Jag har ingen stor erfarenhet av cevapcici mer än det som säljs i Malmö. Jag köper oftast på Bosniska Köket, Norra Grängesbergsgatan.
Jag tycker det smakar riktigt bra! Jag har mer och mer börjat lämna cevapcici och gått över till Pljeskavica som BK säljer. Är typ som en cevapcici fast med en stor köttfärsbiff istället för flera små "järpar".
Vad är det dom serverar som kajmak egentligen? Smakar riktigt gott!
Traditionellt sett är det ju typ någon sur/jäst grädde och jag har svårt att tänka mig det är vad dom säljer. Kan det typ vara creme fraise med en dutt vitlök kanske?
Jag äter dem med ris, rå lök, stark ajvar gräddfil och tomat. Gott men om det är rätt tillbehör vet jag inte då jag inte är jugge.
Juggen som i slutet av förra århundradet hade en restaurang där jag bor serverade cevapcici med potatismos, ajvar, rå lök och gräddfil. Gissar att det var svårare att få tag på kajmak då? Smetana skulle säkert funka utmärkt också för den delen.
Ajvar , föredrar märket som heter podravka .
Dijon senap är också väldigt gott till cevapccici .
Jag brukar också köpa brajlovic märket fast på 700 grams påsar , dom gör även en god med träpinnar igenom som man kan lägga på grillen enklare .
Lepina bröd brukar också finnas i frysdisken på Willys , jag brukar skära upp ett lepina bröd och lägga i en blandning av ajvar med uppstekt sparris och majonnäs , sen i med några cevapccici .
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!