Citat:
Ursprungligen postat av
clevernickname
Jag handlar en hel del på nätet. Främst musik på grund av att det inte finns några fysiska butiker i min stad som säljer ny musik.
Både CDON och Ginza har Qliro som tar hand om deras betalningar! Oftast när jag beställer brukar jag betala med faktura efter köpet. Får vad jag har beställt och när ser att allt är bra så betalar jag fakturan.
Har inga betalningsanmärkningar eller andra skulder. Qliro resonerar tydligen att den här personen måste vi kolla upp. Minst två gånger om året tas det en kreditupplysning på mig.
Hur tycker ni att man ska agera? Ska man betala i förskott? Vi betalar inte pengar i förskott i fysiska butiker! Varför betala i förskott för att man handlar online?
Är det inte bara en sk. mikroupplysning de tar som inte registreras eller påverkar kreditvärdigheten?
https://www.kreditkort.nu/vanliga-fr...editupplysning
Personligen brukar jag dock nästan uteslutande betala med kreditkort för att slippa hålla reda på olika fakturor som ska betalas och dessutom får jag bonus på köpen samtidigt som jag ändå inte behöver ligga ute med pengar i förskott. Skulle det bli något problem med att t.ex. företaget man beställt ifrån går i konkurs odyl. så har man skydd enligt konsumentkreditlagen.