittade inget direkt. Annars var dessa populra frr: https://militarhistoria.se/1900-tal/...stoppade-leran

Istllet tror jag p hga damasker som komplement till vandrarskorna. Damasker kan man hitta som bde skydda mot ormbett och nsslor, men framfr allt vta. Mjligen kan man komplettera dessa med hga kompressionsstrumpor, vilka finns av olika utformningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in