Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-24, 19:52
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
”On” tape om jag får be 😊

Det låter faktiskt vettigare, skyller på att mina engelskakunskaper inte var alls utvecklade på den tiden.
Citera
2022-01-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
På C64-tiden hade tomburkar ingen pant eller möjligen 25 öre. *
Vi köpte "aldrig" några spel, vi bytte med varandra. Dvs. vi kopierade kassetterna.
Tror jag bara köpte ett enda C64-spel, var något racingspel som hette "Talladega", kostade 300 kronor cirka 1984-85. Inflationsjusterat långt över 1000 kronor idag. Gick att kopiera på vanligt kassettdäck.
(Var vanliga ljudkassetter). Knäckta spel hade turbo, och kunde kopieras digitalt. Mycket bättre laddtid! (10x snabbare).

* ICA-handlaren hade anställd personal vid pantautomaten som skulle kolla om kunderna pantade "noll-burkar","25-öresburkar" eller "50-öresburkar" på 80-talet! -Tydligen lönade det sig för honom att räkna ören på 80-talet! Att ha dedikerad avlönad anställd för burk-koll alltså.. (Lite OT kanske , men dina ord gav mig en "Flashback" nu!)

Här är spelet: https://c64online.com/c64-games/richard-pettys-talladega/
Tog över fem minuter att ladda, närmare tio "oknäckt", knäckt version tog 1 minut.

"Richard Petty" hette han tydligen. Ville minnas att han hette "Tom Petty", men det är ju en musiker...
(Herre gud, det är snart 40 år sedan! Känns som igår!)

Vi hade C64a sista åren runt 1987-1990 och då var burkarna 50 öre. Intressant ang den anställde som hade koll på burkarna. Det du nämner var innan min tid.
Min kompis hade den bruna C64an och hans farsa fixade kasetter men turbo loadern men vi hade roligare med Orginalspelen. Sitta och titta på omslagen var mäktigt tyckte jag
Citera
2022-01-24, 21:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Vi hade C64a sista åren runt 1987-1990 och då var burkarna 50 öre. Intressant ang den anställde som hade koll på burkarna. Det du nämner var innan min tid.
Min kompis hade den bruna C64an och hans farsa fixade kasetter men turbo loadern men vi hade roligare med Orginalspelen. Sitta och titta på omslagen var mäktigt tyckte jag

Det var tiders!
Runt 1987 hade jag övergett (låg i ett skåp) C64, körde IBM i stället efter 1986-88 någonstans.
Men vi "bytte" spel med varandra på 80-talet. Med snail-mail, och kassetter. Alltså vanliga ljudkassetter.
25-50 spel per kassett! (C60 med "Turbo"!)

"Klart att det var pirat"!
Citera
2022-01-25, 14:16
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Hehe, ninjor var verkligen THE SHIT på 80-talet! De var överallt och alla ville vara en. Jag hade full utrustning hemma med svarta kläder, svart ninjahuva och egentillverkat träsvärd i skida på ryggen. Jag var redo för att när som helst bege mig ut på insats!

Ninjor är ju skitcoolt då liksom nu, måste skaffa mig en ninja poster till mitt hem
Citera
2022-01-25, 14:17
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
"Ghosts & Goblins"-seriens grej var att den var omöjlig eller hardcoresvår. Även arkad- och NES-versionerna var omöjliga för en normal 9-åring.

Jag minns att jag såg annonser för "Great Giana Sisters" och bläddrade förbi någon recension. Jag tror inte någon bekant fick tag i det ens som piratkopia då Nintendo såg till att det försvann fort från butikerna. Cirkeln är numera sluten och versioner av GGS finns att köpa till Nintendo Switch om jag inte minns fel.

Ghost n goblins är ett sadistiskt spel, Giana sisters vet jag att min granne hade, vet inte om det var original eller kopia dock som hon hade
Citera
2022-01-25, 14:18
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Oh ja. Det var väl den här illusionen av open world-vy man tyckte var fantasieggande. Och ninjor som fenomen.
Men inte enormt spelbart idag.

I ärlighetens namn är rätt många 8-bitarsspel rätt tråkiga och framförallt svåra idag. Ta bara en titel som Gosts'n goblins..

Fast Great giana sisters var ett perfekt plattformsspel.

Last ninja hade min polare det var häftigt kommer jag ihåg
Citera
2022-01-29, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det var tiders!
Runt 1987 hade jag övergett (låg i ett skåp) C64, körde IBM i stället efter 1986-88 någonstans.
Men vi "bytte" spel med varandra på 80-talet. Med snail-mail, och kassetter. Alltså vanliga ljudkassetter.
25-50 spel per kassett! (C60 med "Turbo"!)

"Klart att det var pirat"!

Kan tänka mig det. Kompisen hade en farsa som jobbade på Telia och som hade spel på turbo loader. Dock fick inte min kompis ladda spel själv utan man fick alltid fråga hans syrra. Det var omständligt och synd om honom. Tror inte de hade några bra spel för minne inte ett enda bra spel. Men de hade den bruna C64an och den hade väl inte riktigt tillgång till de bättre spelen?
Vi hade vår helvita C64a kvar i bruk mot slutet när butikerna sålde bort lagren skulle jag tro även om jag inte har några minnen av det. Tror vi beställde våra spel via postorder och jag minns de tjocka tidningar med listor på spel i alfabetisk ordning där något enstaka spel fanns med bild i svartvitt och vissa spel stod i fetstil. Vad spelen var billiga på den tiden.
Citera
2022-01-29, 13:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Kan tänka mig det. Kompisen hade en farsa som jobbade på Telia och som hade spel på turbo loader. Dock fick inte min kompis ladda spel själv utan man fick alltid fråga hans syrra. Det var omständligt och synd om honom. Tror inte de hade några bra spel för minne inte ett enda bra spel. Men de hade den bruna C64an och den hade väl inte riktigt tillgång till de bättre spelen?
Vi hade vår helvita C64a kvar i bruk mot slutet när butikerna sålde bort lagren skulle jag tro även om jag inte har några minnen av det. Tror vi beställde våra spel via postorder och jag minns de tjocka tidningar med listor på spel i alfabetisk ordning där något enstaka spel fanns med bild i svartvitt och vissa spel stod i fetstil. Vad spelen var billiga på den tiden.

Bruna/grå och vita C64 var samma maskin inuti. Men spelen utvecklades mycket under åren däremellan. Men alla spel som funkade på den vita funkade även på den bruna.
Citera
2022-01-31, 23:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Bruna/grå och vita C64 var samma maskin inuti. Men spelen utvecklades mycket under åren däremellan. Men alla spel som funkade på den vita funkade även på den bruna.

Diffar lite mellan moderkorten, men i princip samma maskin ja.
Citera
2022-03-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldwych
På Stor & Liten kunde man köpa 10-pack med kasettspel för typ en hundring och det var alltid bara ett av spelen som var bra. Minns något skit som hette Train Robber där man skulle springa förbi två hundar och öppna ett kassaskåp, var i princip omöjligt eftersom hundarna var assnabba.

Ja just ja, train robber. Var bara bondflyt när man lyckades cruisa sig förbi hundarna och länsa kassaskåpet kändes det som, och sen undvika att slå huvudet i massa skyltar och tunnlar när man sprang och hoppade på tågtaket. Lyckades fakiskt några gånger, då steg bountyn på wanted-affischen.
Citera
2022-07-01, 13:17
Medlem
Racerbyces avatar
Originalspel fanns där de sålde datorerna, såsom varuhus och butiker för hemelektronik samt vanlig postorder typ Ellos och liknande. Datormagazin och de andra tidningarna hade en hel del annonser för postorderföretag som var nischade på C64 spel och tillbehör, mest känt var HK Electronics, och dessa hade ett mycket större utbud.

Knäckta spel kopierades i regel gratis kompisar emellan. Runt 1988 dök det dock upp en snubbe som kallade sig Jan som sålde knäckta spel mot betalning. Han knäckte inte spel själv men lade till en egen intro med texten "for more games call Jan" och sålde dessa.
Citera
2022-07-02, 09:53
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Originalspel fanns där de sålde datorerna, såsom varuhus och butiker för hemelektronik samt vanlig postorder typ Ellos och liknande. Datormagazin och de andra tidningarna hade en hel del annonser för postorderföretag som var nischade på C64 spel och tillbehör, mest känt var HK Electronics, och dessa hade ett mycket större utbud.

Knäckta spel kopierades i regel gratis kompisar emellan. Runt 1988 dök det dock upp en snubbe som kallade sig Jan som sålde knäckta spel mot betalning. Han knäckte inte spel själv men lade till en egen intro med texten "for more games call Jan" och sålde dessa.

Jan Listerud, som han kallade sig, haffades väl sen? Har för mig om att det var en artikel i Datormagazin om det när det begav sig. Jag köpte själv av honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in