• 1
  • 2
2021-08-21, 09:47
Medlem
Gick i pension för 8 mån sedan. å i papperet som kom hem med besked om hur mycket jag får stod det. om jag inte tyckte det var rätt så skulle jag höra av mig. så jag undrar hur kollar jag upp så allt är riktigt. har väl jobbat på ca 10 företag minst.. som snickare. nån som vet ????
Citera
2021-08-21, 09:57
Bannlyst
Ta kontakt med någon duktig revisor och presentera alla dina deklarationer.
Citera
2021-08-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaGoraKaos
Ta kontakt med någon duktig revisor och presentera alla dina deklarationer.
Dom finns inte kvar.
Citera
2021-08-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Gick i pension för 8 mån sedan. å i papperet som kom hem med besked om hur mycket jag får stod det. om jag inte tyckte det var rätt så skulle jag höra av mig. så jag undrar hur kollar jag upp så allt är riktigt. har väl jobbat på ca 10 företag minst.. som snickare. nån som vet ????
Tänker du på tjänstepension från arbetsgivare eller tänker du på allmän pension från staten?
Citera
2021-08-21, 10:05
Bannlyst
Citat:
Dom finns inte kvar.

Hur ska du då kunna räkna på din pension?
Citera
2021-08-21, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Tänker du på tjänstepension från arbetsgivare eller tänker du på allmän pension från staten?
Bägge...men just tjänstepension. blev så paff varför den meningen stod i brevet...trodde det var helt säkert system.
Citera
2021-08-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaGoraKaos
Hur ska du då kunna räkna på din pension?
Finns det nån som sparar dom sen 1973
Citera
2021-08-21, 10:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Dom finns inte kvar.

Börja med att kolla dina uppgifter på pensionsmyndigheten.se, gå in på "mina tjänster" och därefter "mina pensionskonton". Kolla så att uppgifterna verkar vettiga på alla åren.

Gå sedan till minpension.se Logga in och kolla även där. Beroende på vilka avtalsområden du jobbat på så kan du ha ett antal olika försäkringar.
Citera
2021-08-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Börja med att kolla dina uppgifter på pensionsmyndigheten.se, gå in på "mina tjänster" och därefter "mina pensionskonton". Kolla så att uppgifterna verkar vettiga på alla åren.

Gå sedan till minpension.se Logga in och kolla även där. Beroende på vilka avtalsområden du jobbat på så kan du ha ett antal olika försäkringar.
Jo klart...hittade en pensionsförsäkring på ett företag ju.. jag får kolla igen.
Citera
2021-08-21, 10:19
Medlem
minpension.se ger dig en bra översikt av dina allmänna och tjänstepensioner. Du kan även ringa dem och ställa dina frågor. De är hur hjälpsamma som helst.
Citera
2021-08-21, 11:50
Medlem
Citat:
Bägge...men just tjänstepension. blev så paff varför den meningen stod i brevet...trodde det var helt säkert system.
Systemet är att betrakta som säkert men alla system kan ha någon brist. Den enskilda arbetsgivaren kan ha gjort något fel. Som regel stämmer det säkert. Det kan vara svårt att kolla exakt i efterhand. Jobb längre tillbaka kan ge endast en liten tjänstepension, någon hundralapp per månad.
Citera
2021-08-21, 12:37
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det borde vara säkert. De försäkringsbolag som har dina tjänstepensioner borde åtminstone skickat brev när du närmar dig pensionsåldern och bör även ha skickat årsbesked. Men det är människor bakom det mesta och det kan gå fel. Pensionsmyndigheten skickar bara vad du får i statlig pension och PPM.

Har du gått i pension i förtid får du nog börja jaga. Minpension.se borde ha alla men som sagt, fel kan uppstå.

Mitt allra första jobb var 3 år i statlig tjänst. Den tjänstepensionen "försvann", uppäten av avgifter.

Här längre ner på sidan finns länkar till de olika valcentralerna för kollektivavtalade tjänstepensioner. Borde gå att logga in på dem med bank-ID.

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...tjanstepension
Senast redigerad av RostigHink 2021-08-21 kl. 12:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in