2021-08-19, 11:10
Medlem
Köpte en moped förnågra veckor sedan som jag vet är stulen.
Har haft tankar på att försäkra den men man kan ju inte ha samma ramnummer då.

Så tänkte slipa bort det nuvarande och sedan stansa in ett nytt.
Ramnummer finns att få tag i på olika hemsidor, finns tabeller.

jag kan nog itne bara ta ett random nummer och stansa in då jag kan råkna stansa in ett nummer som är rapporterat stulet eller ett som redan är på nåns försäkring.

Något tips på hur jag ska lyckas?
kanske ta ett nummer och sedan ringa polisen och kolla om det är rapporterat stulet?

Sedan ringer jag mitt försäkringsbolag och om jag kan försäkra med det numret så borde det va okej, eller?
Skulle försäkringsbolaget se det direkt om jag försäkrar ett nummer som redan är försäkrat hos nån annan?
Samt skulle de säga det till mig direkt?
Citera
2021-08-19, 11:34
Medlem
Lite märkligt att du köper stulna saker för att sedan vara laglydig o försäkra den.
Vad är syftet med försäkringen? Kan du inte bara dra från alla olyckor du är inblandad i? Tattare brukar ju göra så och du är en tattare.

Sluta köp stöldgods är mitt råd.
Sverige har tillräckligt många tattare som lever rövare så vi behöver inte fler.

Köp en legal moped istället och försäkra den.
Citera
2021-08-19, 12:07
Medlem
Gores avatar
Du har tänkt försäkra för att sedan "få den stulen" ?
Grattis, det ska du naturligtvis pröva.

Det är ju ingen uppföljning alls på identiteten, och om den plötsligt föds efter att ha varit borta ur registren i åratal eller aldrig existerat - OBS , ironi!

Kör på bara, då blir det inte bara häleri utan även falskskyltning och bedrägeri.
Citera
2021-08-19, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Du har tänkt försäkra för att sedan "få den stulen" ?
Grattis, det ska du naturligtvis pröva.

Det är ju ingen uppföljning alls på identiteten, och om den plötsligt föds efter att ha varit borta ur registren i åratal eller aldrig existerat - OBS , ironi!

Kör på bara, då blir det inte bara häleri utan även falskskyltning och bedrägeri.

Nej din dumma jävel.
Jag ska försäkra den så jag kan köra den lagligt på vägarna
Citera
2021-08-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Nej din dumma jävel.

Har du inte råd och köpa en ärlig moppe?
Citera
2021-08-19, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
Har du inte råd och köpa en ärlig moppe?
självklart inte.
Citera
2021-08-19, 13:11
Medlem
Du kan försäkra den med samma ramnummer.
Citera
2021-08-19, 14:05
Medlem
Citat:
självklart inte.
Är det inte dags att du skaffar ett jobb och tjänar lite stålar så du kan spara och sedan köpa en moppe istället för att vara korkad och misslyckad?

Så mycket jobb för och stansa om en moppe och sedan låtsas att den är ärlig och försöka försäkra den låter ju jävligt dumt.

Det är väl bättre att bara köra och blir du stoppad av polisen och dom säger att moppen är stulen så säger du att det visste du inte men att det är inte din moppe, sedan säger du att du inte vågar säga vem du lånade moppen av för han är en galen kille som du tror kommer spöa dig om du golar på han.

Det måste ju vara bättre än att stansa om moppen och betala försäkring, för du verkat ju vara en fattig jävel så varför lägga stålar på försäkring?
Citera
2021-08-19, 16:32
Medlem
Gores avatar
Citat:
Nej din dumma jävel.
Ja gissa vem som är den dumma jäveln här.
Ta då för fan och stansa in ditt nya nummer, till och med hundskit är smartare än vad du är.
Sen ringer du och försäkrar..........tattare som en skrev är att berömma dig för mycket.
Citera
2021-08-20, 17:34
Medlem
ser polisen om man inte har försäkring?
Om inte, då kan man ju stansa nytt ramnummer bara så dom inte ser den är stulen.
Citera
2021-08-20, 17:40
Medlem
Detta borde funka:

1. Sök upp annons på blocket med samma modell som du har. Be att få ramnummer.

2. vänta tills annonsen blir borttagen, då vet du den är såld. Ring eller mejla polisen eller kanskte skatteverket för att få reda på vem som äger den.

3. Sedan stansar du in samma ramnummer som den nya ägaren.

Blir du stoppad och dom frågar vems moped det är så har du alla uppgifter om riktiga ägaren i huvudet.
" Nej, det är en kompis som äger den, han heter lars bergbgren och bor på skolvägen 44 i ängelholm."

Du vet då att den är försäkrad samt ej rapporterad stulen.
Kanske får kolla upp det 1 gång per månad för att minska risken att den faktiskt blivit stulen av riktiga ägaren.

Ser inte varför detta INTE skulle funka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in