2021-08-16, 14:54
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Kroppen vill göra det minst ansträngande och få roligt nu. Därför fastnar man framför Youtube fast man inte får något för sin stackars själ.

Att läsa en bok kräver att man inte bara matas med dopamin. Man måste kämpa lite. Men det är värt det. Det bästa är att ha en lässtol hemma där man inte har tillgång till data. Eller att man tar med sig kaffe ut när det är sommar och sätter sig och läser.

Distraktionerna måste bort.

Så bra inlägg. Ett av de bästa jag läst på Flashback.

Jag brukade läsa 'hela tiden', men har märkt på senare år att jag istället för att läsa spenderar en massa tid på YouTube och annat som inte ger mig så mycket som läsandet gjorde.

På sommaren fungerar det rätt okej eftersom jag tycker om att sitta/ligga och läsa i trädgården, men resten av året ...

Jag tror absolut på att fixa en bra läsplats/läshörna där man inte blir distraherad av digitala medier hela tiden. Detta är ett projekt jag tar tag i nu!

Jag saknar att försjunka i en bok. Det ger så mycket mer än de korta kickar exempelvis ett YouTube-klipp ger.
Citera
2021-08-16, 16:45
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Kroppen vill göra det minst ansträngande och få roligt nu. Därför fastnar man framför Youtube fast man inte får något för sin stackars själ.

Att läsa en bok kräver att man inte bara matas med dopamin. Man måste kämpa lite. Men det är värt det. Det bästa är att ha en lässtol hemma där man inte har tillgång till data. Eller att man tar med sig kaffe ut när det är sommar och sätter sig och läser.

Distraktionerna måste bort.

Satt du i isolering skulle du glatt läsa alla böcker.

Sedan ska man börja lätt. Inte med det svåraste. Har man fastnat helt råder jag ungdomsböcker. Det finns massa bra. Eller en fångande deckare. Eller kanske en skräckis.

När man övat upp läsningen och man fattat att dopaminet kommer men lite efteråt, då kan man läsa vad som helst.

Och glöm inte, det finns ingen fin litteratur. Man gillar det man gillar. Jag läser både ungdomsböcker och sk svåra böcker med samma behållning.
Du har många bra poänger här! Att ta upp en bok är lite av ett commitment, som att välja en långfilm över en kort 20 minuters sitcom. När man väl kommit in i en bra bok är det nästan som en längtan att få dyka in i historian igen så fort man kan så det är lättare att läsa vidare i en bok än att börja med en ny, tycker jag.
Jag läser gärna men bästa läsningen är långa ensamma dagar på semestern.
Citat:
När man har mycket att göra hänger det på två saker. Om man kan göra två saker samtidigt. Läsa en bok och koka potatis utan att elda köket.

Sedan hur snabbt man byter fokus. Om det känns OK att sitta på tunnelbanan och läsa och sedan kastas ut i världen eller om man mer är så att man behöver landa mellan varven.
Jag älskar pappersböcker och att läsa själv men nu när jag har mindre tid tycker jag att ljudböcker duger när man städar eller gymmar, tex. Det ger inte samma upplevelse eller avkoppling som att läsa en bok men det är ett trevligt sätt att få till sig lite annat än podcasts.
Citera
2021-08-16, 16:56
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag älskar pappersböcker och att läsa själv men nu när jag har mindre tid tycker jag att ljudböcker duger när man städar eller gymmar, tex. Det ger inte samma upplevelse eller avkoppling som att läsa en bok men det är ett trevligt sätt att få till sig lite annat än podcasts.

Pappersböcker är bäst. Meeen jag läser fler ljudböcker. Framförallt en snutt på kvällen om jag vet med mig att jag kommer ha svårt att somna.

En gång ville jag läsa samma stycke igen i en pappersbok och undrade var sökmotorn var. Då är man dataskadad.
Citera
2021-08-18, 08:47
Medlem
Bikefits avatar
Böcker är bra att läsa för att då sitter jag ner och vilar en stund
Citera
2021-08-18, 10:49
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Att läsa böcker är för hjärnan vad gym- och konditionsträning är för kroppen. Det kan vara svårt att komma igång om man är ovan, men väldigt belönande när man väl gör det.
När jag läste som mest läste jag en handfull böcker i veckan, nu blir det en eller två böcker i veckan. Hittar man absolut ingen tid att läsa en stund varje dag så kan man låna en sömntimme för att läsa, man somnar gott efter en stund med en bok.
Jag har provat ljudböcker, men det funkar inte för mig. Jag retar mig nästan alltid på hur inläsaren läser/talar, och framförallt går det alldeles för långsamt. En bok som i ljudboksformat tar tio timmar läser jag på två timmar.
Citera
2021-08-18, 17:20
Avslutad
Jag har också ”mycket omkring mig” som någon uttryckte det. Men jag klarar inte att avstå från läsandet. Tid går alltid att skrapa ihop här och där om man verkligen vill läsa. Problemet är snarare energin — oftast är man egentligen för trött när det blir tid över.

Om jag inte vore en sådan nattuggla skulle jag gå upp på morgonen och läsa då.
Citera
2021-08-20, 14:38
Bannlyst
"TRYCKTA SKRIFTER
En härlig dikt förgyller en minut.
En god roman tar alltför tidigt slut.
Ett ståtligt drama varar väl en vecka.
En enda kokbok räcker livet ut."

Alf Henrikson
Citera
2021-08-20, 14:57
Medlem
Ljudböcker är det enda . Jag läste skitmycket när jag var yngre. Men jag har svårt att hålla fokus eftersom jag är för tankspridd numera. Lättare med en ljudbok i bakgrunden.
Citera
2021-08-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Jag är familjefar, jobbar 50-60 timmar i veckan [...] När jag har en halvtimme över tillbringar jag den på 4chan och Flashback för att skriva av mig frustrationer.

Citera
2021-08-20, 20:15
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Haha, lika bra att vara ärlig
Citera
2021-08-22, 09:54
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Jag har ett relativt fullspäckat bibliotek med både klassiker och moderna bästsäljare. Problemet för mig är att jag jämt har "bättre saker för mig". Jag är familjefar, jobbar 50-60 timmar i veckan, och försöker hålla kroppen i trim. När jag har en halvtimme över tillbringar jag den på 4chan och Flashback för att skriva av mig frustrationer.
Hur gör ni för att faktiskt prioritera och tillbringa fritiden med att läsa böcker? När jag väl läser böcker så går det som på räls, men det var många år sedan nu som jag faktiskt läste en bok pärm till pärm.

Prioriteringar!

För några år sedan köpte jag mycket böcker men läste relativt få av dem. Men jag bestämde mig helt enkelt för att göra läsningen till en prioritet. Jag kunde visserligen under lång tid lyssna på ljudböcker på jobbet vilket fungerade ok men när jag bytte jobb gick det inte längre. Dock utnyttjar jag resan dit för att läsa. Det tar ca 40 minuter dörr till dörr och jag kan få in ungefär 30 minuter läsning i den ramen. Det blir minst 60 minuter varje vardag. Jag har under några år lagt bort mobilen. Jag bär den t.ex. inte i fickan längre utan den ligger i väskan och utan uppkoppling. Det finns heller inga spel som kan ta tid (men inte ge något tillbaka).

Väl hemma har jag en lugnare situation än du (låter det som) men det gäller att prioritera här också. Jag har aldrig sett mycket film men har bitvis fastnat i serier. Men med åren inser jag att det oftast inte är värt det (särskilt inte om det är fler än 2 säsonger). Jag börjar helt enkelt sällan se serier längre och vips sparar man många timmar.

Jag brukar också spendera stora delar av längre ledigheter med att läsa. Jag åker inte till stranden och badar - jag sätter mig ute med en god bok.
Citera
2021-08-22, 16:47
Medlem
Om man har svårt att inleda en läsning, så kan man meditera lite och tänka på att man snart ska läsa en timmer eller två. Hur lång tid man behöver meditera över läsningen beror ju på vem man är och hur man har det. Man kan lyssna på skön musik, sitta på avstånd från andra som kan störa som man också kan be om en timmes tid för läsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in