• 1
  • 2
2021-08-15, 20:11
Medlem
COV-NL63s avatar
Kan virus infektera bakterier? Finns virus som är större än bakterier? Blir vi sjuka av alla virus? Blir vi friska av vissa virus? Vad skulle hända om alla virus försvann? Hur många virus finns det? Hur smittar virus? Detta är några av frågorna som vi kommer att få svar på i denna tråd, som om vi alla som följer den kommer att ha samma kunskaper som de som går på kursen i virologi på Columbia University BIOL GU4310 Virology.

Tråden är på 25 veckor och ett nytt avsnitt kommer varje söndag vi börjar idag och följer Vincent Racaniellos kurs https://www.virology.ws/course/

Diskussionen nedan går således i snigelfart eftersom det bara är ett avsnitt i veckan och diskussionpunkterna är frågor om veckans avsnitt. Alla kan vara med och ställa frågor, diskutera och svara på frågorna. Vi har bara en restriktion inget snack om covid-19 eftersom det finns andra trådar för detta.

Så häng med:

avsnitt 1 Söndag 15 augusti (avsnitt 2 kommer nästa söndag)

video https://www.youtube.com/watch?v=jX3M...tGT6rU&index=1
slldes https://virology2021.s3.amazonaws.com/001_4310_21.pdf
Citera
2021-08-15, 20:24
Medlem
jag tycker att den börjar bra, men tappar farten ganska snabbt. ogillar även den insmugna covid-19 propagandan.

det jag vill veta om virus är i första hand om dom kan infektera celler, för det är väl då dom anses orsaka skada och sjukdom? finns det något bra underlag för att dom kan göra det? vi känner ju alla till hur man påvisar virus, dvs man odlar dom i cellkulturer, och när dessa börjar dö säger man att det är viruset som är orsaken. men vad jag vet så gör man aldrig kontroller i dessa sammanhang, för att utesluta att cellkulturen skulle dött på samma sätt även utan påstått virus inblandat.
Citera
2021-08-15, 20:38
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
det jag vill veta om virus är i första hand om dom kan infektera celler, för det är väl då dom anses orsaka skada och sjukdom? finns det något bra underlag för att dom kan göra det?
Ja, tonvis. Det där är ju allmänbildning.

Citat:
vi känner ju alla till hur man påvisar virus, dvs man odlar dom i cellkulturer, och när dessa börjar dö säger man att det är viruset som är orsaken. men vad jag vet så gör man aldrig kontroller i dessa sammanhang, för att utesluta att cellkulturen skulle dött på samma sätt även utan påstått virus inblandat.
Nästan alla sådana studier görs med dubbelblinda tester. Du har en grupp med virus och en kontrollgrupp utan virus. Forskarna vet inte vilken som är vilken förrän efteråt.
Citera
2021-08-15, 20:40
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Om du är intresserad av virus som attackerar bakterier så kan du söka på "Bacteriophage".
Citera
2021-08-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Ja, tonvis. Det där är ju allmänbildning.

Nästan alla sådana studier görs med dubbelblinda tester. Du har en grupp med virus och en kontrollgrupp utan virus. Forskarna vet inte vilken som är vilken förrän efteråt.

nästan alla?

om du kunde hänvisa till någon vore uppskattat.
Citera
2021-08-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Om du är intresserad av virus som attackerar bakterier så kan du söka på "Bacteriophage".

det hävdas så. Stefan Lanka hävdar istället att det inte handlar om någon attack, utan snarare att bakterier förvandlas till fager när deras levnadsmiljö blir tillräckligt ogynnsam för dom.

vilket är analogt med hur enligt honom virus i själva verket är resultat av celler som bryts ner, och inte något som förökar sig genom att 'kapa' cellerna.
Citera
2021-08-15, 20:47
Medlem
SittFints avatar
Citat:
nästan alla?

om du kunde hänvisa till någon vore uppskattat.
https://journals.asm.org/doi/full/10.1128/CVI.00275-14
Citera
2021-08-15, 20:55
Medlem
Citat:
https://journals.asm.org/doi/full/10.1128/CVI.00275-14

det var en studie som studerar antikroppsrespons från olika vaccin. inte det jag efterfrågade.
Citera
2021-08-15, 21:23
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
det hävdas så. Stefan Lanka hävdar istället att det inte handlar om någon attack, utan snarare att bakterier förvandlas till fager när deras levnadsmiljö blir tillräckligt ogynnsam för dom.

vilket är analogt med hur enligt honom virus i själva verket är resultat av celler som bryts ner, och inte något som förökar sig genom att 'kapa' cellerna.

Oj. Mitt misstag, jag trodde det var någon amatör som vill veta mer.

Ser nu att det är ledande frågor.
Citera
2021-08-16, 05:28
Medlem
SittFints avatar
Citat:
det var en studie som studerar antikroppsrespons från olika vaccin. inte det jag efterfrågade.
Jag tog någon som använde sig av dubbelblindtest på cellodlingar. Vill du ha mer precist än så får du googla själv.
Citera
2021-08-16, 16:32
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
vi känner ju alla till hur man påvisar virus, dvs man odlar dom i cellkulturer,

Det kommer i nästa veckas kursavsnitt
Citera
2021-08-16, 16:59
Medlem
Citat:
Jag tog någon som använde sig av dubbelblindtest på cellodlingar. Vill du ha mer precist än så får du googla själv.

jag bad om en studie där man odlar virus i cellkulturer och använder sig av kontroller för att försäkra sig om att det inte är metoden i sig som orsakar celldöden.

föga förvånande levererar du inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in