2021-08-17, 14:38
Medlem
Egmont har nyligen släppt boken Farbror Joakims växelrika liv, som samlar ett antal historier inom ämnet som inte är gjorda av Don Rosa. Någon som har köpt boken och kan ge en innehållsförteckning?
Citera
2021-08-17, 14:41
Avslutad
Konstigt namn de valde. En av de första Kalle Anka Pockets heter det med.
Citera
2021-08-17, 15:00
Medlem
Ja, märkte det när jag sökt. Kanske vald som ett slags "legacy"-namn.
Citera
2021-08-18, 10:17
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Egmont har nyligen släppt boken Farbror Joakims växelrika liv, som samlar ett antal historier inom ämnet som inte är gjorda av Don Rosa. Någon som har köpt boken och kan ge en innehållsförteckning?

Låter ju nästan som en hyllning till Joakim Von Anka.
Dock har man redan Farbror Joakim s Liv i bokhyllan i nyutgåva
Citera
2021-08-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Låter ju nästan som en hyllning till Joakim Von Anka.
Dock har man redan Farbror Joakim s Liv i bokhyllan i nyutgåva

Jo det är en samling med ”alternativa” berättelser från Joakims ungdom från andra skapare än Rosa. Vad jag förstår är det främst från Egmonts egen produktion och inte de långa (och oftast usla) italienska Joakims liv-historierna. Men jag vill veta säkert innan jag beställer.
Citera
2021-08-18, 15:42
Bannlyst
Citat:
Jo det är en samling med ”alternativa” berättelser från Joakims ungdom från andra skapare än Rosa. Vad jag förstår är det främst från Egmonts egen produktion och inte de långa (och oftast usla) italienska Joakims liv-historierna. Men jag vill veta säkert innan jag beställer.

Troligen bara påhittat då?
Citera
2021-08-20, 00:18
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Troligen bara påhittat då?

Dock skulle det vara intressant att se vad som finns i den boken.
Går jag förbi bokhandeln skall jag bläddra lite i den om den finns där.

Eller om Biblioteket har tagit in den
Citera
2021-08-20, 00:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Konstigt namn de valde. En av de första Kalle Anka Pockets heter det med.
Ett återanvänt gammalt skämt som dammades av efter fyrtio år. Och det är ju sant. Joakims liv är ju rikt på växel.

Sedan känns det lite som en money grab (pun mostly intended). Det är ju Barks och Rosa man vill läsa. Gamla äventyr från 70-talets italienska pocketutgivning gör ju inte att kuken står, direkt. Farbror Joakims liv är det kompletta kompendiumet för den som vill lära känna Joakim von Anka. Mer behövs inte. Hellre ge ut en nyutgåva av den istället (för ett rimligt pris) eftersom förstaupplagan är svindyr och nästan omöjlig att hitta och samma gäller för nyutgåvan. Jag har den, fast på engelska som TPB.

Som sagt, ett sätt för förlaget att dra in lite kosing på att reprisera gammal skåpmat i hopp om att nya generationer läsare tillkommit. Det har det inte. Det är fortfarande vi som redan läst allt som läser om det på nytt.
Citera
2021-08-20, 05:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Ett återanvänt gammalt skämt som dammades av efter fyrtio år. Och det är ju sant. Joakims liv är ju rikt på växel.

Sedan känns det lite som en money grab (pun mostly intended). Det är ju Barks och Rosa man vill läsa. Gamla äventyr från 70-talets italienska pocketutgivning gör ju inte att kuken står, direkt. Farbror Joakims liv är det kompletta kompendiumet för den som vill lära känna Joakim von Anka. Mer behövs inte. Hellre ge ut en nyutgåva av den istället (för ett rimligt pris) eftersom förstaupplagan är svindyr och nästan omöjlig att hitta och samma gäller för nyutgåvan. Jag har den, fast på engelska som TPB.

Det finns ju en ny billighetsutgåva av Farbror Joakims liv för ett par hundringar.

Jag tycker Egmont ska tänka i lite nya banor och ge ut t.ex. Paul Murrys serier med Musse Pigg.
Citera
2021-08-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg

Som sagt, ett sätt för förlaget att dra in lite kosing på att reprisera gammal skåpmat i hopp om att nya generationer läsare tillkommit. Det har det inte. Det är fortfarande vi som redan läst allt som läser om det på nytt.

Det har gjorts många underhållande (icke-italienska) historier om Joakims ungdom, det är därför jag vill veta vad boken innehåller, så att det inte bara är italienskt mög. Helst skulle jag vilja se att Midthuns Kampen om jula och Jul på hjul äntligen fick en svensk publicering.
Citera
2021-08-20, 21:50
Avslutad
Citat:
Det har gjorts många underhållande (icke-italienska) historier om Joakims ungdom, det är därför jag vill veta vad boken innehåller, så att det inte bara är italienskt mög. Helst skulle jag vilja se att Midthuns Kampen om jula och Jul på hjul äntligen fick en svensk publicering.
Efter att ha läst på lite om boken av eget intresse så sluter jag mig till att det mest är mög. En money grab som rider på föregående succé.
" - Jaså, du tycker om horan bystiga Lisa? Ja, hon är bra men många andra har sin egen tagning på sex. Här presenteras tandlösa Inger. Det blir en spännande kontrast. En annan vinkel än den vanliga. 201 kr på Adlibris."

Typ så. Man har skrapat i tunnan för att få ihop en ny hårdpärm.

Jag hade väntat. Köp inte online. Besök en av våra kvarvarande seriebutiker i landet och be om att få bläddra i ett ex. Alla handlare med självaktning kommer att låta dig få öppna en plastficka och titta på innehållsförteckningen.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2021-08-20 kl. 21:53.
Citera
2021-09-01, 10:47
Medlem
Kan följa upp med att jag hittade innehållsförteckningen på NAFS(k)s facebook-sida och att det ledde till ett inköp. Tycker det är en trevlig blandning av serier av tecknare som Strobl, Verhagen, Vicar och Midthun med flera. Rätt bra blandning av ålder på serierna, även om nyare dominerar. Även en del som aldrig publicerats i Sverige tidigare, exempelvis Midthuns längre serier vilket var huvudorsaken till mitt köp. Helt klart nöjd och rekommenderar varmt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in