2025-01-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Omoget resonemang. Livet är till största delen skit redan i fredstid och kommer att bli helt outhärdligt efter ett kärnvapenkrig.
Tycker du livet är skit i fredstid har du nog en del att ta tag i med ditt liv. Du kan ju börja preppa så det får lite mening?
Citera
2025-01-08, 21:56
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Att fastna i bilköer är väll den största risken som jag ser det om tar bilen.
Ja, man måste ta sina beslut om vad man ska göra baserat på var man bor, vad man har för transportmedel, hur ens familj ser ut, vad man har för beväpning och vilket hälsotillstånd man är i.

Jag och min familj är i relativt bra hälsotillstånd, vi har bra bilar, vi har vapen, vi bor på landet, det finns många småvägar som vi kan ta oss långt på.

Så skulle det hända nåt som gör att vi måste iväg så blir det bilen, lastad med packade ryggsäckar och vapen, sen kör vi så långt det går, sen när vi inte kommer längre med bilen så går vi.

Jag fimpar cykeln för jag har tänkt om och jag tror inte på cykel, det är för svårt att försvara sig på en cykel.
Citera
2025-01-13, 01:01
Avstängd
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaefvel
Samtiden får mig att tänka, vad skulle jag själv göra?

Jag är på inte på långa vägar en prepper, har mat för högst ett par dagar, inklusive couscous-paketet som bara står i skafferiet. Nåväl, vad gör jag? Har ett sommarställe, men det är ju långt ifrån ett gömställe - helt synligt. Har galningarna/ religiösa/zombiesarna tagit över så är det enda att... ja, vad då? Gräva ner sig? Gömma sig i stadsparken bland tiotusen andra (läderbögar, kanske t.o.m trettiotusen), lägga sig i diket och låtsas vara en tok? Enklast är nog å sjappa - tanka bilen och lämna landet. Men jag lär väl bli upphunnen i kön till tankstationen, slaktad och resten av familjen blir sålda som slavar.

Dystopiskt men vad gör jag rent praktiskt? Hittills lämnar var och en zonen, som de gjort i Syrien, Afghanistan - motståndsvilja känner jag. Har bara yxa och batteridriven cirkelsåg som vapen, helt värdelösa mot gårdagens arsenal.

Sticka eller gräva en grop? Liera sig med fienden?

Det finns inte så mycket du kan göra.
Elbolagen gör fler och fler planerade strömavbrott.
Har du ingen vedkamin hemma och inga ljus ens så tar det några timmar så är det lika kallt inne som ute, samt fuktigt, och du börjar snabbt bli sjuk.
En båt med vedkamin, solceller, powerstation, vattendestillator och kanske hydroelektrisk generator. Om du går till en sån här båt och kör iväg och lägger ankar i strömt vatten så har du obegränsat med el, värme och rent vatten i 10-20 år om du har köpt rätt powerstation med sån livslängd.
Mat behöver du inte ens bry dig om så länge du dricker rent vatten och mediterar. Det är nyttigt att fasta.

Tyvär så kommer de oförberedda att dö ganska snabbt. Vid översvämningar så blir allt vatten giftigt pga översvämmade avlopp, så utan vattenrening så dör dom flesta på det viset. Även kyla kommer bli det som tar många liv.
Många felinformerade människor kommer att tvångsfasta i 2-3 dagar sen tror dom att dom dör om dom inte äter snabbt. Det är då dom blir sugna på att äta upp dig istället för att fortsätta den nyttiga fastan och dricka rent vatten.
Många blir mördade då av sina grannar som tror att dom måste äta upp grannen eller dö själv i brist på något fast att tugga på.

Din enda överlevnadschans är att försöka sno överlevnadsprylar från preppers som sitter med vapen och väntar på att skjuta dig i huvudet för att du inte preppade , och då försöker sno andras prylar.

Meditering och ett hemmagjort vattenfilter med ett sandlager , grillkol-lager och ett till sandlager tex. Och ved från skogen, det kan möjligtvis vara en bättre ide än att försöka jaga preppers.
Senast redigerad av DonFoldit 2025-01-13 kl. 01:04.
Citera
2025-01-19, 00:33
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ja, man måste ta sina beslut om vad man ska göra baserat på var man bor, vad man har för transportmedel, hur ens familj ser ut, vad man har för beväpning och vilket hälsotillstånd man är i.

Jag och min familj är i relativt bra hälsotillstånd, vi har bra bilar, vi har vapen, vi bor på landet, det finns många småvägar som vi kan ta oss långt på.

Så skulle det hända nåt som gör att vi måste iväg så blir det bilen, lastad med packade ryggsäckar och vapen, sen kör vi så långt det går, sen när vi inte kommer längre med bilen så går vi.

Jag fimpar cykeln för jag har tänkt om och jag tror inte på cykel, det är för svårt att försvara sig på en cykel.

Om man ska fly med bil så måste man göra det i god tid.
Särskilt om man bor i en större stad.
Annars så blir det som i Los Angeles där folk fastnade i bilköer när det kom en evakueringsorder p.g.a. bränderna.

Med det sagt har bil resp. cykel olika för- och nackdelar.
En bil har ett skalskydd som en cykel saknar.
Det går mer än tre gånger så fort att transportera sig bil jämfört med cykel (det går tre gånger så fort att cykla jämfört med att gå), men den är skrymlig (kan fastna i bilköer) och den kräver soppa.
Om man tänker sig en postapokalyptiskt tillvaro så är det cykel som gäller på grund av bränslebrist.
Citera
2025-01-19, 03:36
Medlem
Proteinpulver är väl sjukt najs I prepperlådan?

Som komplement till tonfisk och spam
Borde heta prepperpulver
Citera
2025-01-19, 10:58
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Proteinpulver är väl sjukt najs I prepperlådan?

Som komplement till tonfisk och spam
Borde heta prepperpulver

Ja, det håller ju länge.
Komplettera med vitaminer och mineraler på burk isf
Citera
2025-01-27, 15:30
Den starkes rätt kommer börja råda vapen och sådant kommer vara viktigt. Kommer även preppers behöva inse även om dom har att laget för 1 år framåt i form av allt dom behöver att allt detta kan dom bli rånade på eller värre dödade för. Dom flesta preppers verkar vara oerhört fredliga samt ha det här som någon hobby snarare vad det verkar.
Citera
2025-01-27, 21:16
Avstängd
Knivur-273s avatar
Leta efter var du kan hitta rent vatten och att fånga fisk. Blattarna är väldigt skickliga på att lista ut var man kan fånga fisk, lagligt eller olagligt, så du får se till att vara ännu skickligare på den punkten.
Rör dig längre ut i skogen nära sjöar, åar eller bäckar.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-01-27 kl. 21:23.
Citera
2025-01-31, 00:34
Avstängd
Knivur-273s avatar
Om man tillgriper förbjudna fiskemetoder, så kan man smörja kråset. Jag vill ej beskriva metoderna, men de är enkla. De står alla beskrivna i "Överlevnadsboken" som kan köpas för en billig penning. Jag har båda versionerna, dels den civila och dels den militära, där man i den senare kan lära sig att snara harar, ekorrar eller skogsfåglar i halsen med en tunn metalltråd för att överleva och äta dem.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-01-31 kl. 00:45.
Citera
2025-01-31, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Om man tillgriper förbjudna fiskemetoder, så kan man smörja kråset. Jag vill ej beskriva metoderna, men de är enkla. De står alla beskrivna i "Överlevnadsboken" som kan köpas för en billig penning. Jag har båda versionerna, dels den civila och dels den militära, där man i den senare kan lära sig att snara harar, ekorrar eller skogsfåglar i halsen med en tunn metalltråd för att överleva och äta dem.
Jo, men tänk exempelvis Linköping med 168 000 invånare. Ligger nära sjön Roxen men även om det är en stor sjö så finns det knappast så många fiskar att befolkningen kan försörja sig mer än någon vecka.
Citera
2025-02-01, 18:32
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag äter ej fisk från sjön Roxen, vore det ej Abborar eller Gösar. Karpfisk och Gäddor släpper jag levande tillbaks i sjön, för jag hatar deras stank, fjällighet och benighet samt deras omöjlighet att benas ut helt.
Citera
2025-02-06, 21:07
Medlem
F.B.Dases avatar
Samarbeta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in