Citat:
Ursprungligen postat av
needAlife
Sant men vem vet hur det utvecklas? Som i artikeln ovan som på ganska goda grunder ser en utveckling där vi följer i amerikas fotspår och tar bort allt från filmer och i samhället i stort som av någon skulle kunna upplevas som problematiskt. Cancel-kulturen verkar komma även hit men det är väl mest för att de stora företagen, google, facebook osv. är från USA.
Jag tycker artikeln ovan mest verkar vara en ledare där skribenten tomtar iväg i tangentens riktning. Det är liksom ingen myndighet eller SVT som uttalar sig. Precis som reportern tomtar iväg all världens väg i Aftonbladets notis om Virgin Killer och kallar albumet olagligt och barnporr. Rent svammel för att ragga klick.
Ärligt talat, Hallandspostens ledare förfäras över att Nirvanas album inte var tillåten att visas på facebook. Utan vidare härledning konstaterar ledaren plötsligt att amerikansk moralpanik nu fått fäste i Sverige. Hur då? Menar de att eftersom facebook är tillgängligt i Sverige så tycker svennebanan att Nirvanas album plötsligt är barnporr? Eller vaddå fått fäste?
För det andra har inte facebook påstått att Nirvanas album eller nakenbilder är barnporr. De vill däremot inte ha nakenbilder av minderåriga på plattformen. Vissa restauranger vill inte ha gäster utan kavaj och vissa företag vill inte ha nakenbilder på sin plattform. Det har nödvändigtvis inget med lagar att göra. Det är Hallandsposten som börjar svamla om barnporr och ger sig in i någon sexuell beskrivning av Pippi Långstrump.
Jag är inget fan av facebook och deras skitsida, men jag kan mycket väl förstå att de tar höjd för att slippa skandalartiklar om att nakna ungar exponeras på deras plattform. Det är väl en sak om föräldrar lägger ut strandbilder på lekande nakna barn, varför man nu ska blanda in sina barn alls i sin jakt på lajks. Men rätt vad det är kommer någon idiot börja posta jävligt unkna bilder på barn. Och hänvisa till att massor av föräldrar ju postar nakenbilder på barn. Det är mycket billigare och enklare att bli utmålade som moralfascister än att tvingas handskas med anklagelser om att man minsann tillåter pedofiler att härja på plattformen.
Vad jag inte riktigt begriper är varför folk börjar svamla om barnporr och ska dra in Nirvanas album och Astrid Lindgren i det hela. Facebook tillåter inte vanlig traditionell porr heller. Men det är ingen som därmed börjar härja om att filmen Terminator är porr för att Schwarzenegger förekommer naken i en scen.