• 1
  • 2
2021-08-17, 21:51
Medlem
Har just fått hem skivor i från autodoc. Dyra ventilerade och borrade, givetvis beställde jag klossar i samma veva eftersom jag tänker byta allt i ett svep. Men jag oroar mig lite för passning mm.. Jag har en kille som sköter allt, men jag kommer inte byta nu, utan han får göra det i samband med höstservicen om någon månad. Hur har ni andra som beställt skivor i från AutoDoc reagerat? Har de passat era bilar?

Det är ju rejält tung pjäser - dvs inget man lättvindigt skickar tillbaka.
Citera
2021-08-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffslusk
Har just fått hem skivor i från autodoc. Dyra ventilerade och borrade, givetvis beställde jag klossar i samma veva eftersom jag tänker byta allt i ett svep. Men jag oroar mig lite för passning mm.. Jag har en kille som sköter allt, men jag kommer inte byta nu, utan han får göra det i samband med höstservicen om någon månad. Hur har ni andra som beställt skivor i från AutoDoc reagerat? Har de passat era bilar?

Inga problem. Bara att byta
Citera
2021-08-17, 22:07
Medlem
link71s avatar
Beställt fler bromsskivor och alltid passat !
Så inga problem.
Citera
2021-08-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Inga problem. Bara att byta

Citat:
Ursprungligen postat av link71
Beställt fler bromsskivor och alltid passat !
Så inga problem.
Låter bra och jag tackar för svaren boys.
Citera
2021-08-17, 22:33
Medlem
Citat:

Beställt till flera bilar, också blivit förvånad utav bmw bakre skivor (brembo skivor) vägde typ 10kg stycket :O
Citera
2021-08-17, 22:45
Medlem
Jag återkommer givetvis i tråden med svar efter allt är monterat och klart när min snubbe har monterat och fixat allt. Det kanske kommer ta några veckor, men jag återkommer.

Så länge kan ni ju svara på trådstarten, dvs, ni som beställt skivor/klossar i från AutoDoc
- vad är era erfarenheter? Särskilt ni som beställt lite dyrare skivor, dvs borrade, och ange gärna vilket märke också. Jag beställde RIDEX vilket brukar vara det "billigaste" de har. Beställde ett par torkarblad också på kul. Har ju inte monterat skivorna eller klossarna än, men efter att synat alla produkter så får jag för mig att det är ett klassiskt fall av -

-samma saker som tillverkas i fabriken som de dyrare sakerna tillverkas i, men med RIDEX stämpel i stället för Bosch eller JapanParts. Osv....

Synpunkter?
Citera
2021-08-17, 22:47
Medlem
Citat:
Jag återkommer givetvis i tråden med svar efter allt är monterat och klart när min snubbe har monterat och fixat allt. Det kanske kommer ta några veckor, men jag återkommer.

Så länge kan ni ju svara på trådstarten, dvs, ni som beställt skivor/klossar i från AutoDoc
- vad är era erfarenheter? Särskilt ni som beställt lite dyrare skivor, dvs borrade, och ange gärna vilket märke också. Jag beställde RIDEX vilket brukar vara det "billigaste" de har. Beställde ett par torkarblad också på kul. Har ju inte monterat skivorna eller klossarna än, men efter att synat alla produkter så får jag för mig att det är ett klassiskt fall av -

-samma saker som tillverkas i fabriken som de dyrare sakerna tillverkas i, men med RIDEX stämpel i stället för Bosch eller JapanParts. Osv....

Synpunkter?

Det funkar väl men det vanligt att det spricker efter ett par tusen mil. Har dock ingen erfarenhet utav RIDEX...endast brembo och zimmerman
Citera
2021-08-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishg33k95
Det funkar väl men det vanligt att det spricker efter ett par tusen mil. Har dock ingen erfarenhet utav RIDEX...endast brembo och zimmerman
Jag tänkte ta ett par Brembo skivor, men det skiljde enbart några hundringar mot de jag köpte. Plus Brembo skivorna var borrade skitfult i jämförelse - så därför körde jag med RIDEX.

Jag vet att Brembo är the shit. Men jag tyckte de verkligen var skitfula till min bil, så jag hoppade över dom.
Citera
2021-08-17, 22:54
"inget man lättvindigt skickar tillbaka"

??
Är herrn möjligtvis handikappad?
Jag frågar enbart eftersom att skicka ett paket brukar inte vara så svårt.
Citera
2021-08-17, 22:55
Medlem
Du behöver inte oroa dig ett skit, man ska vara uppmärksam vid beställning på var bilen är tillverkad dock. Det sitter annat bromssystem på Engelsktillverkade toyotor än på Japantillverkade exempelvis.

Och JA, bromsskivor är jävligt tunga av en anledning. De ska bromsa upp +1500 kg av en bils rörelseenergi till värme. Inte bara en gång utan igen och igen med bibehållen bromsverkan utan att skivorna slår sig eller spricker.
Citera
2021-08-17, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishg33k95
Ett par tusen mil? nej det är inte vanligt att det spricker. Vad ska spricka? Bromsskivorna? Knappast. Du har ingen erfarenhet alls menar du
Citera
2021-08-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Ett par tusen mil? nej det är inte vanligt att det spricker. Vad ska spricka? Bromsskivorna? Knappast. Du har ingen erfarenhet alls menar du

Du är på ett forum med folk du inte känner, varför vara otrevlig? Du verkar inte ens vara myndig...

Skivor som är borrade har en tendens att spricka kring hålen, det kanske bara om man kör som en tjuv. Men det är ett verkligt problem. Dessutom har borrade skivor knappt ingen prestanda fördel. Det flesta ser faktiskt en negativ påverkan på bromstyrka vid bankörning tex. Men nog inget man ska oro sig över. Det är marginellt. Det är slitsade skrivor man ska ha!
Här är ett exempel: https://external-content.duckduckgo....6pid%3DApi&f=1
Senast redigerad av Swedishg33k95 2021-08-18 kl. 00:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in