2021-08-21, 18:27
Medlem
Någon mer än jag som verkligen inte klarar av dessa mediciner? Jag har varit hos flera läkare och testat nästan allt, senast hos en överläkare i psykiatri som lyckades sätta in mig på Buspiron, fan vet om den gör någon nytta dock. Med den segern i bagaget försökte hon även sätta in cymbalta, efter första tabletten var jag så vilsen att jag serverade min hustru flytande grumme kulörtvätt i ett glas när hon bad om saft. Jag avslutade behandlingen...

Samma sak gäller venlafaxin, paroxetin, Sertralin, citalopram och säkert något mer rävgift jag förträngt. Om ni som jag reagerar fruktansvärt på denna typen av mediciner, vad har ni lyckats sätta in och hur har det fungerat för er?
Senast redigerad av GourmetMuffin 2021-08-21 kl. 18:41.
Citera
2021-08-21, 18:28
Medlem
Har du testat cannabis? Både CBD och THC har sina fördelar.
Citera
2021-08-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter

Oh ja, har rökt i drygt 20år men just nu kan jag inte eftersom jag pissar hos öppenvården 2x per vecka.
Citera
2021-08-21, 18:44
Medlem
Mobscenes avatar
Det är farligt och ohälsosamt.
Känt sedan länge. Det gör en mer deprimerad och kan i värsta fall leda till självmord.

Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter

Är ingen pundare men är inte det bara en temporär lösning?
Citera
2021-08-21, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Det är farligt och ohälsosamt.
Känt sedan länge. Det gör en mer deprimerad och kan i värsta fall leda till självmord.

SSRI? Eller?
Citera
2021-08-21, 18:53
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addee3
SSRI? Eller?

Yes.
Citera
2021-08-21, 18:54
Medlem
Har samma erfarenheter som du, läkare skriver ut de där tabletterna som godis, och när jag förklarar att de inte fungerar, då ska det provas en annan sort. Jag är ju också snäll försökskanin som accepterar detta (hatar förresten djurförsök, vill inte ta något alls som använts för att plåga oskyldiga djur), för man vill ju inte göra sin läkare irriterad.

Alla dessa ssri/snri gör mig också förvirrad och framför allt letargisk, klarar inte av att tvätta och städa när jag går på dem, prokrastinerar allt. Livet hamnar på paus/vänteläge, orkar inte ens göra det som kan vara roligt.

Minns inte siffrorna exakt, men jag tror 30 procent (eller 60?) inte alls blev hjälpta av de där preparaten.
Citera
2021-08-21, 18:54
Medlem
Citat:

Nu kan jag ju bara tala för mig själv men jag har ersatt cannabisrökandet med inte mindre än fyra olika mediciner. Dessa fungerar dessutom sämre sammantaget än vad cannabisen gör. Metoprolol för blodtrycket, buspiron för ångesten, gabapentin för whiplashen och antabus eftersom jag gärna blir ett fyllo om jag inte får ta en holk ibland... För mig känns cannabis som en mycket mer hållbar och långsiktig lösning än vad nämnda mediciner gör.
Citera
2021-08-21, 18:57
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GourmetMuffin
Nu kan jag ju bara tala för mig själv men jag har ersatt cannabisrökandet med inte mindre än fyra olika mediciner. Dessa fungerar dessutom sämre sammantaget än vad cannabisen gör. Metoprolol för blodtrycket, buspiron för ångesten, gabapentin för whiplashen och antabus eftersom jag gärna blir ett fyllo om jag inte får ta en holk ibland... För mig känns cannabis som en mycket mer hållbar och långsiktig lösning än vad nämnda mediciner gör.

Jag kan inte argumentera mot vad du upplever så jag får gratulera att det förgyller din tillvaro. Det som är tänkvärt dock är att det kan vara dåligt för andra och trigga igång depressioner. Finns studier om det från Australien. Inget jag orkar leta efter men detta känner jag till. Har man underliggande diagnoser kan det bli sämre.
Citera
2021-08-21, 19:12
Avslutad
Citat:
Yes.

Kanske därför jag känner mig mycket sämre, Ätit citalopram 3 veckor. Självmordstankar ökad ångest, djupt deprimerad. Läkaren skrev ut det mot social ångest, Men känner ingen verkan alls. Bara mycket sämre tycker du man ska sluta då isf?
Citera
2021-08-21, 19:16
Avslutad
Citat:
Yes.

Sen allmänt konstig, Frånvarande på något sätt. Konstig känsla i kroppen
Citera
2021-08-21, 19:16
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addee3
Kanske därför jag känner mig mycket sämre, Ätit citalopram 3 veckor. Självmordstankar ökad ångest, djupt deprimerad. Läkaren skrev ut det mot social ångest, Men känner ingen verkan alls. Bara mycket sämre tycker du man ska sluta då isf?

Sluta med det gubben.
Du blir sämre. Du upplever med påståendet jag nämnde. Trappa ner på dosen. Att sluta hastigt med något är inte bra.

En snabbfråga. Har du bipolaritet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in