Citat:
Fast sådant supande är betydligt mindre vanligt nuförtiden än förr. Se utvecklingen:Hittar ingenstans att det står om dom ligger aspackade, nerknarkade och medvetslösa i botten av en container, eller om dom hade hittat en container, modell större som man fraktar grejer och som har ”dörr” på sidan, gått in och satt sig i den och tagit sin första fylla där..?
Gudarna ska veta att jag var inte deras bästa barn, och många andra i min ålder, som växte upp i ett mindre samhälle/mindre stad.
Dom flesta började testa alkohol i 12,13,14 års åldern eftersom det inte fanns annat att göra.
Min första riktiga fylla hade jag just 12 år gammal, minns det än idag.
Dom som gick på högstadiet i den närmsta ”staden” höll till på en offentlig toalett i centrum och drack. Så lite fanns det att göra för oss yngre.
Ingen fritidsgård etc.
Lättillgänglig sprit, alla visste nån som kunde fixa.
Och så är det väl idag med, kanske t.o.m. ännu lättare, att köpa sprit (och diverse droger) både via snap och instagram är inga konstigheter..
Gudarna ska veta att jag var inte deras bästa barn, och många andra i min ålder, som växte upp i ett mindre samhälle/mindre stad.
Dom flesta började testa alkohol i 12,13,14 års åldern eftersom det inte fanns annat att göra.
Min första riktiga fylla hade jag just 12 år gammal, minns det än idag.
Dom som gick på högstadiet i den närmsta ”staden” höll till på en offentlig toalett i centrum och drack. Så lite fanns det att göra för oss yngre.
Ingen fritidsgård etc.
Lättillgänglig sprit, alla visste nån som kunde fixa.
Och så är det väl idag med, kanske t.o.m. ännu lättare, att köpa sprit (och diverse droger) både via snap och instagram är inga konstigheter..
https://accentmagasin.se/alkohol/utredaren-en-fantastisk-utveckling/
Som tonårsförälder har jag noterat den slående skillnaden nu mot på 80-90-talen. Ungdomarna dricker inte alls som förr. Klassiska supartillställningar som Luciavakan är i princip utrotad. Sedan är frågan om det enbart är bra, att killar sitter hemma och spelar 7-8 timmar om dagen tycker jag framstår som rätt torftigt jämfört med att festa men ska väl inte moralisera.
Dock kvarstår visst fylleri i bruksorterna, som Kristinehamn möjligen kan ses som (även om närliggande Karlskoga är ett bättre exempel).