2021-08-21, 09:12
Medlem
I mina öron när jag läser detta så låter det som att du är ett av barnen och att detta handlar om din pappa. Varför annars bry sig så mycket om arvet.
Citera
2021-08-21, 09:55
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
För att göra en lång historia kort.

En äldre nära släkting är gift med en kärring som är sjuk, hon har en dotter som knarkar.

Släktingen har 3 barn.

Idag ringde den knarkande styvdottern och skulle ha släktingens husbil och lite pengar.

Detta går ju lätt att styra av nu men när kärringen dör (om det nu sker före släktingen förstås) så ska ju dödsboet delas osv.

Jag tycker att släktingen ska åka och köpa guld eller annat som går att rent praktiskt ”gömma”.

Givetvis ska han försöka prata med sin sjuka fru om att skriva papper så det går rätt till rent juridiskt. Men då hon aldrig bidragit med en krona till hemmet så känns det rent krasst som att hennes knarkande dotter verkligen inte ska ha en massa pengar. Totalt handlar det om ca. 5 miljoner som han dels ärvde delar av från sin far som hade ett större företag långt tillbaka samt att han själv haft eget företag sedan unga år som gått bra.

Finns det något bra tips på hur man enklast kan gömma undan pengarna utan att det kan synas förrän det är ”för sent”?

Han vill givetvis dela ut sina pengar till sina barn och den sjuka kärringen som inte gjort ett vettigt handtag i sitt liv kan väl få dela ut sina korvören till sin knarkande dotter.

Köp BitCoin och lagra dem privat. Se även till att ungarna inte kan komma åt nycklarna, sen är biffen klar.

Varken barnen, staten eller någon annan kommer någonsin kunna komma åt det. Endast han själv och dom han delar koderna med.
Citera
2021-08-21, 10:03
Medlem
Överför alla tillgångar till en trust / foundation så är du helt fri göra vad du vill. Där gäller inga arvslagar längre på.
Citera
2021-08-21, 10:09
Medlem
Pungterings avatar
Ett bra tips är att inte gifta sig med folk som har barn från tidigare.....
Citera
2021-08-21, 11:07
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoriLaughin
Off topic men.... och? Ingen av ungarna ska få nåt. Detta feodala gamla arvssystemet suger ju.

Men om det nu är så viktigt att 25% av hele potten (ni hör ju hur sjukt hela det här är) absolut inte skall till den person som lagen säger att hon har rätt till så köp guld och stoppa det i en madrass.
Ännu bättre: skaffa ung livsglädje fru efter tanta kolat och lev i sus och dus och spendera vartenda öre så INGEN får något.

Som jag har förstått det, om det inte finns något äktenskapsförord eller testamente, så kommer hans barnen få ärva 25% av de totala tillgångarna.

Kvinnan kommer ärva de andra 25% av tillgångarna, så efter dödsboet är reglerat kommer hon ha 75% av de totala tillgångarna. Och den knarkande dottern kommer så småning om få ärva 75% av de ursprungligt totala tillgångarna.

Blir lätt snurrigt med särkullbarn, så jag kan ha förstått fel.
https://www.familjensjurist.se/fraga...r-sarkullbarn/

TS: Jag skulle rekommendera din kompis att kontakta en jurist och upprätta ett testamente så att arvet fördelas i största mån som han vill.
Citera
2021-08-21, 11:15
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering

Absolut det bästa tipset!
Citera
2021-08-21, 11:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-gigante
juridiskt stöd kostar multum, men en överdos är nästan gratis

Ja alltså, i sådana här lägen kan jag förstå om folk börjar överväga mord...

Det misstag TS' släkting gjorde när han gifte sig, var att inte skriva äktenskapsförord före vigseln. Och vägra vigsel (det är ju oftast kvinnorna som driver på där) om kvinnan inte skriver på. Många tänker bara på de pengar de äger för tillfället, och då kanske man äger ungefär lika och äktenskapsförord behövs inte, tänker man. Men man glömmer att den ena kommer att ärva stora summor efter sina föräldrar, och den andra lite eller inget. Då blir det plötsligt väldigt stora summor som den rikare parten måste lämna över till den fattigare vid skilsmässa, eller till den andras barn vid dödsfall.

Tycker lagen borde ändras, nu i dessa tider när det blivit så vanligt med skilsmässor och särkullsbarn. Varför ska egentligen "Lenas" barn från tidigare förhållande, ha rätt till pengar som "Kents" far, farfar och kanske längre tillbaka, slitit ihop? Kanske en släktgård eller -gods måste säljas och gå ur släkten efter 700 år, liksom, för att nya fruns pundardotter ska få dessa pengar att knarka upp. Det är ju inte klokt.
Citera
2021-08-21, 11:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering

Japp. Jag kände en familjerättsadvokat, som alltid brukade säga att han hade två levnadsregler, och dom räckte bra för ett lugnt och lyckligt liv:

- Gift dig aldrig med någon som har barn sedan förr
- Skaffa aldrig barn med fler än en partner

...fast om folk inte skulle vara så korkade, så skulle ju han och hans skrå inte tjäna så mycket pengar!
Citera
2021-08-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
En sambos barn har ingen arvsrätt. Inte en sambo heller.
+1

Egentligen det enda som behöver sägas.

Kom ihåg att begära att tingsrätten ska utföra förrättningen "arvsskifte" med bouppteckningen som grund. De vet vilka som är arvsberättigade och inte. Alltför ofta hoppar man över detta steg eftersom man tror att staten kommer in och ser till att det utförs. Så är det inte.
Citera
2021-08-21, 13:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Överför alla tillgångar till en trust / foundation så är du helt fri göra vad du vill. Där gäller inga arvslagar längre på.

Funkar det då, om man är svensk medborgare och bosatt i Sverige? Det har jag svårt att tro, för sådant här som TS berättar om händer ju hela tiden, då borde flera ta till den lösningen.
Citera
2021-08-21, 14:54
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
I det här fallet var de gifta.

Det är fortfarande hans barn som ärver och särkullsbarn har rätt att få ut arvet direkt.
Citera
2021-08-21, 15:42
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är fortfarande hans barn som ärver och särkullsbarn har rätt att få ut arvet direkt.
Men frugan får väl del av arvet?
Sen när frugan trillar av pinn så ärver pundaren henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in