Citat:
Ursprungligen postat av
Jaefvel
Samtiden får mig att tänka, vad skulle jag själv göra?
Jag är på inte på långa vägar en prepper, har mat för högst ett par dagar, inklusive couscous-paketet som bara står i skafferiet. Nåväl, vad gör jag? Har ett sommarställe, men det är ju långt ifrån ett gömställe - helt synligt. Har galningarna/ religiösa/zombiesarna tagit över så är det enda att... ja, vad då? Gräva ner sig? Gömma sig i stadsparken bland tiotusen andra (läderbögar, kanske t.o.m trettiotusen), lägga sig i diket och låtsas vara en tok? Enklast är nog å sjappa - tanka bilen och lämna landet. Men jag lär väl bli upphunnen i kön till tankstationen, slaktad och resten av familjen blir sålda som slavar.
Dystopiskt men vad gör jag rent praktiskt? Hittills lämnar var och en zonen, som de gjort i Syrien, Afghanistan - motståndsvilja känner jag. Har bara yxa och batteridriven cirkelsåg som vapen, helt värdelösa mot gårdagens arsenal.
Sticka eller gräva en grop? Liera sig med fienden?
Allt beror väl på vilken sorts kollaps som inträffar.
Starta med tanken att du ska klara dig en månad innan någon form av regering kan komma på fötter och hjälpa befolkningen.
Börja med att öka på matförrådet.
Ett par mellanstora säckar ris och 5-10 paket spaghetti och lite blandade konserver räcker ganska långt för att hålla svälten borta åtminstone en månad och får plats i en lägenhet.
Vätska.
Viktigare än mat då du inte klarar dig många dagar utan.
Köp hem ett par flaskor vatten.
Tanken bakom toaletten ger dig ett par liter extra om det behövs.
Och fyll ditt badkar alternativt alla kärl du äger med vatten direkt om det fortfarande fungerar.
Försök få pejl på var du kan hitta vatten vid en samhällskris, naturliga källor samt var det finns handpumpar där du kan pumpa upp vatten.
Sjukvård.
Handlar det bara om ett par veckor alternativt en månad så räcker det gott med en första hjälpen låda.
Lite Alvedon och Ipren.
De flesta preppar inte för ett helt liv där man ska vara självförsörjande.
Men visst kan allt hända, solstorm osv men knappast zombies.
Börja långsamt och försiktigt med tanken att det kanske inte är bra att lägga hela sin lön på överlevnads utrustning och aldrig köpa indexfonder.
Båda är investeringar men det mest troliga är att du mest kommer ha nytta av indexfonderna.
Men visst om du ska klara dig många år så bör du lära dig odling, att konservera mat, jaga, fiska och lite mer sjukvård.
Nu har jag själv tillgång till något av en arsenal av vapen men det är för att jag jagar och tycker det är roligt med sportskytte, inte för att skjuta zombies.
Men visst om det blir en längre kris så är svältande grannar kapabla att både försöka ta din mat eller döda dig för att äta upp dig...det händer oftare än man tror i krigszoner eller om det kommer en annan typ av kris där mat inte kommer fram till affärer.
Då kanske jag både kan skjuta kråkor skator för mat och hålla farliga typer på avstånd...men jag tror inte det händer under min livstid.