2021-08-21, 09:30
Medlem
Jag handlar en hel del på nätet. Främst musik på grund av att det inte finns några fysiska butiker i min stad som säljer ny musik.
Både CDON och Ginza har Qliro som tar hand om deras betalningar! Oftast när jag beställer brukar jag betala med faktura efter köpet. Får vad jag har beställt och när ser att allt är bra så betalar jag fakturan.

Har inga betalningsanmärkningar eller andra skulder. Qliro resonerar tydligen att den här personen måste vi kolla upp. Minst två gånger om året tas det en kreditupplysning på mig.

Hur tycker ni att man ska agera? Ska man betala i förskott? Vi betalar inte pengar i förskott i fysiska butiker! Varför betala i förskott för att man handlar online?
Citera
2021-08-21, 09:35
Medlem
snivlems avatar
uppenbart skitföretag....

35% värdelösa omdömmen https://se.trustpilot.com/review/qliro.com
Citera
2021-08-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Jag handlar en hel del på nätet. Främst musik på grund av att det inte finns några fysiska butiker i min stad som säljer ny musik.
Både CDON och Ginza har Qliro som tar hand om deras betalningar! Oftast när jag beställer brukar jag betala med faktura efter köpet. Får vad jag har beställt och när ser att allt är bra så betalar jag fakturan.

Har inga betalningsanmärkningar eller andra skulder. Qliro resonerar tydligen att den här personen måste vi kolla upp. Minst två gånger om året tas det en kreditupplysning på mig.

Hur tycker ni att man ska agera? Ska man betala i förskott? Vi betalar inte pengar i förskott i fysiska butiker! Varför betala i förskott för att man handlar online?
Är det inte bara en sk. mikroupplysning de tar som inte registreras eller påverkar kreditvärdigheten? https://www.kreditkort.nu/vanliga-fr...editupplysning

Personligen brukar jag dock nästan uteslutande betala med kreditkort för att slippa hålla reda på olika fakturor som ska betalas och dessutom får jag bonus på köpen samtidigt som jag ändå inte behöver ligga ute med pengar i förskott. Skulle det bli något problem med att t.ex. företaget man beställt ifrån går i konkurs odyl. så har man skydd enligt konsumentkreditlagen.
Citera
2021-08-21, 10:45
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Är det inte bara en sk. mikroupplysning de tar som inte registreras eller påverkar kreditvärdigheten? https://www.kreditkort.nu/vanliga-fr...editupplysning

Personligen brukar jag dock nästan uteslutande betala med kreditkort för att slippa hålla reda på olika fakturor som ska betalas och dessutom får jag bonus på köpen samtidigt som jag ändå inte behöver ligga ute med pengar i förskott. Skulle det bli något problem med att t.ex. företaget man beställt ifrån går i konkurs odyl. så har man skydd enligt konsumentkreditlagen.

Troligtvis så. Har för mig Klarna gjorde likadant när jag handlade något på faktura eller månadsfaktura eller vad det hette.
Citera
2021-08-21, 11:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname

För att slippa kreditupplysningar.
Citera
2021-10-28, 22:53
Medlem
Var uppmärksam med vad du ingår för avtal med företaget Qliro.

Årets mest oseriösa företag utifrån mina erfarenheter går till Qliro …

Fy skäms på er Qliro! Gör om & gör rätt och framförallt bemöt kunderna med respekt och inte felaktig information gång på gång som skiljer sig från vårt signerade skuldebrev, och att ni har mage att ringa upp mig som nybliven kund några dagar efter utbetalning av privatlån och informera mig att det har skett ett ”systemfel” som gjort att ni beviljat mig ett högre lånebelopp och att jag omgående ska betala tillbaka ”överskottet” annars vidtar ni rättsliga åtgärder, en handläggare på privatlån som presenterar sig med enbart bokstaven ”L” vilket jag blev förvånad över och bad om förnamn då jag upplevde det som oseriöst, efter mycket om och men presentera sig hen som Linnea, och i slutet av samtalet när jag ville bekräfta namnet på personen jag pratat med på Qliro presenterade personen sig med ett annat namn….

att ändra förutsättningarna i detta fall lånebelopp efter ett utbetalt/signerat privatlån är avtalsbrott. Och hävda att jag som kund måste betala ränta på hela kapitalskulden…

Hur många personer har dom felaktig betalt ut privatlån till? God kreditgivningsed enligt Qliro?

En arbetskompis har också haft problem med detta företag så sent som i år 2021 och i samband med begäran på utdrag GDPR, visade det sig att Qliro sparat kreditupplysningar på kollegan sedan år 2018 trots att han inte är kund, enligt finansinspektionen måste denna information raderas och Qliro får enbart spara kreditupplysningar 1 år för personer som valt att inte gå vidare med deras privatlån…och bokföringslagen kan dom enbart använda sig utav i dom fall det finns en kundrelation och ett avtal signerat…känns sådär att dom sparar så känslig information och vem vet vad dom gör med den…säljer vidare?

Dom bryter gång på gång mot lagar och går emot sina avtal och dumförklarar kunder…

Fortsättning följer, Finansinspektionen och konsumentombudsmannen ska säga sista ordet i detta vill jag lova .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in