2021-08-16, 14:01
Medlem
Tinkertoys avatar
Hej!

Jag sitter och försöker göra en budget i Excel för att bättre förstå vilka utgifter jag har. Det är ju inte så svårt i teorin, men ganska jobbigt med alla detaljer. Till exempel är det ganska mycket jobb om jag ska ta reda på hur mycket jag lägger (lagt i år) på bensin till bilen, eller mat i affären utan att manuellt gå igenom alla kontoutdrag.

Tänker att det borde finnas ett bättre sätt att automatiskt hålla kolla på det och sammanfatta. Jag har Swedbank och handlar det mesta med ett OKQ8 VISA-kort. Har inte sett att de erbjuder något smartare sätt.

Någon som har erfarenhet av om det finns något bra system? Jag kan byta bank, betalkort och installera någon app så klart.
Citera
2021-08-16, 14:09
Medlem
Kan man inte koppla ihop Tink med de flesta banker? Som ordnar sammanställningar åt en (om detta finns kvar, provade det för något år sedan).
Citera
2021-08-16, 14:15
Medlem
Jag har danske bank. Där sköter det sig självt och känner av vad man handlat.
Ibland står det ett frågetecken då kan man lägga in det själv.
Citera
2021-08-16, 14:45
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinkertoy
Hej!

Jag sitter och försöker göra en budget i Excel för att bättre förstå vilka utgifter jag har. Det är ju inte så svårt i teorin, men ganska jobbigt med alla detaljer. Till exempel är det ganska mycket jobb om jag ska ta reda på hur mycket jag lägger (lagt i år) på bensin till bilen, eller mat i affären utan att manuellt gå igenom alla kontoutdrag.

Tänker att det borde finnas ett bättre sätt att automatiskt hålla kolla på det och sammanfatta. Jag har Swedbank och handlar det mesta med ett OKQ8 VISA-kort. Har inte sett att de erbjuder något smartare sätt.

Någon som har erfarenhet av om det finns något bra system? Jag kan byta bank, betalkort och installera någon app så klart.
Har också Swedbank och där har de en "Utgiftskollen" som håller koll på och kategoriserar alla inköp du gör med kortet. Så börja kolla där eftersom du redan har Swedbank.
Citera
2021-08-16, 15:11
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej!

Använd bensin kort och Ica kortet till mat då har du stenkoll på dom utgifterna.
Citera
2021-08-16, 18:21
Medlem
EEJos avatar
Jag har ett konto till regelbundna och större utgifter (hyra, elräkningar, etc.), och när jag gör en utbetalning från det kontot skriver jag som anteckning till mig själv (kan man göra när man genomför överföringen) vad det är jag betalat.

Sen har jag ett mindre konto för oregelbundna utgifter (mat, böcker/underhållning, kläder, etc.). Till det använder jag en app som heter fudget. Den är inte automatiskt ansluten till kontot, utan jag får själv gå in och skriva in varje utgift (summa, vad det är och datum).

Sen har jag också ett sparkonto (buffert) och ISK, men de rör jag inte.
Citera
2021-08-16, 18:52
Medlem
GnuCash rekommenderas om du vill ha koll på allt. Tar lite tid att sätta sig in i det, men har ett fint rapportsystem.
Citera
2021-08-19, 09:53
Medlem
Tinkertoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Använd bensin kort och Ica kortet till mat då har du stenkoll på dom utgifterna.
Du menar OKQ8-kort för bensin och ICA kort till mat?
Nu har jag inget ICA kort, är bara medlem. Men det är ingen dum idé kanske att några olika kort för olika saker, till exempel ett för allt till bilen, och ett för mat och förbrukningsgrejer (tvål, schampoo och sånt).

Om det är ett kreditkort som man får en faktura varje månad så kan man ju spara den lätt och lägga in beloppet i excel.
Citera
2021-08-19, 09:54
Medlem
Tinkertoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Har också Swedbank och där har de en "Utgiftskollen" som håller koll på och kategoriserar alla inköp du gör med kortet. Så börja kolla där eftersom du redan har Swedbank.
Ska kolla upp det, tack för tipset!
Citera
2021-08-21, 23:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Du menar OKQ8-kort för bensin och ICA kort till mat?
Nu har jag inget ICA kort, är bara medlem. Men det är ingen dum idé kanske att några olika kort för olika saker, till exempel ett för allt till bilen, och ett för mat och förbrukningsgrejer (tvål, schampoo och sånt).

Om det är ett kreditkort som man får en faktura varje månad så kan man ju spara den lätt och lägga in beloppet i excel.

Jag skaffade tank kortet för att det skulle bli lättare om jag skulle bli kollad av skatteverket då jag gör avdrag för till och från arbetet. Använder bara den bilen för pendling till och från jobbet och använder bara tank kortet till den bilen så blir jag kollad så är det lätt att få ihop siffrorna😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in