Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-21, 21:19
  #1
Medlem
pantywankers avatar
Hur fan kan detta vara möjligt?
Testade just nu igen för att kolla att jag inte misstagit mig.
Använde appen senast i Torsdags och valde medvetet att inte logga ut för att verifiera detta och mycket riktigt är jag fortfarande inloggad.
Hur fan kan dom ha ett så osäkert system?
Glömma att logga ut är lätt hänt. Mobilen har man alltid med och kan lätt bli snodd eller tappas.
Jämförelsevis blir jag utloggad från min " riktiga" bankapp efter X antal minuter av inaktivitet.
__________________
Senast redigerad av pantywanker 2021-08-21 kl. 21:23.
Citera
2021-08-22, 10:34
  #2
Medlem
Det är nog ett design val. Har man använt klarna en gång så är allt klart. Man behöver inte mycket för att klarna ska godkänna. Jag har handlat på faktura med ny email addres ingen bankid. Klarna tjänar pengar på att du använder deras betalningslösning. De har noll intresse av din säkerhet.
Citera
2021-08-22, 14:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Hur fan kan detta vara möjligt?
Testade just nu igen för att kolla att jag inte misstagit mig.
Använde appen senast i Torsdags och valde medvetet att inte logga ut för att verifiera detta och mycket riktigt är jag fortfarande inloggad.
Hur fan kan dom ha ett så osäkert system?
Glömma att logga ut är lätt hänt. Mobilen har man alltid med och kan lätt bli snodd eller tappas.
Jämförelsevis blir jag utloggad från min " riktiga" bankapp efter X antal minuter av inaktivitet.
Samma här. Skulle logga in och kolla en betalning på klarna. Plötsligt var jag inne utan att ha använt bankid. Sedan frös appen efter en stund och jag stängde ner den men lyckades ändå en stund senare öpnna min sida hos Klarna utan bankid.
Och deras ständiga uppdateringar av appen gör en ju vansinnig.
Citera
2021-08-22, 23:45
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Hur fan kan detta vara möjligt?
Testade just nu igen för att kolla att jag inte misstagit mig.
Använde appen senast i Torsdags och valde medvetet att inte logga ut för att verifiera detta och mycket riktigt är jag fortfarande inloggad.
Hur fan kan dom ha ett så osäkert system?
Glömma att logga ut är lätt hänt. Mobilen har man alltid med och kan lätt bli snodd eller tappas.
Jämförelsevis blir jag utloggad från min " riktiga" bankapp efter X antal minuter av inaktivitet.
Låter slappt, men är nog ett medvetet val för att de ska kännas smidigt. Fråga: stängde du appen genom att dra uppåt (då borde ny inloggning krävas oavsett om man loggat ut)?
Citera
2021-08-23, 07:43
  #5
Medlem
felstavadds avatar
Har märkt samma sak men har märkt att inloggning krävs om det sker någon ny händelse på kontot som har med betalning eller beställning att göra.
Om jag har beställt nåt nånstans då kräver min app att jag ska logga in från start för att se bekräftelsen eller fakturan, när jag väl signerat den och inte loggar ut då är jag fortsatt inloggad tills dess nån ny bekräftelse/faktura/händelse registreras.
Håller också med om att det ger ett slarvigt intryck från ett företag som satsar på att marknadsföra sig som bank men säkerheten blir kanske likvärdig i slutändan även om det sker på bekostnad av sekretess kring vad man beställt (om man nu oroar sig för det).
Citera
2021-08-23, 07:53
  #6
Medlem
constants avatar
Deras hemsida verkar också vilja att man alltid är inloggad. Knappen för att logga ut är inte direkt gömd, men inte heller enkel att hitta, och när man klickar på den får man upp ett meddelande typ:
Citat:
Om du loggar ut nu kommer du behöva logga in igen.
Citera
2021-08-23, 10:47
  #7
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Deras hemsida verkar också vilja att man alltid är inloggad. Knappen för att logga ut är inte direkt gömd, men inte heller enkel att hitta, och när man klickar på den får man upp ett meddelande typ:
Klarnas affärsmodell är att det ska kännas smidigt som kund, alltså att allt bara ska funka med minimalt krångel. Tror att det är därför de tullar på säkerheten.
Citera
2021-08-23, 17:46
  #8
Avstängd
wusemans avatar
Innan ni rapporterar det så se till att ha en bra plan och tillvägagångsätt för om det där stämmer så kommer det kosta dom pengar. 1177 hade ett liknande problem och dom mörkade det ordentligt då dom fortfarande väntade på skadeståndet ang läckan med Meda.

However, låter snarlikt i alla fall.

1177 egnat rapport ang det
Citera
2021-08-23, 18:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Deras hemsida verkar också vilja att man alltid är inloggad. Knappen för att logga ut är inte direkt gömd, men inte heller enkel att hitta, och när man klickar på den får man upp ett meddelande typ:
Klarna är mycket glada i att försöka spåra användare. De försöker vara en svensk google eller facebook. Hur facebook och google tjänar pengar på det är ingen hemlighet, men varför gör klarna det och säljer de någon form användardata till reklammakare eller så?
Citera
2021-08-23, 19:23
  #10
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Klarna är mycket glada i att försöka spåra användare. De försöker vara en svensk google eller facebook. Hur facebook och google tjänar pengar på det är ingen hemlighet, men varför gör klarna det och säljer de någon form användardata till reklammakare eller så?

Ja, så är det nog med all säkerhet. Det är stora företags tredje största inkomstkälla att sällja användar data till tredjepart, före ligger ads-in app och ads-by click. Använder inte klarna själv men använder dom inte BankID?
Citera
2021-08-23, 19:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Ja, så är det nog med all säkerhet. Det är stora företags tredje största inkomstkälla att sällja användar data till tredjepart, före ligger ads-in app och ads-by click. Använder inte klarna själv men använder dom inte BankID?
Visst använder de bankid. Man kan köpa på faktura och får betalnings informationen. Men om tex vill ha en riktig faktura så måste man logga in med bankid. Sedan är du spårad, och de vet med stor säkerhet vem det är man spårar. De är noga med säkerheten efter köpet, innan är det inte så viktigt.
Citera
2021-08-23, 22:06
  #12
Medlem
Har du dessutom godkänt deras kontolösning så krävs det bara att det anges en e-postadress och postnummer för att handla fler saker. BankID krävs bara första gången.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback