2021-08-16, 00:02
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Jag har ett relativt fullspäckat bibliotek med både klassiker och moderna bästsäljare. Problemet för mig är att jag jämt har "bättre saker för mig". Jag är familjefar, jobbar 50-60 timmar i veckan, och försöker hålla kroppen i trim. När jag har en halvtimme över tillbringar jag den på 4chan och Flashback för att skriva av mig frustrationer.
Hur gör ni för att faktiskt prioritera och tillbringa fritiden med att läsa böcker? När jag väl läser böcker så går det som på räls, men det var många år sedan nu som jag faktiskt läste en bok pärm till pärm.
Citera
2021-08-16, 00:05
Moderator
Maviels avatar
Jag älskar att läsa. Läser på kvällen en stund innan jag lägger mig. Försöker att ta mig tid då och då. Också mkt omkring mig.
Citera
2021-08-16, 00:14
Medlem
Stenballes avatar
"Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ."

Har långa arbetsveckor och stor familj, så jag läser tyvärr inte så mycket som jag skulle vilja, men någon timme här och där fungerar för mig.
Dessutom skriver jag en del själv, så att "läsa på" prioriteras lite då det blir en del av "jobbet".
Citera
2021-08-16, 00:14
Medlem
skilletgrays avatar
När man snittar 10-12h per dag så blir det ganska svårt att få plats med läsning. Hade rekommenderat ljudböcker. Man har alltid en timme här och där som kan bli ämnad för detta syfte.

Skaffa en ipod eller mp3-spelare. Dra ned en ljudbok och lyssna på när du har tid. Har denna mp3-spelare på dig så kan du bara börja spela när du har tid.
Citera
2021-08-16, 00:27
Avslutad
Om du är ute efter att läsa mer får du väl bara prioritera det framför Flashback/4chan.
Jag vaknar tidigt på morgonen och läser innan jag börjar dagen. Sen avslutar jag dagen på samma sätt.

(Off topic) du är för gammal för att hänga på 4chan.
Citera
2021-08-16, 01:01
Medlem
Efter barnen somnar runt kl 20 så sätter jag mig och läser 2 timmar innan läggdags i vanliga fall.
Tycker det är roligare än att glo på tv.
Citera
2021-08-16, 01:05
Medlem
deLuzes avatar
Enkelt, jag använder dygnets 25:e timme på att läsa. Seriöst, jag är också familjefar och läser hela tiden. Prioritera
Citera
2021-08-16, 02:20
Medlem
neuron-drones avatar
Kroppen vill göra det minst ansträngande och få roligt nu. Därför fastnar man framför Youtube fast man inte får något för sin stackars själ.

Att läsa en bok kräver att man inte bara matas med dopamin. Man måste kämpa lite. Men det är värt det. Det bästa är att ha en lässtol hemma där man inte har tillgång till data. Eller att man tar med sig kaffe ut när det är sommar och sätter sig och läser.

Distraktionerna måste bort.

Satt du i isolering skulle du glatt läsa alla böcker.

Sedan ska man börja lätt. Inte med det svåraste. Har man fastnat helt råder jag ungdomsböcker. Det finns massa bra. Eller en fångande deckare. Eller kanske en skräckis.

När man övat upp läsningen och man fattat att dopaminet kommer men lite efteråt, då kan man läsa vad som helst.

Och glöm inte, det finns ingen fin litteratur. Man gillar det man gillar. Jag läser både ungdomsböcker och sk svåra böcker med samma behållning.
Citera
2021-08-16, 02:22
Medlem
neuron-drones avatar
När man har mycket att göra hänger det på två saker. Om man kan göra två saker samtidigt. Läsa en bok och koka potatis utan att elda köket.

Sedan hur snabbt man byter fokus. Om det känns OK att sitta på tunnelbanan och läsa och sedan kastas ut i världen eller om man mer är så att man behöver landa mellan varven.
Citera
2021-08-16, 03:58
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jobba mindre? Spendera mindre tid på FB och 4chan. Du kan börja med att läsa ca 30min/dagen. Det är bättre än inget.
Citera
2021-08-16, 06:48
Medlem
Germanofils avatar
Läste en tysk artikel nyligen forskare förklarade hur läsprocessen i hjärnan vid läsning av böcker skiljer sig från läsning av kortare digitala texter. Allt fler människor vänjer om sina gärnor till att "scanna" information istället för att läsa "djupt".

Om du inte läst en bok på flera år kan det ta lite tid innan din hjärna vänjer sig vid den typen av läsning. Som flera redan rekommenderat så är det oftast skönt att läsa en bok de sista 30-60 minuterna på kvällen innan man går till sängs. Mobilen ska inte vara inom räckhåll.
Citera
2021-08-16, 06:54
Bannlyst
att inte vilja läsa skönlitteratur kan vara ett gott tecken. och att inte finna tid över för det kanske ett ännu bättre tecken! under skoltiden hade jag för vana att bara skumläsa random sida under lektionerna när sådant var på tapeten. sen sista sidan också, så gjorde jag en recension på det. funkade väl hyffsat, iaf skriftliga redovisningar..

i vuxen ålder läser jag än mindre sådant faktiskt, men desto mer bibeln och nästan allt som jag kommer i kontakt med och som det står om Jesus/Frälsningen/Guds Ord. tom läst koranen och övrig islamisk gegga en del, i klass med fantomen och pippi långstrump.

det senaste har jag förvisso inte läst bibeln varje dag precis, men ett litet steg i taget åt rätt riktning får det bli iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in