2021-08-15, 23:22
Medlem
JEGS76s avatar
Lyssnar/tittar/följer en rad olika youtube-profiler inom finans, trading, crypto mm mm. Alla är på engelska. Jag bara undrar, även om det är mycket fokus på USA och NORD-amerikanska förhållningssätt till kryptovalutor, kan vi som Europeer / Svenskar tolka det på samma sätt som en amerikan? Regler, skatter, banker.... det funkar ju på snarlika sätt i västvärlden, några länder är lite mer positivt inställda till krypto och några är lite mindre. Jag efterlyser egentligen ingen svensktalande vlog på youtube på ämnet men är bara lite fundersam om jag kan föreställa mig att "jag bor i USA" trots att man bor i Sverige? (gick visserligen på College i Georgia efter gymnasiet men det är en annan femma)

Är det någon öht som förstår min underliga fundering som inte ens är ett problem, bara en reflektion/undran.

Alltså... Finns det någon här i Sverige som gör liknande analyser som tex Scott Melker eller Tom Heavey; två informativa killar med helt olika uttryck?
Citera
2021-08-15, 23:36
Medlem
Jag förstår din fundering, och tyvärr är det korrekt att saker som skatter inte fungerar likadant. Det är i princip så olikt det kan bli. För att bara snudda vid skatteexemplet:
* Sverige separar din inkomst via kapital och inkomst via tjänst. Detta beror på att svensk stat ska kunna styra marknadens kapitalflöden. Dvs när en amerikan via sidoverksamhet betalar X% skatt så har man räknat ihop inkomstslagen.
* Svensk stat kommer att ge dig regler med retroaktiv verkan, många år bakåt. D.v.s. som du säkert vet så har staten idag ingen vidare koll på hur det här ska hanteras, och i Sverige kommer staten hitta på någonting som sedan kommer att gälla retroaktivt. Detta är förbjudet i USA. Den absolut största fällan att vara uppmärksam på i det svenska systemet är alltså förbjuden i USA.

Krasst blir situationerna upp och ned-vända. Det finns saker att vara vaksam på vad gäller skatter i både USA och i Sverige, men det är helt olika typer av saker.

Liknande gäller och kommer gälla andra regler, vilket även innefattar banker. Sverige och USA fungerar i princip diametralt olika. Amerikansk stats fundamentala syfte är att stödja marknaden. Svensk stats fundamentala syfte är att styra marknaden. I båda systemen kan du hamna i kläm, men på helt olika sätt.

Jag har tyvärr ingen bra källa. Faktum är att det kanske inte finns riktigt bra källor, åtminstone vad gäller skatter. Anledningen är alltså att Sverige agerar retroaktivt, med staten som ledare istället för marknaden som ledare (och i detta område ligger marknaden alltid många år före staten). Och ingen kan vara expert på regler som inte finns ännu. Vad du kan hitta och som jag hittat ibland (men saknar tyvärr länk) är personer med rätt bakgrund som är bra på att spekulera om vad de tror kommer att gälla.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-08-15 kl. 23:39.
Citera
2021-08-17, 14:57
Medlem
Jag vet inte om folk räknar honom som svensk men Ivan on Tech måste ju vara svensk medborgare med tanke på att han är uppvuxen och bor i Sverige men hans content är på engelska och riktar sig mot en internationell publik. Du kanske tänker mer på någon som pratar svenska och som riktar sig till svenskar?
Citera
2021-08-17, 15:11
Avslutad
Carl the Moon är väl svensk också, eller har jag fått det om bakfoten? Han pratar mkt om TA, främst Bitcoin och Etherem. Dock pratar han engelska precis som Ivan.
Citera
2021-08-17, 17:28
Medlem
JEGS76s avatar
Ja, det spelar ingen roll om det är på engelska eller svenska. Helst inte tyska bara... Skulle vara intressant att höra en expert uttala sig som har ett svenskt/nordiskt perspektiv på krypto/bitcoin-marknaden. Hur framtiden kan komma att se ut. Det är ju precis som nämns här ovan en del fundamentala skillnader i tex skattesystem mellan olika länder.
Det jag egentligen funderar över är om jag som svensk kan resonera på ett liknande sätt som en tysk, britt, amerikan eller japan när det gäller detta ämne. Kommer det skilja sig åt länder emellan framöver eller är det HELT irrelevant eftersom det just precis är en decentraliserad tillgång? I så fall fortsätter jag lugnt att följa analytikerna som redan är på min prenummerationslista. De publicerar ju nya avsnitt lika ofta som jag själv byter kalsonger. Varje dag alltså.
Edit. Tack för de namn här ovan, jag kollar upp dem.
Senast redigerad av JEGS76 2021-08-17 kl. 17:29. Anledning: Komplettering
Citera
2021-08-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Lyssnar/tittar/följer en rad olika youtube-profiler inom finans, trading, crypto mm mm. Alla är på engelska. Jag bara undrar, även om det är mycket fokus på USA och NORD-amerikanska förhållningssätt till kryptovalutor, kan vi som Europeer / Svenskar tolka det på samma sätt som en amerikan? Regler, skatter, banker.... det funkar ju på snarlika sätt i västvärlden, några länder är lite mer positivt inställda till krypto och några är lite mindre. Jag efterlyser egentligen ingen svensktalande vlog på youtube på ämnet men är bara lite fundersam om jag kan föreställa mig att "jag bor i USA" trots att man bor i Sverige? (gick visserligen på College i Georgia efter gymnasiet men det är en annan femma)

Är det någon öht som förstår min underliga fundering som inte ens är ett problem, bara en reflektion/undran.

Alltså... Finns det någon här i Sverige som gör liknande analyser som tex Scott Melker eller Tom Heavey; två informativa killar med helt olika uttryck?

Ingen. Dem är alla okunniga. Ifall du inte klarar av att läsa hundratals diverse data med opartiska signaler så är du inte tillräckligt sophistikerad för att kunna bli rik. Att du ens tror att någon slumpmässig podare har något sunt att säga intyder bara på att du är en slagpåse istället för boxnings-handske.
Citera
2021-08-17, 23:03
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assimov3629
Ingen. Dem är alla okunniga. Ifall du inte klarar av att läsa hundratals diverse data med opartiska signaler så är du inte tillräckligt sophistikerad för att kunna bli rik. Att du ens tror att någon slumpmässig podare har något sunt att säga intyder bara på att du är en slagpåse istället för boxnings-handske.

Tack, dina fem första ord är ett tillräckligt bra svar för att göra mig nöjd.
Sen börjar du babbla en massa. Sa jag att jag inte förstod? Det gör jag. Men det verkar som om du missade min undran. Ja, jag håller med om att det var nog lite svårt för vissa. Jag försökte dock förtydliga för er som jag misstänkte skulle skjuta över. Alltså, behöver jag ens bry mig om att det är så stort fokus på nordamerikanska marknaden och total avsaknad av den svenska när det gäller analyser online? Jag försöker bara fördriva tiden i bilen genom att lyssna på diverse folk som pratar om Bitcoin. Jag kan inte sitta bakom ratten och läsa Di, Forbes och alla Bitcoinmagasin på tex Readly. Jag får allt lyssna på poddar och youtube. Vad annars kan man lyssna på?
Rik.... vad är rik? Jag samlar på Hermesprylar och KLMs små Delft hus-flaskor med rom i som man inte får när man flyger Ekonomi... Jag har så jag klarar mig. Vi kör bara tyska bilar i familjen. Är dock sen på bollen när det gäller krypto; gick in 11 januari 2021 kl 11.00 så jag ligger på plus... Försöker bara snappa upp tips här på FB men vissa har attitydproblem helt i onödan. Du ska dock ha cred för din liknelse, den var bra. Lånar den till ett annat tillfälle.
Citera
2021-08-18, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Tack, dina fem första ord är ett tillräckligt bra svar för att göra mig nöjd.
Sen börjar du babbla en massa. Sa jag att jag inte förstod? Det gör jag. Men det verkar som om du missade min undran. Ja, jag håller med om att det var nog lite svårt för vissa. Jag försökte dock förtydliga för er som jag misstänkte skulle skjuta över. Alltså, behöver jag ens bry mig om att det är så stort fokus på nordamerikanska marknaden och total avsaknad av den svenska när det gäller analyser online? Jag försöker bara fördriva tiden i bilen genom att lyssna på diverse folk som pratar om Bitcoin. Jag kan inte sitta bakom ratten och läsa Di, Forbes och alla Bitcoinmagasin på tex Readly. Jag får allt lyssna på poddar och youtube. Vad annars kan man lyssna på?
Rik.... vad är rik? Jag samlar på Hermesprylar och KLMs små Delft hus-flaskor med rom i som man inte får när man flyger Ekonomi... Jag har så jag klarar mig. Vi kör bara tyska bilar i familjen. Är dock sen på bollen när det gäller krypto; gick in 11 januari 2021 kl 11.00 så jag ligger på plus... Försöker bara snappa upp tips här på FB men vissa har attitydproblem helt i onödan. Du ska dock ha cred för din liknelse, den var bra. Lånar den till ett annat tillfälle.

Ifall dessa podare hade något bra att säga som kunde tjäna pengar, så hade dem själva applicerat den informationen i sina egna liv. Podare har istället ett incitament att få får som dig att lyssna så länge som möjligt. Dem tjänar inga pengar på att du får information med bra kvalitet.

Att du är engagerad är deras inkomst, dvs så har dem mer incitament att fördriva tid med värdelös information som till exempel vem Satoshi Nakamoto verkligen är. Det kanske känns intressant i nuet men det är ingen information som du kan applicera i längden. Får-mentalitet med andra ord.
Citera
2021-08-18, 13:43
Medlem
SvenskHODLers avatar
Ingen. De som nämnts, Ivan on Tech och Carl Moon osv är riktiga scammers bara. De tjänar enormt på att shilla alla möjliga shitcoins och pyramidspel eller övertygar folk att det går tjäna pengar på leveraged trading vilket såklart majoriteten förlorar på.

Knut Svanholm är värd att lyssna på kanske. Han var just med i What Bitcoin Did https://www.youtube.com/watch?v=_b9lxVZvyAg

Sen har du Bitcoinpodden https://anchor.fm/bitcoinpodden
Konsensuspodden https://www.youtube.com/channel/UCF99bszlX-u5hNlNWKtaJMw
Citera
2021-08-18, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Ingen. De som nämnts, Ivan on Tech och Carl Moon osv är riktiga scammers bara. De tjänar enormt på att shilla alla möjliga shitcoins och pyramidspel eller övertygar folk att det går tjäna pengar på leveraged trading vilket såklart majoriteten förlorar på.

Knut Svanholm är värd att lyssna på kanske. Han var just med i What Bitcoin Did https://www.youtube.com/watch?v=_b9lxVZvyAg

Sen har du Bitcoinpodden https://anchor.fm/bitcoinpodden
Konsensuspodden https://www.youtube.com/channel/UCF99bszlX-u5hNlNWKtaJMw

Hur ställer du dig till Ethereum nuförtiden?
Iom DeFI bubblan det senaste 12-18 månaderna, så har jag svängt från att vara Bitcoin maxi, och lämnar nu dörren öppen för att Ethereum (och annat) kan lösa världsliga problem där.

Med tanke på ditt svar ovan, så antar jag att du inte tror på DeFi?
Citera
2021-08-18, 14:18
Medlem
Dennis sahlström verkar inte längre skriva för trijo news.
Har setts hans analyser många gånger och det har varit helt åt helvette.

Minns förra sommaren när han skrev att han tvekade att bitcoin skulle ta sig över 10k usd närmsta tiden.
Pga corona skulle visst läget va helt annorlunda oc bitcoin skulle gå ner till 5k usd igen,

Ingen tanke på halveringen som just varit...
Citera
2021-08-18, 14:34
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Hur ställer du dig till Ethereum nuförtiden?
Iom DeFI bubblan det senaste 12-18 månaderna, så har jag svängt från att vara Bitcoin maxi, och lämnar nu dörren öppen för att Ethereum (och annat) kan lösa världsliga problem där.

Med tanke på ditt svar ovan, så antar jag att du inte tror på DeFi?
Nej, jag ogillar och ser inget värde i Ethereum. Jag kan ta tid att skriva ett längre inlägg om varför.

Men tills dess. Kan du räkna upp vilka världsliga problem som Ethereum kan lösa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in