2021-08-18, 08:52
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Hittar ingenstans att det står om dom ligger aspackade, nerknarkade och medvetslösa i botten av en container, eller om dom hade hittat en container, modell större som man fraktar grejer och som har ”dörr” på sidan, gått in och satt sig i den och tagit sin första fylla där..?

Gudarna ska veta att jag var inte deras bästa barn, och många andra i min ålder, som växte upp i ett mindre samhälle/mindre stad.
Dom flesta började testa alkohol i 12,13,14 års åldern eftersom det inte fanns annat att göra.
Min första riktiga fylla hade jag just 12 år gammal, minns det än idag.

Dom som gick på högstadiet i den närmsta ”staden” höll till på en offentlig toalett i centrum och drack. Så lite fanns det att göra för oss yngre.
Ingen fritidsgård etc.
Lättillgänglig sprit, alla visste nån som kunde fixa.

Och så är det väl idag med, kanske t.o.m. ännu lättare, att köpa sprit (och diverse droger) både via snap och instagram är inga konstigheter..
Fast sådant supande är betydligt mindre vanligt nuförtiden än förr. Se utvecklingen:
https://accentmagasin.se/alkohol/utredaren-en-fantastisk-utveckling/

Som tonårsförälder har jag noterat den slående skillnaden nu mot på 80-90-talen. Ungdomarna dricker inte alls som förr. Klassiska supartillställningar som Luciavakan är i princip utrotad. Sedan är frågan om det enbart är bra, att killar sitter hemma och spelar 7-8 timmar om dagen tycker jag framstår som rätt torftigt jämfört med att festa men ska väl inte moralisera.

Dock kvarstår visst fylleri i bruksorterna, som Kristinehamn möjligen kan ses som (även om närliggande Karlskoga är ett bättre exempel).
Citera
2021-08-18, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Vet inte mer än att det finns föräldrar till dessa 12åringar som borde ha en jävla smocka.

Var det föräldrarna som fyllde ungarna med fylla?
Citera
2021-08-18, 10:36
Medlem
Verkar vara många här som tycker att man ska ha millimeterkoll på sina ungar osv.

Det stora problemet med dagens föräldrar verkar vara att de har missat helt att ungarna växer genom ansvar.

Ger man dem ansvar så mognar de, och om man behandlar dem som barn som inte klarar något så kommer de fortsätta vara det.
Visst kanske det inte blir jättebra alla gånger, men det är ju misstagen man lär sig mest av.
Learn by doing!
Så fort de misslyckas så tar vi ifrån mer ansvar istället för att ge dem mer, vilket motverkar utvecklingen.
Egentligen borde det inte vara så jävla svårt att räkna ut.

Om man nu inte vill att ens ungar inte ska klara sig själva när de växer upp, utan vara beroende av sina föräldrar/staten/andra hela livet.

Citera
2021-08-18, 10:45
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Verkar vara många här som tycker att man ska ha millimeterkoll på sina ungar osv.

Det stora problemet med dagens föräldrar verkar vara att de har missat helt att ungarna växer genom ansvar.

Ger man dem ansvar så mognar de, och om man behandlar dem som barn som inte klarar något så kommer de fortsätta vara det.
Visst kanske det inte blir jättebra alla gånger, men det är ju misstagen man lär sig mest av.
Learn by doing!
Så fort de misslyckas så tar vi ifrån mer ansvar istället för att ge dem mer, vilket motverkar utvecklingen.

Om man nu inte vill att ens ungar inte ska klara sig själva när de växer upp, utan vara beroende av sina föräldrar/staten/andra hela livet.

Du har poänger. Förutom min reflektion som förälder att ungdomar idag super betydligt mindre än förr är också att de fått minskad rörelsefrihet.

Föräldrar sätter snäva gränser inom vilka områden barnen får vara, skjutsar och hämtar från aktiviteter där det förr hade varit självklart att ungarna själva tog sig till och från, man har koll på ungarna via "hitta vänner"-funktioner på mobiltelefonen och barnen ska ringa så fort minsta avvikelse från en plan uppstår. Överbeskyddande medelklassföräldrar skyller gärna på att samhället blivit så farligt nu men framför allt är det de själva som har svårt att släppa taget.
Citera
2021-08-18, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Du har poänger. Förutom min reflektion som förälder att ungdomar idag super betydligt mindre än förr är också att de fått minskad rörelsefrihet.

Föräldrar sätter snäva gränser inom vilka områden barnen får vara, skjutsar och hämtar från aktiviteter där det förr hade varit självklart att ungarna själva tog sig till och från, man har koll på ungarna via "hitta vänner"-funktioner på mobiltelefonen och barnen ska ringa så fort minsta avvikelse från en plan uppstår. Överbeskyddande medelklassföräldrar skyller gärna på att samhället blivit så farligt nu men framför allt är det de själva som har svårt att släppa taget.

Exakt. Och föräldrar verkar generellt ha glömt/förträngt hur de själva var och vad de gjorde i den åldern.
Sociala medier och ny teknik är inte bara positivt.

Mina ungar har några år kvar innan alkohol kommer in i bilden, även om de skulle börja vid tolv.
Men jag tänker jobba aktivt för att mina ungar ska våga ringa mig och be om att bli hämtade om så behövs.
Citera
2021-08-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Var det föräldrarna som fyllde ungarna med fylla?

Det undrar jag med och vilka är föräldrarna? Är de ökända i Kristinehamn?
Citera
2021-08-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Ibland önskar jag verkligen att det fanns en like-knapp.

OnT Jag hade min första fylla när jag var 14 och allt har väl krupit ner i åldrarna så den biten är nog inte så ovanlig. Att de misstänks vara påverkade av knark också låter ju betydligt värre. Och hur fan hamnade de i en container? Var de medvetslösa?
Har de druckit, träffat någon mysko figur som gett dem knark och sedan försökt göra sig av med dem när de "inte tålde" det?
Ja, 14år är väl det normala att ha första fyllan. De som på min tid var fulla vid 12 var oftast det av misstag, tex råkat dricka en flaska saft som jäst, eller en burk honung som jäst, champagne de trodde var alkoholfri osv
Citera
2021-08-18, 12:22
Medlem
Citat:

Learn by doing!

Du kan göra allting "rätt" som föräldrar, det är ändå bara 20% du kan påverka. 80% är omgivningen dvs kompisarna de umgås med, tillgången till droger mm, aktiviteterna i området, vilka förebilder som finns representerade lokalt och i media osv
Citera
2021-08-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
Du kan göra allting "rätt" som föräldrar, det är ändå bara 20% du kan påverka. 80% är omgivningen dvs kompisarna de umgås med, tillgången till droger mm, aktiviteterna i området, vilka förebilder som finns representerade lokalt och i media osv
Läste nånstans att det bara var 10% har jag för mig.
Men skitsamma... Poängen kvarstår.

Ja, men man kan ju ändå försöka göra de få procent man kan påverka rätt.
Citera
2021-08-18, 12:32
Medlem
Citat:
Läste nånstans att det bara var 10% har jag för mig.
Men skitsamma... Poängen kvarstår.

Ja, men man kan ju ändå försöka göra de få procent man kan påverka rätt.
20% är det faktiskt, mer än många tror är det som föräldrarna kan påverka. Källa: han hjärnforskaren vad han nu heter Eberhart någonting..

fotnot: sen är det inte 80% omgivning som jag sade utan 80% är andra faktorer, genetik 1% osv
Citera
2021-08-19, 06:31
Medlem
Citat:

Learn by doing!

Den kända ursäkten för att tillämpa "fri uppfostran"

O det blir ju jäkligt bra när barn ska lära barn.
Citera
2021-08-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Den kända ursäkten för att tillämpa "fri uppfostran"

O det blir ju jäkligt bra när barn ska lära barn.
Är du född på 90-talet?
Skulle isåfall förklara (och nästan ursäkta) ditt svar.

Majoriteten av snorhyvlar 20-30 år idag är snöflingor som inte tål nånting ö.h.t. och tror att krengkt är en dödlig åkomma som behöver behandlas av hela samhället.

Vad beror det på tror du?
Kan det finnas ett samband med att den s.k. curlade generationen är i 20-30 årsåldern idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in