2021-08-21, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Sluta med det gubben.
Du blir sämre. Du upplever med påståendet jag nämnde. Trappa ner på dosen. Att sluta hastigt med något är inte bra.

En snabbfråga. Har du bipolaritet?

Jag vet faktiskt inte, lidit av social ångest så länge jag kan minnas. Och mående som skiftar ena sekunden kan jag vara glad nästa stund självmordsbenägen. Har inte gjort någon utredning för bipolär direkt
Citera
2021-08-21, 19:18
Avslutad
Citat:
Sluta med det gubben.
Du blir sämre. Du upplever med påståendet jag nämnde. Trappa ner på dosen. Att sluta hastigt med något är inte bra.

En snabbfråga. Har du bipolaritet?

Hur kunde läkaren säga att citalopram skulle hjälpa mot social ångest? Sa att jag kommer bli mycket bättre och modigare, Hur tänker dom? Vill dom lura en så man blir sämre då eller?
Citera
2021-08-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addee3
Kanske därför jag känner mig mycket sämre, Ätit citalopram 3 veckor. Självmordstankar ökad ångest, djupt deprimerad. Läkaren skrev ut det mot social ångest, Men känner ingen verkan alls. Bara mycket sämre tycker du man ska sluta då isf?
Informerar läkaren inte om biverkningar?
Vissa får ökad nedstämdhet mellan vecka 2-5 hur man reagerar annars är individuellt tex har du brist på serotonin kan det fungera riktigt bra. Finns evidens på att det fungerar. Sen kan det bero på andra omständigheter som är mer psykologiska som medicinen inte biter på.. men alla som påstår att det är skit utgår ifrån sig själva och en bekantskap .
Citera
2021-08-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Har samma erfarenheter som du, läkare skriver ut de där tabletterna som godis, och när jag förklarar att de inte fungerar, då ska det provas en annan sort. Jag är ju också snäll försökskanin som accepterar detta (hatar förresten djurförsök, vill inte ta något alls som använts för att plåga oskyldiga djur), för man vill ju inte göra sin läkare irriterad.

Alla dessa ssri/snri gör mig också förvirrad och framför allt letargisk, klarar inte av att tvätta och städa när jag går på dem, prokrastinerar allt. Livet hamnar på paus/vänteläge, orkar inte ens göra det som kan vara roligt.

Minns inte siffrorna exakt, men jag tror 30 procent (eller 60?) inte alls blev hjälpta av de där preparaten.

Utan att faktakolla dina siffror så låter det ju ganska befängt egentligen. Skulle det faktiskt stämma är det ju upprörande att läkarkåren envisas med denna typ av behandling. Nu är jag inte någon big-pharma konspiratoriker men det är ju tillräckligt för att man ska bli fundersam...
Citera
2021-08-21, 19:29
Medlem
Epimaness avatar
TS kanske kan bli hjälpt av Bupropion?
Citera
2021-08-21, 19:31
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Hur kunde läkaren säga att citalopram skulle hjälpa mot social ångest? Sa att jag kommer bli mycket bättre och modigare, Hur tänker dom? Vill dom lura en så man blir sämre då eller?

Det finns ett system och riktlinjer.
Ingen vet hur depressioner fungerar så det är som att kasta pil med ögonbindel. Chansen är minimal att man träffar rätt. Varför tror du det finns så många mediciner folk byter ut hela tiden?

Har man bipolaritet så finns det medicin som hjälper (stämningsstabiliserande). SSRI gör att det blir tio gånger värre då.

Fundera över ditt liv. Brukar du må dåligt i vissa perioder och må bra så att det håller i sig i några dagar. Det är stämningsläget som ändras pga kemisk obalans.

Mår man dåligt så får man social ångest vare sig man vill det eller ej.
Senast redigerad av Mobscene 2021-08-21 kl. 19:33.
Citera
2021-08-21, 19:51
Medlem
Wallahabibiis avatar
Citat:

Varför ska läkare hålla på och luras?

Ibland blir man verkligen förvånad över hur vissa av er resonerar. Att det blir sämre den första perioden är en bieffekt, det kallas för insättningsperioden. Alla antidepressiva har denna bieffekt. Lyssna inte på låtsasexperterna på Flashback, kom ihåg att 99% av de som skriver här inte har någon medicinisk bakgrund och utgår ifrån anekdotisk bevisföring, det går inte att bygga pålitlig data på anekdoter.

Man hör verkligen alla sorters "kurer" här. Svampar, hasch, kalla duschar och gymmet kommer INTE hjälpa dig om du är djupt deprimerad.
Senast redigerad av Wallahabibii 2021-08-21 kl. 19:54.
Citera
2021-08-21, 19:55
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallahabibii
Varför ska läkare hålla på och luras?

Ibland blir man verkligen förvånad över hur vissa av er resonerar. Att det blir sämre den första perioden är en bieffekt, det kallas för insättningsperioden. Alla antidepressiva har denna bieffekt. Lyssna inte på låtsasexperterna på Flashback, kom ihåg att 99% av de som skriver här inte har någon medicinisk bakgrund och utgår ifrån anekdotisk bevisföring, det går inte att bygga pålitlig data på anekdoter.

Man hör verkligen alla sorters "kurer" här. Svampar, hasch, kalla duschar och gymmet kommer INTE hjälpa dig om du är djupt deprimerad.

Håll klaffen på dig. Behåll din propaganda för dig själv deluded man.
Citera
2021-08-21, 20:00
Medlem
Wallahabibiis avatar
Citat:
Håll klaffen på dig. Behåll din propaganda för dig själv deluded man.

Att lyssna på dina råd om psykisk ohälsa är som att ta råd från kvarterets pundare kring knarkmissbruket.
Citera
2021-08-21, 20:03
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallahabibii
Att lyssna på dina råd om psykisk ohälsa är som att ta råd från kvarterets pundare kring knarkmissbruket.

Du kanske ska läsa igenom det jag har skrivit din jävla ligist.
Citera
2021-08-21, 20:14
Medlem
har haft svår panikångest och socialfobi i 20 år och har provat flera olika ssri men det förstörde mig bara ännu mera . bytte till cannabis det fungerade bra för mig
Citera
2021-08-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
TS kanske kan bli hjälpt av Bupropion?

Efter att ha rådfrågat Dr. Google så verkar den ju faktiskt lite intressant. Vet inte om jag vill föreslå mediciner för min läkare men jag tänker förtydliga min åsikt om SSRI/SNRI iaf...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in