Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag förstår din poäng, men nästa steg är att ställa sig frågan - "hur ska samhället förhindra oönskade graviditeter?"
Jag har redan beskrivit min inställning flera gånger. 30 000+ aborter per år tycker jag är i överkant. Detta skulle 'samhället' kunna jobba mer förebyggande med, informera, utvecklandet av bra preventivmedel osv. För att sänka/hålla nere antalet aborter.
Olika sorters förbud fungerar inte, det har vi testat och det fungerar fortsatt inte i länder med en massa förbud kring detta.
Tvångssterilisering och liknande absurda åtgärder är jag helt emot.
Ska ”samhället” dvs staten/kommuner ”jobba” mer med det. Det har de gjort, minst 40 år, sen jag gick på högstadiet och vi hade studiebesök hos mödravården. En klasskompis klättrade upp i gyn-stolen och satt/låg där med särade ben. Alla skrattade och tyckte det var kul. Kanske därför jag minns det. Men vi fick alltså rejäl närkontakt med mödravården. Förutom sexualundervisningen som ingick i biologin. Inte bara könsorganens egenskaper utan även preventivmedel.
Du tror inte att nåt existerade före dig?
”Samhället” har hållit på med detta i många decennier. Allt vad heter preventivmedel finns redan. Utbildning via skolan som jag nämnde, så alla barn idag har föräldrar som lärt sig detta och som borde kunna överföra detta till sina barn.
”Samhället” har gjort vad det kunnat. Problemet är nog det riktiga samhället. Vi människor, familjer, gemenskaper som brustit. Eller kanske inte.
Staten har låtit detta ske. Det är orsaken.
Genom att det är tillåtet för en 25-årig kvinna att göra abort helt anonymt utan kostnad, ekonomiskt eller socialt. Inga problem, hennes familj får inte veta nåt. Kostar som att ta ett blodprov. In, ut, ett liv mindre.
Kvinnor är tydligen inte så kära i barn naturligt. Kan de, som idag, abortera vad som skulle bli deras barn gör de det i 20% av graviditeterna. Inga problem för dem tydligt. De är bekväma och ansvarslösa.
Det är problemet.