2021-08-23, 00:06
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apati4life
Tja

Fler än jag som är 30 + och har ingen buffert eller sparande? Är det vanligt?
Oja, är också 30+ utan ett öre mer än mina pensionsinbetalningar. Har jobbat en hel del och hade väl typ 100k eller så ett tag men all har gått åt under åren. Carpe diem säger de väl?
Citera
2021-08-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Jag sparar för att investera. Forskning visar att det är ett bra sätt att få pengarna att växa. Klart det finns risk men det har funkat bra historiskt.

Trådstartaren syftar tveklöst inte på att spara för sparandets skull utan för att spara för att investera förmodar jag?
Det ska du inte läsa in. TS skriver bara "spara", inte "investera".

Spara är att stoppa undan pengar i byrålådan hemma eller på ett bankkonto. Pengarna kan aldrig minska i värde.

Investera är att omsätta pengarna till värdepapper och spekulera om är värdet ska öka.
Citera
2021-08-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det ska du inte läsa in. TS skriver bara "spara", inte "investera".

Spara är att stoppa undan pengar i byrålådan hemma eller på ett bankkonto. Pengarna kan aldrig minska i värde.

Investera är att omsätta pengarna till värdepapper och spekulera om är värdet ska öka.

OK! Jodå, pengarna minskar i värde på banken generellt sätt.
Citera
2021-08-23, 00:36
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Och hur motverkar man inflation?

Genom att höja räntorna, vilket kommer sänka bostadsmarknaden pga att bankerna kommer föra restriktivare kreditgivning.

Det kommer behöva göras förr eller senare alla bostadsköpare måste lära sig en läxa att det inte bara är att låna hit och dit.
Citera
2021-08-23, 00:37
Medlem
Citat:
OK! Jodå, pengarna minskar i värde på banken generellt sätt.
Japp menade att pengahögen aldrig kan försvinna.
Citera
2021-08-23, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Japp menade att pengahögen aldrig kan försvinna.

Got it.
Citera
2021-08-23, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag månadssparar i kryptovalutor.
Det är ju lite kontroversiellt, och när jag nämner det för folk så blir det "tänk om du förlorar allt!"

Ja tänk om jag förlorar, hjälp hjälp.
Grejen är att största delen av mitt liv har varit fattigt, men har varit helt okej faktiskt.
Det jag vill ha ut av det här är att slippa ut från arbetsfängelset före 65års ålder, det här är liksom min enda chans.

Samma här. Folk säger alltid till mig: "Va, du är i 30 års åldern och hyr fortfarande bostad! Varför?", men de pengar jag tjänat på krypto är betydligt mer än vad jag skulle ha tjänat om jag köpte fastigheter. Ångrar det inte ett dugg och rekommenderar nu andra att göra samma sak även om tåget kanske redan gått.....
Citera
2021-08-23, 00:40
Medlem
Christopher.s avatar
Finns flera som har till och med ett negativt nettovärde om det får dig att känna dig bättre, bara kolla lyxfällan. Annars hjälper det inte att älta sitt förflutna utan tänk på framtiden, vart vill du vara om 5 år?

Ett tips börja med att spara 1000 kronor i månaden och köp en indexfond, alla måste vi börja någonstans.
Citera
2021-08-23, 06:00
Medlem
storm72s avatar
Fan, att behöva plöja genom 11 sidor för att försöka hitta något relevant.
TS frågar "Fler än jag som är 30 + och har ingen buffert eller sparande? Är det vanligt?" och 99% av tråden är svar från folk som har buffert och fler miljoner på börsen. De finns trådar för er där ni kan skryta om hur bra val ni gjort, varför inte stanna där.
Citera
2021-08-23, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Lite kul fotnot kanske i sammanhanget. NZ planerade höja sin nuvarande väldigt repo ränta men backade då ett par nya c19 fall rapporterats i landet:

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/new-zealands-snap-covid-lockdown-casts-doubt-over-expected-rate-hike-2021-08-17/

Man är inte förvånad.

Visst du att ECB m fler har stödköpt betydligt mer än den amerikanska FED?

USA har stimulerat sin marknad minst om man tittar på övriga centralbanker, ändå så är USA det enda landet som det skrivs om.

Visst kan man fortsätta såhär, men faktum är att lönerna inte har hängt med vilket gör att de ska ta över de nuvarande ettorna tillex inte kommer kunna i samma grad, så blir det en dominoeffekt.

Man måste kyla ner, 2017 var det hej och hå. Krav på krav på krav. För att minska riskerna i den privata skuldsättningen.
2021 och 20% högre bostadspriser så pratas det nu om att skuldsätta mer.
Logiken.
Varför?
Så karusellen ska fortsätta.

Det är bara att titta på coronagraferna och konstatera att hösten kommer bli en jobbig sådan igen.
Citera
2021-08-23, 07:13
Medlem
Citat:
Han behöver inte sälja av en enda aktie om han exempelvis har det mesta sparandet i utdelningsaktier eftersom de betalar en oftast varje kvartal. Han kan med andra ord leva på direktavkastningen utan att någonsin sälja av.

Man ska aldrig sälja av sina investeringar om man inte planerar att byta tillgångsslag eller aktie. Om alla fokuserade på att leva endast på avkastningen och inte på själva investeringen så skulle Sverige bli ett ännu rikare land och folk skulle bygga rikedom åt både sig själva, sina barn och barnbarn. Alla skulle vinna på det.

Idag lever vi i ett konsumtionssamhälle där folk spenderar pengar på skit.

''Get rich or die trying''.

''Only spend the interest, never the principal''.

Fast nu skrev han ju att utdelningen skulle återinvesteras, och aldrig ta nånting. Det är det tänket jag tycker är lite konstigt.

Vad är syftet?

Att låta huvudinvesteringen vara kvar är jag helt med på, som jag skrev tidigare. Har inte heller påstått att man ska bränna allt på skit.
Citera
2021-08-23, 07:31
Medlem
Svar till TS.
Nu är jag en bra bit över 30 och har lyckats spara undan och investerat ihop en skaplig "Buffert".
Men när jag var 31 var jag också i princip barskrapat(Ägde i princip bara mina kläder och ett visst värde i ett inte fullt belånat hus) Då jag precis tagit ut min examen och börjat jobba i gen efter några år på högskolan.
Så det är nog inte ovanligt att man i de krokarna inte har några besparingar.
Men kavla upp ärmarna och se till att tjäna mer och spara en del till framtiden.
Du kommer att se att det går hyfsat bra och det är en bra känsla att kunna casha dina brksvaror och kunna sätta guldkant på din tillvaro senare i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in