Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-20, 17:43
  #1
Medlem
Nikromas avatar
Jag har en vän som har ett ganska konstigt problem med sin dator och jag vet inte hur jag ska lösa det åt honom.

PSUn verkar försämras med tiden. Han är inne på sin andra PSU och vi ser ett liknande mönster som förra gången detta hände

Första tecknet på att något är fel är att systemet inte startar upp på första försöket, dock gör den det alltid på det andra försöket.

Efter ett tag (några dagar) får han blåskärm
"WHEA UNCORRECTABLE ERROR"
Det är här han är nu.

Nästa steg är att han förmodligen inte alls kan använda sitt grafikkort utan att datorn stängs av helt!

Förra gången tog jag min dator för att testa strömförsörjningen och kopplade bara in hans grafikkort till min PSU. Och systemet fungerade bra. Bytte ut PSUn (från 750W till 850W) och problemen försvann fullständigt.

Men nu ser vi en upprepning och jag är inte säker på vad som kan orsaka detta problem återigen. Någon som kan ha en idé?

Specs

RTX 2070 Super 8GB
Ryzen 5 3600
2x Intel 66p 1TB
32 GB Corsair DDR 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro
Hydro Series H100i RGB Platinum SE 240mm AIO Watercooler
Asus Prime X570-PRO motherboard (AM4)
Corsair RM850x6x Corsair QL 120mm fans
Citera
2021-08-20, 18:21
  #2
Medlem
Matriarkens avatar
Kanske inte är PSU utan moderkortet som felar?
Citera
2021-08-20, 18:35
  #3
Medlem
voidvagues avatar
Låter VÄLDIGT konstigt att två PSU skulle fela.
Citera
2021-08-21, 02:28
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
PC-repair fixar problemet eller intallerar virus på datorn.

https://wikifixes.com/sv/errors/0x/%...gaAsQMEALw_wcB

Åtminstone förklaras felkoden.
Citera
2021-08-21, 03:14
  #5
Medlem
Problemet med den felkoden är att det kan vara både hård och mjukvara.

Se till att allt har senaste drivrutiner och även firmware, och testa även att låta windows uppdatera/laga.

Gå igenom all hårdvara och kablar, se till så att allt sitter som det ska, även cpu.
Citera
2021-08-21, 07:42
  #6
Medlem
Resetta BIOS också, "WHEA UNCORRECTABLE ERROR" har jag bara fått när något (CPU / RAM) varit felaktigt överklockat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback