2021-08-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Subtila signaler fungerar ju.
En del vet inte ens om att de använder sig utav dem.
En annan grej är att de inom autistspektrat genomskådar subtila signaler lättare.

Vill inte gnälla men det är själva definitionen på en autist att DE INTE uppfattar signaler och än mindre subtila signaler. De har helt enkelt svårt med att TOLKA andra människors kommunikation.

/Johan
Citera
2021-08-20, 23:03
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Alla har väl märkt att tjejer och kvinnor sublimt antyder mycket hela tiden när de kommunicerar. Som om de menar olika saker parallellt.
Hur ofta har du inte tänkt, ”vad fan menade hon”?
Hur kan man förklara detta?
Vilken funktion fyller det evolutionärt? Skall det leda till självrannsakan eller är det bara för att jävlas som man faktiskt kan tro.

Du kan inte förvänta dig att veta vad en kvinna vill. Visa vägen..
Citera
2021-08-21, 03:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Vill inte gnälla men det är själva definitionen på en autist att DE INTE uppfattar signaler och än mindre subtila signaler. De har helt enkelt svårt med att TOLKA andra människors kommunikation.

/Johan
Men vad kallar man då de som läser utav allas känslor i hela rummet innan de ens vet det själva? Är det nån X-man grej då ?
Citera
2021-08-21, 03:22
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Men vad kallar man då de som läser utav allas känslor i hela rummet innan de ens vet det själva? Är det nån X-man grej då ?

HSP (Highly Sensitive Person) brukar kunna göra detta. (Empat). De har en extrem empati och förmåga att plocka upp signaler. Jag har ofta fått höra att jag är sådan. Det är ganska utmattande också. Jag tror att det oftast är kvinnor som är det. (Men kan kanske finnas män med).
Citera
2021-08-21, 03:41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
HSP (Highly Sensitive Person) brukar kunna göra detta. (Empat). De har en extrem empati och förmåga att plocka upp signaler. Jag har ofta fått höra att jag är sådan. Det är ganska utmattande också. Jag tror att det oftast är kvinnor som är det. (Men kan kanske finnas män med).
Tack, jag tror jag har kommit på nånting om mig själv.
Citera
2021-08-21, 06:41
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag hatar verkligen när folk inte kan säga rakt ut vad de menar. Oftast är det klarspråk mellan killar, medans kvinnor lindar in budskapet. Om min fru säger att i morgon skall det vara bra väder på förmiddagen, betyder det att ”Du kan inte ligga och dra dig i morgon bitti, för då skall du ut och jobba i trädgården” det tog ett par år innan man lärde sig den…
Citera
2021-08-21, 08:24
Medlem
Citat:

Jag vet att det brukar stå i kvällstidningarna att olika typer av personlighetsstörningar är "superkrafter" men så är det nog inte.

Tror inte de läser av allas känslor utan det är nog snarare överdrivna eller felaktiga tolkningar eller känslor som väller upp inför ett social misslyckande, blyghet eller rädsla.

Detta med känslor som du refererar till brukar i kvällstidningarna benämnas för "HSP" - High Sensitivity Personality" - som kanske en mild form av personlighetsstörning eller snarare -avvikelse.

En form av social rädsla, blyghet eller liknande. Kanske kombinerat med narcissism.

Inget av detta eller autism är egentligen sjukdomar. Det är bara egenskaper - ofta förstärkta eller övervunna av miljön. När egenskaperna och preferenserna når en särskild koncentration i en specifik person så KAN de klassificeras som en sk "diagnos". Men det är egentligen bara en avvikelse från ett normalfördelat beteende i en viss social miljö.

/Johan
Citera
2021-08-21, 08:52
Medlem
Citat:
Alltså indirekt kommunikation är ju enkelt för det är för att undvika öppen konfrontation med en motståndare som är fysiskt överlägsen. Eller för att undvika att såra känslor hos andra vilket kan leda till social söndring.

Men det här att ALDRIG NÅGONSIN kunna medge ett fel? Vad beror DET på? Ett helt sjukt beteende som nästan alla kvinnor efterlever. Visst många män har svårt att erkänna fel också - men inte alla.

Grejen är att kunna medge fel och brister är första steget (och ett nödvändigt steg!) i självutveckling och självförbättring.

/Johan
För att svara på din fråga.... Antingen beror det på usel självkänsla ( vilket är förbannat vanligt ) eller personlighetsstörning, till ex. narcissism ( det finns ju olika grader av det... ). Om en person med dålig självkänsla skulle erkänna sina fel och brister, tror han/hon att han/hon blir en sämre människa. Ju bättre självkänsla, desto mer tycker man om sig själv och kan stå för sina misstag utan att ens inre rämnar... Hoppas jag inte uttrycker mig för luddigt
Citera
2021-08-21, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
För att svara på din fråga.... Antingen beror det på usel självkänsla ( vilket är förbannat vanligt ) eller personlighetsstörning, till ex. narcissism ( det finns ju olika grader av det... ). Om en person med dålig självkänsla skulle erkänna sina fel och brister, tror han/hon att han/hon blir en sämre människa. Ju bättre självkänsla, desto mer tycker man om sig själv och kan stå för sina misstag utan att ens inre rämnar... Hoppas jag inte uttrycker mig för luddigt

Jo men poängen här är att alla kvinnor har knappast dålig självkänsla. Men ta en funderare när du senast hörde en kvinna högt erkänna att hon hade fel. I en sak med bara någon form av prestige.

När jag tänker efter så inser jag att jag i stort sett ALDRIG varit med om att en kvinna erkänt att hon haft fel i en prestigeladdad fråga på samma avdramatiserande och hederliga sätt som massvis med män har gjort. Däremot är de väldigt duktiga på att låtsas som att de aldrig har sagt eller tyckt det felaktiga.

Har du någonsin hört en kvinna ens erkänna att hon har dåligt lokalsinne efter upprepade navigeringsfel och uppenbar inkompetens på detta område?

/Johan
Citera
2021-08-21, 09:20
Medlem
Man får passa sig lite, om man tror sig tytt dem rätt och använder det som motivation kan de bli sura och blåförneka om man berättar det. Spelar nog ingen roll om man tytt rätt eller fel då :-) Sen får man väl inte lyda jämt heller, då känner iallafall jag mig hunsad och ouppskattad... bättre att göra som man själv känner tror jag.
Senast redigerad av trekantshatt 2021-08-21 kl. 09:23.
Citera
2021-08-21, 09:37
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Jag hatar verkligen när folk inte kan säga rakt ut vad de menar. Oftast är det klarspråk mellan killar, medans kvinnor lindar in budskapet. Om min fru säger att i morgon skall det vara bra väder på förmiddagen, betyder det att ”Du kan inte ligga och dra dig i morgon bitti, för då skall du ut och jobba i trädgården” det tog ett par år innan man lärde sig den…
Passivaggressivitet och tala mellan raderna är definitivt ett feminint drag. Därför det är så jävla gay när killar/män håller på så. Oerhört emaskulerande. Och oerhört frustrerande för en normal Man att vara omgiven av sådana personer. Har märkt att det främst är i den akademiska världen män håller på så. I min mening hör det definitivt ihop med testosteron/östrogen- nivåer.

Okej om frugan håller på så för hennes sublima språk lär man sig tyda efter ett tag. Jobbigare när bögiga män i arbetslivet håller på så för då får man gå runt o gissa vad dom menade.
Senast redigerad av Kosmos. 2021-08-21 kl. 09:43.
Citera
2021-08-21, 09:57
Medlem
Citat:
Jo men poängen här är att alla kvinnor har knappast dålig självkänsla. Men ta en funderare när du senast hörde en kvinna högt erkänna att hon hade fel. I en sak med bara någon form av prestige.

När jag tänker efter så inser jag att jag i stort sett ALDRIG varit med om att en kvinna erkänt att hon haft fel i en prestigeladdad fråga på samma avdramatiserande och hederliga sätt som massvis med män har gjort. Däremot är de väldigt duktiga på att låtsas som att de aldrig har sagt eller tyckt det felaktiga.

Har du någonsin hört en kvinna ens erkänna att hon har dåligt lokalsinne efter upprepade navigeringsfel och uppenbar inkompetens på detta område?

/Johan
Dålig självkänsla är det oerhört många som har. Bra självförtroende är vanligare däremot och det ska ju inte förväxlas med självkänsla. Som jag tidigare nämnt, har jag absolut inga problem med att erkänna att jag har haft fel ( trots att jag är kvinna ). Just dåligt lokalsinne är vanligt bland kvinnor och jag har själv hört kvinnor "erkänna" det. Det beror mycket på hur gammal man är, vilken självinsikt man har. Med åldern får man lättare att medge sina brister. Om man nu inte har narcissistiska drag. Hälsn. en kvinna som nyss avslutat ett förhållande med en man med narcissism. Han hade aldrig fel, gjorde aldrig nåt fel osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in