• 2
  • 3
2021-08-21, 16:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är fortfarande hans barn som ärver och särkullsbarn har rätt att få ut arvet direkt.

Enligt lag ägde frun när hon avled hälften i boet, oavsett var pengarna kom ifrån (vem som arbetat, vem som ärvt). Så boet kommer att delas på mitten, och den avlidna fruns halva går till hennes pundardotter. Så tokiga lagar har vi i Sverige.
Citera
2021-08-21, 16:18
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Men frugan får väl del av arvet?
Sen när frugan trillar av pinn så ärver pundaren henne.

Frun har inte rätt att ärva maken. Det är hans barn som är arvingar och har rätt att få ut sitt arv direkt.

Däremot har frun rätt till sin del av giftorättsgodset och hur det ser ut beror på om det finns enskild egendom, testamente eller äktenskapsförord.
Citera
2021-08-21, 16:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Frun har inte rätt att ärva maken. Det är hans barn som är arvingar och har rätt att få ut sitt arv direkt.

Däremot har frun rätt till sin del av giftorättsgodset och hur det ser ut beror på om det finns enskild egendom, testamente eller äktenskapsförord.

Spelar i och för sig ingen roll vad man kallar det för. I det här fallet verkar det inte finnas några papper skrivna, och då får pundardottern hälften av allting i boet - dessutom direkt. Det är ju inte klokt.
Citera
2021-08-21, 17:09
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Spelar i och för sig ingen roll vad man kallar det för. I det här fallet verkar det inte finnas några papper skrivna, och då får pundardottern hälften av allting i boet - dessutom direkt. Det är ju inte klokt.

Hur vet du att det inte finns några papper skrivna? Du har bara en post från någon som är ytligt bekant med situationen att gå från. Vi har ingen information om vad endera part har bidragit med och om det finns enskild egendom eller något giftorättsgods. Det kan ju vara så att båda parter har bidragit med ungefär hälften av giftorättsgodset var.

"Pundardottern" har inte rätt till något "direkt". Hon har rätt att ärva sin mor när modern dör. Samma regler som gäller för alla svenska medborgare. Om sedan hennes mor vill ge saker till sin dotter medan hon lever har hon naturligtvis rätt att göra det.

Det är trots allt den äldre släktingen och hans fru som bestämmer över sin ekonomi. De kan skriva testamenten. De kan göra en bodelning under pågående äktenskap. Det är inte hans släktingar som bestämmer över hans ekonomi.
Senast redigerad av Duerf 2021-08-21 kl. 17:12.
Citera
2021-08-21, 17:10
Medlem
I värsta fall kan han väl flytta ner till Spanien med kärringen. Då gäller spanska regler vad jag förstått och de ska vara rätt realistiska (man kan välja vem/vilka/vad som ska ärva).

Mycket är sjukt i Sverige men arvsrätten har nog nästan priset.

Håller annars med om att köpa en hel del guld, fysiska ägodelar som klockor, konst innan tanten dör. Han kan väl även börja skänka saker/pengar till sina egna barn.
Citera
2021-08-21, 17:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hur vet du att det inte finns några papper skrivna? Du har bara en post från någon som är ytligt bekant med situationen att gå från. Vi har ingen information om vad endera part har bidragit med och om det finns enskild egendom eller något giftorättsgods. Det kan ju vara så att båda parter har bidragit med ungefär hälften av giftorättsgodset var.

"Pundardottern" har inte rätt till något "direkt". Hon har rätt att ärva sin mor när modern dör. Samma regler som gäller för alla svenska medborgare. Om sedan hennes mor vill ge saker till sin dotter medan hon lever har hon naturligtvis rätt att göra det.

Det är trots allt den äldre släktingen och hans fru som bestämmer över sin ekonomi. De kan skriva testamenten. De kan göra en bodelning under pågående äktenskap. Det är inte hans släktingar som bestämmer över hans ekonomi.

Jag syftade naturligtvis på att gemensamma barn får vänta på sitt arv tills båda är döda. Det är bara särkullsbarnen som får ut sitt arv direkt, trots att den andre vuxne personen i huset finns kvar.

Och nej, sin mans saker får hon inte ge bort till sin särkullsdotter. Det gäller först efter döden, eller efter en skilsmässa, att man räknar ut boets värde och delar på hälften, och då ska i det här fallet särkullsdottern ha ut hälften. Men det är VÄRDET hon ska ha ut, så så länge som den efterlevande kan betala ut värdet, så måste han inte skänka bort sina personliga värdesaker till henne. Kan han inte lösa ut henne, så måste de dock säljas och pundartjejen måste få värdet (så att hon kan köpa droger för det).

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
I värsta fall kan han väl flytta ner till Spanien med kärringen. Då gäller spanska regler vad jag förstått och de ska vara rätt realistiska (man kan välja vem/vilka/vad som ska ärva).

Mycket är sjukt i Sverige men arvsrätten har nog nästan priset.

Håller annars med om att köpa en hel del guld, fysiska ägodelar som klockor, konst innan tanten dör. Han kan väl även börja skänka saker/pengar till sina egna barn.

Ja, det är en möjlighet som funkar idag. Men då gäller det att "kärringen" inte förstår varför! :-D
Citera
2021-08-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Funkar det då, om man är svensk medborgare och bosatt i Sverige? Det har jag svårt att tro, för sådant här som TS berättar om händer ju hela tiden, då borde flera ta till den lösningen.

Majoriteten befolkning är trash Svensson som inte har några pengar eller har någon koll på lagar eller något funkar.
Citera
2021-08-21, 19:56
Medlem
Varför vänta. Börja ge till de barn du tycker skall ha innan du dör.
Citera
2021-08-22, 23:35
Medlem
Många vettiga svar här och jag ber om ursäkt för sent svar, frun i huset har inte arbetat ihop en krona och dom har inte skrivit några papper då man tydligen inte gör sånt om man är en gammal gråsosse.

Givetvis är det inte min far, då han är smartare än att gifta bort mitt arv 😅

Det verkar som att dottern inte varit en egoistisk knarkare hela tiden utan har börjat punda och blivit knäpp på senare år.

Hade hon inte varit en vidrig knarkare utan verklighetsuppfattning så hade aldrig diskussionen om arvet dykt upp. Nu ska hon börja begära ut delar från arvet innan mamman hunnit dö, för att hon är torsk på pengar.

Men ja, det är som jag misstänkte, han får köpa guld eller något annat som håller värdet och sen sprida ut det hos sina barn.

Anledningen till att jag bryr mig är egentligen ren och skär nyfikenhet om hur man kan göra detta lagligt, köpa guld och ”tappa bort det” är ju inte olagligt antar jag 😅

Den dagen min farsa blir gammal och gifter bort mitt arv så får jag väl starta en ny tråd haha!

Tack för svar allihopa! 😃
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in