Citat:
Ursprungligen postat av
Hebbemon
Hej
Jag har för det mesta alltid haft insikten med att det alltid är viktigt att ha filosofiska mål och filosofiska drömmar här i livet.
Många vet tex inte skillnaden på vishet och intellekt, för att kunna uppnå faktabaserade sanningar måste du veta hur du ska hantera dessa sanningar. Låt oss säga, jag har inte erfarenheten eller det personlighetsdraget att vara öppensinnad och tänka ut andra perspektiv (detta är ett fiktivt exempel) men när man sen börjar märka subtila saker i vardagen ang om exakt allting, då hjärnan registrerar allt du någonsin sett, gjort allt. Så allting finns registerat men bara associationstekniken som jag iaf har märkt att det, lix en lukt leder till ett minne, en låt tar tillbaka till respektive gång du hörde den under omständigter som kan vart grymma, eller väldigt tragiska.
Detta inlägget kanske framstår flummigt, i all ärlighet är jag lite lite blåbärspåverkad just nu, men de Inge nytt precis hehå. Men tillbaka till huvudmeningen med Inlägget dvs att ha FILOSOFISKA MÅL
Mitt mål är då att kunna uppnå lycka, trots att jag VET att det inte går att uppnå konstant lycka för tror ingen kan det oavsett position i livet. Men jag vet att efter jag läste boken. Att välja lycka (glädje) av Kay pollak välte min värld med hur mkt sanning det ligger i allting som står i boken, du är den som har kontroll över din gärna, så indirekt kan du kontrollera hur du mår. Dem som läst den fattar direkt, men dem som inte gjortÄ S
Hur definierar du ett "filosofiskt mål"?
Är det exempelvis att ha läst Kants samlade verk eller något annat?