• 4
  • 5
2021-08-21, 10:55
Medlem
Andomarns avatar
En riktig man bryr sig inte om vad kvinnor tycker, tänker eller antyder.
Uppfostra kvinnan till att tala klarspråk istället.
Citera
2021-08-21, 11:06
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Jag hatar verkligen när folk inte kan säga rakt ut vad de menar. Oftast är det klarspråk mellan killar, medans kvinnor lindar in budskapet. Om min fru säger att i morgon skall det vara bra väder på förmiddagen, betyder det att ”Du kan inte ligga och dra dig i morgon bitti, för då skall du ut och jobba i trädgården” det tog ett par år innan man lärde sig den…
..och nästan vid alla samtal med alla kvinnor bortsett från en enda manhaftig sådan jag känner mycket väl,..så pågår suspekta ord som det uppenbarligen är meningen att man skall tolka av, som tonåring var det lika vanligt och det gjorde ont, riktigt ont,..förmodligen i just mitt fall pga att jag ville väääldigt mycket och därför överskattade mig själv och villa äga tjejer. Man hade en geist som jag klarade mig igenom detta på! på den tiden ofta kritik som när en tjej säger att något är ”äckligt” och de menar en person som är i sällskapet och alltid säger de så att personen själv hör det men kan också vara anspelningar på attraktion vid andra tillfällen fast exakt samma ord. När jag var yngre tolkade jag det som pikar och ironisk kritik pga - som jag i min enfald trodde - att det var något ”fel” på mig. Med åren märkte jag ( plus att jag förändrats och med det blir annorlunda bemött. En kombo.) att dessa ord är möjligheter! Dörrar att om jag bryter förseglingen eller kyskhetsbältet som man kan kalla det så lärde jag snabbt en helt ny värld.

Senast imorse, ”ska vi gå rundan innan vi handlar” varav hon sträckte sig efter saltet och sade med ett soligt leende, ”det är så VIKTIGT att handla!” Jag vet ju att hon menar att rundan är oviktig och hon tar upp luren och låtsas läsa, ”man måste variera sig i kosttillskottet” Ännu mer specifikt exempel: man är i Maxi och handlar.. 2 kvinns bevinner sig nära och plockar med något.
Nästan ALLTID vid sådana tillfällen talas och skrattas det riktat mot mig om jag är där själv. Inget fel i det. Numera är det gemensamt intresse och helt andra ord. Kvinnan vet. Inte om jag är där med honan. Jag hörde nyligen,” den här glassen skulle man vilka äta opp”, varav de sneglade på mig och skrattade så att det klingade härligt i hela butiken! Vanligt från tjejer/kvinnor = att de synkar i exakt timing och säger vad man tänker men inte hinner säga!
Senast redigerad av WykkedWitch 2021-08-21 kl. 11:16.
Citera
2021-08-21, 11:23
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jo men poängen här är att alla kvinnor har knappast dålig självkänsla. Men ta en funderare när du senast hörde en kvinna högt erkänna att hon hade fel. I en sak med bara någon form av prestige.

När jag tänker efter så inser jag att jag i stort sett ALDRIG varit med om att en kvinna erkänt att hon haft fel i en prestigeladdad fråga på samma avdramatiserande och hederliga sätt som massvis med män har gjort. Däremot är de väldigt duktiga på att låtsas som att de aldrig har sagt eller tyckt det felaktiga.

Har du någonsin hört en kvinna ens erkänna att hon har dåligt lokalsinne efter upprepade navigeringsfel och uppenbar inkompetens på detta område?

/Johan

Betydligt fler kvinnor än män klarar inte av att läsa en karta. GPS med talade instruktioner är guld värd för många kvinnor, de flesta kvinnor jag känner använder dem. De flesta män kommer ihåg vägen till olika ställen, bara de varit där innan.

Jag vet att förr sålde de kartor som hade texten upp och ned i USA för kvinnor kunde inte titta på en karta som inte var riktad på samma sätt som landskapet och veta hur de skulle köra sin bil.

Pröva med kvinnliga vänner, be dem peka ut på en karta var de är!
Citera
2021-08-21, 11:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jag vet att det brukar stå i kvällstidningarna att olika typer av personlighetsstörningar är "superkrafter" men så är det nog inte.

Tror inte de läser av allas känslor utan det är nog snarare överdrivna eller felaktiga tolkningar eller känslor som väller upp inför ett social misslyckande, blyghet eller rädsla.

Detta med känslor som du refererar till brukar i kvällstidningarna benämnas för "HSP" - High Sensitivity Personality" - som kanske en mild form av personlighetsstörning eller snarare -avvikelse.

En form av social rädsla, blyghet eller liknande. Kanske kombinerat med narcissism.

Inget av detta eller autism är egentligen sjukdomar. Det är bara egenskaper - ofta förstärkta eller övervunna av miljön. När egenskaperna och preferenserna når en särskild koncentration i en specifik person så KAN de klassificeras som en sk "diagnos". Men det är egentligen bara en avvikelse från ett normalfördelat beteende i en viss social miljö.

/Johan
Jag tyckte X-Man jämförelsen lät ballare.
Citera
2021-08-21, 11:35
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
När vi hör någon tala är det bara en liten del (7 %) av det vi förstår som kommer från orden som personen använder. En dryg tredjedel (38 %) kommuniceras av röstens tempo och tonläge. Men den allra största delen (55 %) kommuniceras med hjälp av kroppsspråket.
Citera
2021-08-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Dålig självkänsla är det oerhört många som har. Bra självförtroende är vanligare däremot och det ska ju inte förväxlas med självkänsla. Som jag tidigare nämnt, har jag absolut inga problem med att erkänna att jag har haft fel ( trots att jag är kvinna ). Just dåligt lokalsinne är vanligt bland kvinnor och jag har själv hört kvinnor "erkänna" det. Det beror mycket på hur gammal man är, vilken självinsikt man har. Med åldern får man lättare att medge sina brister. Om man nu inte har narcissistiska drag. Hälsn. en kvinna som nyss avslutat ett förhållande med en man med narcissism. Han hade aldrig fel, gjorde aldrig nåt fel osv

Jo men grejen är att kvinnor som i övrigt har bra självkänsla (självkänsla är bara självförtroende inom specifika områden, dvs vissa sociala aspekter av självförtroende), är intelligenta och medkännande och fantastiska på alla sätt man kan tänka sig - ÄNDÅ INTE någonsin kan erkänna fel.

Det är just detta som är märkligt tycker jag - och något som särskiljer dem från män i allmänhet.

Men jag antar att det handlar om känslostyrning. Även män som är ganska obetydliga och korkade eller rentav kriminella kan ofta på något sätt resonera logiskt och förstå logiska argument. Medan även de bästa kvinnor har svårt att lägga sina känslor eller sociala hierarkier eller relationer åt sidan. På gott och ont.

/Johan
Citera
2021-08-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Betydligt fler kvinnor än män klarar inte av att läsa en karta. GPS med talade instruktioner är guld värd för många kvinnor, de flesta kvinnor jag känner använder dem. De flesta män kommer ihåg vägen till olika ställen, bara de varit där innan.

Jag vet att förr sålde de kartor som hade texten upp och ned i USA för kvinnor kunde inte titta på en karta som inte var riktad på samma sätt som landskapet och veta hur de skulle köra sin bil.

Pröva med kvinnliga vänner, be dem peka ut på en karta var de är!

Jo jag vet. Men det är här som det blir extra komiskt då en majoritet av dessa absolut inte kan erkänna att de saknar lokalsinne. Medan inte särskilt många män som är dåliga på traditionellt kvinnliga egenskaper som att komma ihåg födelsedagar, hålla rent i hemmet, ta hand om barn osv - skulle försöka dölja dessa brister eller ha svårt att erkänna dem.

/Johan
Citera
2021-08-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Låter helt klart ballare. Särskilt för en person med en 4-årings intellektuella kapacitet. Tyvärr leder jämförelsen helt åt helvete dessutom...

/Johan
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in