2021-08-18, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffslusk
Jag tänkte ta ett par Brembo skivor, men det skiljde enbart några hundringar mot de jag köpte. Plus Brembo skivorna var borrade skitfult i jämförelse - så därför körde jag med RIDEX.

Jag vet att Brembo är the shit. Men jag tyckte de verkligen var skitfula till min bil, så jag hoppade över dom.

Nejdu, jag tror inte Brembo skivorna är betydligt bättre än ridex, exakt. Jag tyckte att 200kr mera inte var något fundera dock, för jag vill inte ha rost kring centrum på skivan. Brembo var lackade i mitten och endast därför jag valde dem. Sen tyckte jag det var passade att köra brembo klossar som också var dem billigaste förutom ridex.
Sen är jag sån som alltid tar det näst billigaste BARA för att.
Citera
2021-08-18, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishg33k95
Nejdu, jag tror inte Brembo skivorna är betydligt bättre än ridex, exakt. Jag tyckte att 200kr mera inte var något fundera dock, för jag vill inte ha rost kring centrum på skivan. Brembo var lackade i mitten och endast därför jag valde dem. Sen tyckte jag det var passade att köra brembo klossar som också var dem billigaste förutom ridex.
Sen är jag sån som alltid tar det näst billigaste BARA för att.
Då är vi två. 👌🏻

Jag undviker de billigaste, men tar ofta de näst billigaste. Tror de är minst lika bra som bosch och de andra. De görs förmodligen i samma fabeik i kina! Exempel - hqr alltid kört med borsch torkarblad förut, nu bestääde jag ett par RIDEX. De ser exakt likadan ut, med exakt sammq spänne. Och gummit känns och ser exakt likadant ut…
Citera
2021-08-18, 00:38
Medlem
Citat:
Har just fått hem skivor i från autodoc. Dyra ventilerade och borrade, givetvis beställde jag klossar i samma veva eftersom jag tänker byta allt i ett svep. Men jag oroar mig lite för passning mm.. Jag har en kille som sköter allt, men jag kommer inte byta nu, utan han får göra det i samband med höstservicen om någon månad. Hur har ni andra som beställt skivor i från AutoDoc reagerat? Har de passat era bilar?

Det är ju rejält tung pjäser - dvs inget man lättvindigt skickar tillbaka.

Min helt nya jävla vattenpump av "fina" svenska märket SKF läckte som ett såll!
Så jag hatar skiten Autodoc just nu kan jag säga!

Hoppas du har mer tur..
Citera
2021-08-18, 00:45
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Då är vi två. 👌🏻

Jag undviker de billigaste, men tar ofta de näst billigaste. Tror de är minst lika bra som bosch och de andra. De görs förmodligen i samma fabeik i kina! Exempel - hqr alltid kört med borsch torkarblad förut, nu bestääde jag ett par RIDEX. De ser exakt likadan ut, med exakt sammq spänne. Och gummit känns och ser exakt likadant ut…
Kanske landat på måndagsexemplar men på bromsskivan av billigare eftermarknadsmärke så har jag varit med om att godset varit ojämt, som lett till extremt snabbt slitage efter en period, och vibrationer redan från start. Det var inget skoj.
Citera
2021-08-18, 01:32
Medlem
Ridex är inget jag skulle sätta på min bil. Nu har jag inte personligen kört på ridex bromsbelägg men har utan större ansträngning futtat eld på 8 belägg av billigare-ebay-kvalitet, skulle våga sätta min vänstra pung-kula på att Ridex är ungefär lika kassa och borderline trafikfarliga...

Brembos skivor som är målade på alla ytor utom slitytan är något av det bästa som går att uppbringa på marknaden med skyhögt kol-innehåll som ger hög slitstyrka och hög temperaturtålighet.

Borrade skivor är en ren rice-boy-styling grej. På 70 och 80 talet så var bindmedlen i bromsbelägg inte så heta och man hade på rejsigare applikationer problem med att det bildades en gas-kudde mellan belägg och skiva med väldigt dålig retardationskraft som följd - då borrade man hål i skivan för evakuera gaserna som bildades. I moderna bromsbelägg från dom stora Tier-1-leverantörerna och allt bra eftermarknads så finns inte dessa problem över huvud taget så hålborrat är tämligen meningslöst och förutom mindre termisk massa så skapar hålen en utmärkt grogrund för eventuell sprickbildning.

Slitsade skivor äter bromsbelägg och ger vibrationer vid gatkörning, hör endast hemma i rena raceapplikationer för att minimera glasering av belägg mot varm skiva och där man fullständigt skiter i livslängden på beläggen.

mvh surgubbe
Citera
2021-08-18, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Ridex är inget jag skulle sätta på min bil. Nu har jag inte personligen kört på ridex bromsbelägg men har utan större ansträngning futtat eld på 8 belägg av billigare-ebay-kvalitet, skulle våga sätta min vänstra pung-kula på att Ridex är ungefär lika kassa och borderline trafikfarliga...

Brembos skivor som är målade på alla ytor utom slitytan är något av det bästa som går att uppbringa på marknaden med skyhögt kol-innehåll som ger hög slitstyrka och hög temperaturtålighet.

Borrade skivor är en ren rice-boy-styling grej. På 70 och 80 talet så var bindmedlen i bromsbelägg inte så heta och man hade på rejsigare applikationer problem med att det bildades en gas-kudde mellan belägg och skiva med väldigt dålig retardationskraft som följd - då borrade man hål i skivan för evakuera gaserna som bildades. I moderna bromsbelägg från dom stora Tier-1-leverantörerna och allt bra eftermarknads så finns inte dessa problem över huvud taget så hålborrat är tämligen meningslöst och förutom mindre termisk massa så skapar hålen en utmärkt grogrund för eventuell sprickbildning.

Slitsade skivor äter bromsbelägg och ger vibrationer vid gatkörning, hör endast hemma i rena raceapplikationer för att minimera glasering av belägg mot varm skiva och där man fullständigt skiter i livslängden på beläggen.

mvh surgubbe

Ojdå, trodde inte det kunde vara så stor skillnad. Har dock inte haft det problem du beskriver med slitsade skivor. Men jag kör oftast som en tjuv...
Citera
2021-08-18, 08:50
Bannlyst
Citat:
Du är på ett forum med folk du inte känner, varför vara otrevlig? Du verkar inte ens vara myndig...

Skivor som är borrade har en tendens att spricka kring hålen, det kanske bara om man kör som en tjuv. Men det är ett verkligt problem. Dessutom har borrade skivor knappt ingen prestanda fördel. Det flesta ser faktiskt en negativ påverkan på bromstyrka vid bankörning tex. Men nog inget man ska oro sig över. Det är marginellt. Det är slitsade skrivor man ska ha!
Här är ett exempel: https://external-content.duckduckgo....6pid%3DApi&f=1
Du påstod skivor just från autodoc sprack efter ett par tusen mil… I call bull
Citera
2021-08-18, 09:19
Medlem
Citat:
Jag tänkte ta ett par Brembo skivor, men det skiljde enbart några hundringar mot de jag köpte. Plus Brembo skivorna var borrade skitfult i jämförelse - så därför körde jag med RIDEX.

Jag vet att Brembo är the shit. Men jag tyckte de verkligen var skitfula till min bil, så jag hoppade över dom.
Jag gillar hur du tänker.
Du köper en detalj som många andra ser som en säkerhetsdetalj medan du väljer att köpa den med snyggast design😂
Citera
2021-08-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Du påstod skivor just från autodoc sprack efter ett par tusen mil… I call bull

Det gjorde jag ju inte, är du inte läskunnig heller?
Citera
2021-08-18, 13:50
Bannlyst
Citat:
Det gjorde jag ju inte, är du inte läskunnig heller?
Vilka skivor är det som spricker då? Är det inga specifika då utan alla skivor? Tolkade din text som så att alla skivor från autodoc spricker.
Citera
2021-08-18, 21:41
Medlem
Hej jag beställde skivorna och klossar till min bil v70 06 med rejäla skivor fram 316 mm och båda skivorna hade en skada så det gick inte att montera dit dom. Och sedan var det ett rent helvete att skicka tillbaka dom hade nästan ingen att prata med eftersom jag inte förstod vad hen sa i telefonen.Hädanefter så betalar jag lite extra och köper från Sverige. Getech.se har riktigt fina grejer lite dyr män ändå.
Citera
2021-08-18, 21:49
Medlem
Facades avatar
Ja,jag har beställt massor av delar från Autodoc, däribland skivor och belägg
Det är mindre viktigt om det är från Autodoc eller Mekonomen du har köpt det, det viktiga är vilken tillverkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in