2021-08-15, 20:15
Medlem
Alezandaars avatar
Ska köpa en dator till min syrra. Hon vill ha en som är bra att sitta och skriva på då hon ska skriva typ romaner eller nåt sånt. Vill kunna bära den med sig enkelt på caféer och andra platser. Så inte för liten för ska va sköna tangenter på men samtidigt inte för stor för att bära runt med.
Sen vet jag inte vad man behöver i en dator som hobbyförfattare?? Så berätta gärna om ni har koll! Vad är den ultimata författardatorn enligt er kunniga?
Citera
2021-08-15, 20:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Ska köpa en dator till min syrra. Hon vill ha en som är bra att sitta och skriva på då hon ska skriva typ romaner eller nåt sånt. Vill kunna bära den med sig enkelt på caféer och andra platser. Så inte för liten för ska va sköna tangenter på men samtidigt inte för stor för att bära runt med.
Sen vet jag inte vad man behöver i en dator som hobbyförfattare?? Så berätta gärna om ni har koll! Vad är den ultimata författardatorn enligt er kunniga?

Författare tenderar att vara känslosamma personer. Om hon är känslomässigt kopplad till ett visst märke (t ex med i Apple-sekten), så är det en fördel att följa sådana preferenser.
Citera
2021-08-15, 20:29
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Författare tenderar att vara känslosamma personer. Om hon är känslomässigt kopplad till ett visst märke (t ex med i Apple-sekten), så är det en fördel att följa sådana preferenser.

Tror inte det är ett spår jag behöver gå på, haha..
Citera
2021-08-15, 20:39
Medlem
oldeubois avatar
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/ideapad/s-series/IdeaPad-5-15ARE05/p/82LNCTO1WWSVSE0

Skönt tangetbord, bra processor för priset, tillräckligt med arbetsminne och lagringsutrymme. Går att utöka med en till m.2-disk om man så vill. Bra betrackningsvinklar på skärmen och tangentbordet är skönt att skriva på. Är faktiskt en bra batteritid också. Jag tror inte att man hittar någonting mer prisvärt än Lenovos Ideapads just nu. Sedan beror det ju så klart på vad hon har för budget.

Apple gör extremt välbygda laptops och deras M1-processor är riktigt bra. Så vill hon tänka långsiktigt, kör på Macbook. Microsofts Surface Laptop 4 är också väldigt trevlig.
Citera
2021-08-15, 20:43
Medlem
karlskrona1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/ideapad/s-series/IdeaPad-5-15ARE05/p/82LNCTO1WWSVSE0

Skönt tangetbord, bra processor för priset, tillräckligt med arbetsminne och lagringsutrymme. Går att utöka med en till m.2-disk om man så vill. Bra betrackningsvinklar på skärmen och tangentbordet är skönt att skriva på. Är faktiskt en bra batteritid också. Jag tror inte att man hittar någonting mer prisvärt än Lenovos Ideapads just nu. Sedan beror det ju så klart på vad hon har för budget.

Apple gör extremt välbygda laptops och deras M1-processor är riktigt bra. Så vill hon tänka långsiktigt, kör på Macbook. Microsofts Surface Laptop 4 är också väldigt trevlig.
tangentbordet på den inte så bra faktiskt, galet liten enterknapp vilket kommer bli mycket irriterande om man vill skriva en bok.
Citera
2021-08-15, 20:46
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
tangentbordet på den inte så bra faktiskt, galet liten enterknapp vilket kommer bli mycket irriterande om man vill skriva en bok.
Det är en ISO-returtangent på den datorn. Jag har då aldrig upplevt några problem med det.

De visar ju ANSI-layouten på produktbilderna, vilket inte är den version som sitter på nordiska modeller.
Citera
2021-08-15, 20:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Den här tråden är väl första kapitlet, redan sjukt spännande, men sitter verkligen riktiga författare på caféer? Stationär? Diktafon?
Citera
2021-08-15, 21:36
Medlem
BigFatCones avatar
Om man ska skriva, och bara skriva. Då kan man köpa den billigaste Chromebooken. Det finns inte en dator i en svensk datorbutik idag som inte duger som skrivmaskin.

Det enda som är relevant är huruvida man gillar tangentbordet eller inte.

Man bestämmer sig för hur mycket pengar man vill lägga, sen åker man till valfri köplada och knapprar på alla datorer i ens prisklass tills man hittar en med ett tangentbord som man gillar.

Sen kollar man Prisjakt i mobilen för att se var den är som billigast och beställer den därifrån. Har man tur så råkar den köplada man är i vara billigast.

För alla datorer i samma prisklass är ungefär lika bra.
Citera
2021-08-15, 21:58
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Den här tråden är väl första kapitlet, redan sjukt spännande, men sitter verkligen riktiga författare på caféer? Stationär? Diktafon?

Skrev inte riktig författare utan hobby. Men oavsett så jobbar väl alla olika? Hon vill kunna röra sig för att inspireras av olika miljöer och tycker inte om stationära datorer.
Citera
2021-08-15, 22:01
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234

Citat:
Det är en ISO-returtangent på den datorn. Jag har då aldrig upplevt några problem med det.

De visar ju ANSI-layouten på produktbilderna, vilket inte är den version som sitter på nordiska modeller.

Prisklassen är väl bra. Men varför skulle det störa med en liten enterknapp? Är inte det en smaksak.
Citera
2021-08-15, 22:02
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om man ska skriva, och bara skriva. Då kan man köpa den billigaste Chromebooken. Det finns inte en dator i en svensk datorbutik idag som inte duger som skrivmaskin.

Det enda som är relevant är huruvida man gillar tangentbordet eller inte.

Man bestämmer sig för hur mycket pengar man vill lägga, sen åker man till valfri köplada och knapprar på alla datorer i ens prisklass tills man hittar en med ett tangentbord som man gillar.

Sen kollar man Prisjakt i mobilen för att se var den är som billigast och beställer den därifrån. Har man tur så råkar den köplada man är i vara billigast.

För alla datorer i samma prisklass är ungefär lika bra.

Tack är ju jävligt skönt om det bara är det att tänka på!
Citera
2021-08-15, 22:07
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Tack är ju jävligt skönt om det bara är det att tänka på!
Dyrare är så klart bättre. Men. Om man verkligen bara ska skriva, så behövs det inga feta processorer, mycket RAM eller stor lagringsdisk.

Har man inga problem med Google så skulle jag vilja påstå att en Chromebook är just den ultimata författardatorn. Du kan surfa på den och kolla Netflix. Men det är främst en skriv- och sökmaskin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in